סגור
פולי קפה 2
פולי קפה. אי אפשר לדעת מתי המחירים יגיעו לשיא (צילום: שאטרסטוק)

תעברו לתה: מחירי פולי הקפה בשיא של 45 שנה

לפי ארגון הקפה העולמי, מחירם של פולי רובוסטה המשמשים כבסיס למשקאות אספרסו ונס קפה, עלה באפריל ב-17% - השיעור הגבוה ביותר מאז 1979. הסיבה לכך היא בצורות בווייטנאם וברזיל, היצרניות הגדולות בעולם

המחיר של קפה הפוך עלול להתייקר בקרוב: בבלומברג דיווחו כי מדד מרכזי למחיר של פולי הקפה המשמשים להכנת משקאות אספרסו טיפס לרמתו הגבוהה ביותר מזה 45 שנים.
לפי דו"ח שפרסם ביום שישי ארגון הקפה העולמי (ICO), המחיר הסיטונאי של פולי רובוסטה, המשמשים כבסיס למשקאות אספרסו ונס קפה, עלה באפריל ב-17%, השיעור הגבוה ביותר מאז 1979.
העלייה הזו נובעת מקשיים באספקה בווייטנאם, יצרנית הרובוסטה הגדולה בעולם, זאת בעקבות יבול חלש בשתי העונות האחרונות. המדינה סובלת מבצורות וגלי חום באיזורי הגידול, שמצמצמים את המים הזמינים להשקייה. לפיכך, ההערכה היא כי היבול השנה גם יהיה נמוך יותר. בחודש שעבר העריכו באיגוד הקפה של וייטנאם כי היצוא ב-12 החודשים עד ספטמבר יירד ב-20%, זאת לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
חוזים עתידיים לפולי רובוסטה הנסחרים בלונדון עלו בחמישה מתוך ששת החודשים האחרונים, והעליות הללו בסופו של דבר יועברו גם לצרכנים. "אנחנו לא יכולים לדעת מתי המחירים יגיעו לשיא", אמרה טראן תאי לאן אנה, בכירה בחברה הייצוא הווייטנאמית Vinh Hiep. לדבריה, ההערכה בקרב החקלאים והסוחרים היא שמחיר פולי הקפה יעלה ב-15% לקילו.
וייטנאם מייצרת יותר משליש מאספקת הרובוסטה העולמית, כך לפי נתונים שאספו במשרד החקלאות האמריקאי. היצרנית השנייה היא ברזיל, שמתמודדת גם היא עם בצורת באזורי הגידול. בדצמבר העריכו בארגון הקפה כי יבול הרובוסטה השנה בברזיל יהיה נמוך יותר בשל תנאי האקלים. אולם, בשל המחסור בוויטנאם המדינה מייבאת רובוסטה במחירים זולים יותר מברזיל כדי לענות על הביקוש המקומי הגדל.
הירידה ביבול מגיעה במקביל לעלייה בצריכה. לפי ארגון הקפה הבינלאומי, במדינות אסיה צרכו בשנה שעברה 15% יותר קפה מאשר ב-2018, העלייה החדה ביותר מכל האזורים. אם כי עדיין מדובר בכמות נמוכה משל האירופים.
עם זאת, בתעשייה מקווים שוייטנאם תתחיל להתאושש החודש מהבצורת. בנוסף לכך, מלאי פולי ערבסקה הוא ברמה גבוהה ועוזר לבלום את ההשלכות מהמחסור ברובוסטה.