סגור
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה הצבעת אמון
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה המתפטר (צילום: AFP)

בריטניה: לא רק מזג האוויר, גם האינפלציה רותחת ומזנקת לשיא של 40 שנה

מדד המחירים לצרכן בממלכה זינק ביוני ב-9.4% בחישוב שנתי, ברקע העלייה החדה במחירי האנרגיה; הבנק המרכזי העלה את הריבית חמש פעמים ברצף - ההחלטה הבאה בתחילת אוגוסט, כשהריבית עתה עומדת על 1.25%; גם בארה"ב ובאיחוד האירופאי האינפלציה בשיא של 40 שנה

האינפלציה בבריטניה בשיא חדש מאז שנת 1982: מדד המחירים לצרכן זינק ביוני ב-9.4% בחישוב שנתי, מעט מעל הצפי, מ-9.1% במאי. ברקע, זינוק במחירי האנרגיה. כמו כן נרשמה עלייה של 0.8% בחישוב חודשי - במאי עלה המדד ב-0.7% בחיושב חודשי לעומת אפריל.
הבנק המרכזי של אנגליה (ה-BOE) כבר העלה את הריבית חמש פעמים ברצף בכל חמש הפגישות האחרונות שלו - ברבע אחוז בכל פגישה, כשהעלאה האחרונה הייתה באמצא יוני.
החלטת הריבית הבאה תהיה בתחילת אוגוסט וכבר נרמז לאחרונה כי הבנק בראשות אנדרו ביילו עשוי להקפיץ את הריבית הפעם בחצי אחוז. הריבית עתה עומדת על 1.25%.
מלבד עליית המחירים החדה, בבריטניה עסוקים גם בבחירת ראש ממשלה חדש לאחר התפטרות בוריס ג'ונסון, ומתמודדים יחד עם מדינות נוספות במערב אירופה - עם גל חום ששובר שיאים.
בבריטניה, מסלולי המראה נמסו בחום ורכבות הושבתו בשל החשש לנזקי חום במסילות. אתמול תועדו בממלכה 40.3 מעלות צלזיוס — אירוע חסר תקדים. בתי חולים במדינות מוכות החום, שחוזים כעת בעלייה במקרי הקורונה, נאלצים להתגייס כדי לטפל גם בנפגעי האקלים.
במדינות האיחוד האירופי ובארה"ב המצב לא שונה מבחינת עליית המחירים, אם כי באיחוד הבנק המרכזי טרם העלה ריבית, בעוד בארה"ב כבר נרשמו עליות חדות בהחלטות האחרונות.
מחר יפרסם ה-ECB (הבנק האירופי המרכזי) בראשות כריסטין לגארד את החלטת הריבית שלו, כשאר לאחר יותר מעשור צפוי הבנק להעלות לראשונה את הריבית, שעומדת עתה על אפס. האינפלציה בגוש שברה שיאים ביוני והיא עומדת על 8.6%
בארה"ב - הבנק המרכזי צפוי כאמור להמשיך בהעלאות ריבית חדות, כשהלחץ על הבנק המרכזי האמריקאי לקרר את האינפלציה גובר, אחרי שיא של 41 שנה - מדד המחירים לצרכן זינק ביוני ל-9.1% בחישוב שנתי. הריבית בארה"ב עומדת על 1.5%-1.75%.