סגור
אן מארי טרווליאן שרת המסחר בריטניה
אן מארי טרווליאן שרת המסחר בבריטניה (צילום: רויטרס)

בריטניה תילחם באינפלציה דרך יבוא מ־65 מדינות עניות

במסגרת התוכנית למסחר עם מדינות מתפתחות יופחתו או יבוטלו מכסים על מגוון מוצרים, מביגוד והנעלה דרך מלפפונים ושמן זית ועד חלקי מטוסים. התוכנית גם תפחית סרבול בירוקרטי כדי להקל על היצואניות

ממשלת בריטניה פרסמה השבוע תוכנית חדשה להורדת מסי יבוא על מאות מוצרים מהמדינות העניות ביותר בעולם, וזאת במטרה להדק את קשרי המסחר עמן ולהוריד את יוקר המחיה בתקופה של אינפלציה דוהרת, שנסקה ביוני ל־9.4%.
התוכנית למסחר עם מדינות מתפתחות (DCTS) תיכנס לתוקפה בינואר ומבוססת על תוכנית דומה שבה השתתפה בריטניה לפני פרישתה מהאיחוד האירופי. עם זאת, בלונדון טוענים כי התוכנית החדשה נרחבת מזו של האיחוד, ואף הוגדרה "תוכנית המסחר הנדיבה ביותר בעולם עם מדינות מתפתחות". התוכנית האירופית נכנסה לתוקף ב־2014 למשך עשור מתוך מטרה "להתמקד בסיוע למדינות שזקוקות יותר לתעדוף במסחר", כך לפי אתר האיחוד.
במסגרת התוכנית הבריטית יורדו מסי היבוא על סחורות כמו בגדים, נעליים ומזון שאינו מיוצר בממלכה, כמו שמן זית ועגבניות, ובחלק מהמקרים יבוטל המכס לגמרי. התוכנית חלה על 65 מדינות מתפתחות באפריקה, אסיה, אוקיאניה ואמריקה, הנחשבות למדינות העניות בעולם, בהן בנגלדש, בהוטן, קמבודיה, ליבריה ומאלי.
כבר עכשיו יכולות המדינות הללו לייצא לבריטניה אלפי מוצרים פטורים ממכס, אך התוכנית החדשה תרחיב זאת כך שתחול על כ־99% מהיבוא מאפריקה, למשל.
ממשרד המסחר הבינלאומי בבריטניה מסרו כי התוכנית היא חלק ממאמצים נרחבים יותר למנף מסחר "כדרך לקדם שגשוג ולסייע למגר עוני". עם זאת, ניתן לבטל את ההטבות למדינות המואשמות בהפרת זכויות אדם או חוקי עבודה, וכן למדינות שלא יעמדו בהתחייבויות האקלים שלהן.
"מחזירים לעצמנו שליטה"
"כאומת מסחר עצמאית אנחנו מחזירים לעצמנו את השליטה במדיניות המסחר שלנו ומקבלים החלטות שיתמכו בעסקים הבריטיים, יסייעו להוריד את יוקר המחיה ויתמכו בכלכלות של מדינות מתפתחות ברחבי העולם", מסרה בהצהרה רשמית השרה למסחר בינלאומי, אן־מארי טרבליאן. "העסקים בבריטניה ייהנו מפחות בירוקרטיה ועלויות נמוכות יותר, שיהוו תמריץ לחברות לייבא סחורות ממדינות מתפתחות". כך, למשל, התוכנית מבטלת מכסים עונתיים על מוצרים כמו מלפפונים, שלא ניתן לגדלם בבריטניה בחורף. מוצרים נוספים כוללים משי, צמר, שטיחים, פנינים, מתכות יקרות וחלקי מטוסים. לפי הודעת הממשלה, חברות בריטיות יוכלו להרוויח מירידה שנתית של 750 מיליון ליש"ט בעלויות היבוא, מה שאמור לגוון את הבחירה ולהוזיל מחירים עבור הצרכנים.
במקביל, התוכנית מפשטת חוקים ואמורה להפחית סרבול בירוקרטי. כך, למשל, יוגמשו החוקים הקובעים את שיעור המוצר שיש לייצר במדינת המוצא. מוחמד ג'אבר, מנהל חברת הטקסטיל DBL גרופ מבנגלדש, אמר ל־BBC, כי מדובר ב"נקודת מפנה" עבור החברה שלו. "פירוש הדבר שנוכל לקנות כותנה ממדינות רבות נוספות מכפי שיכולנו עד עכשיו, זה יהפוך את העסק לתחרותי יותר ושרשראות האספקה שלנו יהיו עמידות יותר", הסביר.
הגירעון המסחרי בשיא
לפי נתוני הבנק העולמי, שותפות המסחר הגדולות ביותר של בריטניה הן כמובן מדינות מפותחות, ובראשן ארה"ב. שווי המסחר בין שתי המדינות עמד על 223.4 מיליארד דולר בארבעת הרבעונים עד סוף הרבעון הראשון של 2022, עלייה של 11.5% לעומת שנה קודם לכן. אחרי ארה"ב מדורגות גרמניה, צרפת והולנד כשסין היא השותפה החמישית בגודלה. לעומת זאת, בנגלדש, אחת המדינות שברשימת ההטבות, היא שותפת המסחר ה־48 בגודלה של בריטניה ומייצגת 0.3% מכלל המסחר הבריטי. לפי נתוני הממשלה הבריטית, המסחר בין המדינות עמד על 746 מיליון ליש"ט בארבעת הרבעונים עד סוף הרבעון הראשון של 2022, עלייה של 27.3% לעומת התקופה המקבילה שנה קודם לכן. היבוא הבריטי מבנגלדש הסתכם ב־2.7 מיליארד ליש"ט באותה התקופה, זינוק של 25.6%.
פרטי התוכנית התפרסמו ברקע דיווחים שלפיהם הגירעון המסחרי של בריטניה התרחב ברבעון השני לשיא של 27.9 מיליארד ליש"ט, זאת בין השאר בשל צניחה ביבוא מרוסיה בעקבות הסנקציות, ל־33 מיליון ליש"ט, הנתון הנמוך ביותר מאז החל התיעוד וירידה מ־1.8 מיליארד ליש"ט בינואר ובפברואר. לפי הנתונים, היבוא הבריטי טיפס ברבעון השני ב־14.3 מיליארד ליש"ט ל־206.6 מיליארד ליש"ט, בעוד היצוא התחזק ב־12.3 מיליארד ליש"ט ל־178.6 מיליארד ליש"ט.