סגור

המשבר בסרי לנקה: הממשלה ביקשה סיוע חירום מקרן המטבע

המדינה הדרום-אסייתית ניצבת בפני חדלות פירעון לאחר שמשרד האוצר במדינה אישר שאין ביכולתו לשלם חוב קרוב של 78 מיליון דולר

סרי לנקה אמרה שביקשה סיוע כלכלי דחוף מקרן המטבע הבינלאומית (IMF) על רקע שיחות בנושא שהחלו אתמול. ברקע, אזהרה של מודי'ס לפיה היא נמצאת בסכנת "חדלות פירעון גורפת" על חובותיה הבינלאומיים, לאחר שפקידים במדינה הודיעו שבכוונתה לעצור החזרי חובות, וכן לאחר שסוכנות הדירוג הורידה את ההערכה שלה לאג"ח שנמכרות על ידי המדינה.


לפי דיווח ב-BBC, פקידים סרי לנקיים, ובראשם שר האוצר עלי סברי, נמצאים בוושינגטון השבוע לשיחות עם קרן המטבע, בעוד המדינה הדרום-אסייתית עומדת בפני המשבר הכלכלי החמור ביותר שלה זה 70 שנה. בפגישה הקרן "ציינה לשבח את הצעדים שכבר ננקטו על ידי שר האוצר סברי", כך הודיע משרדו.
לפי הדיווח, "שר האוצר (של סרי לנקה) הגיש בקשה ל'כלי מימון מהיר' (RFI) מקרן המטבע. "למיטב הבנתנו, הקרן תשקול את הבקשה המיוחדת שהוגשה, אף שהיא לפנים משורת הדין בכל הנוגע ל-RFI". כלי מימון מהיר מוענק בדרך כלל למדינות חברות בקרן עם צורך "דחוף" במימון עקב עליית מחירים חדה, אסון טבע או מלחמה - זאת ללא תנאי מקדים שתהיה לה תוכנית לבנייה מחדש של כלכלתה. בשבוע שעבר אישר משרד האוצר של סרי לנקה שלא יצליח לעמוד בתשלום חוב של 78 מיליון דולר על ריבית אג"ח סוברניות בינלאומיות. דובר של המשרד אמר ל-BBC שמדובר בצעד שמבוצע "בהתאם להחלטת הממשלה" לעצור החזרי חובות זרים.

1 צפייה בגלריה
מחאה בסרי לנקה משבר כלכלי
מחאה בסרי לנקה משבר כלכלי
אדם בסרי לנקה ישן באזור שבו מתקיימת מחאה בעקבות מחסור במזון, מחירי אנרגיה מאמירים והפסקות חשמל נרחבות
(צילום: רויטרס)

אם תשלומי הריבית שנעצרו לא יבוצעו בתוך 30 יום, זו תהיה חדלות הפירעון הראשונה של סרי לנקה על החוב הזר שלה מאז עצמאותה מבריטניה ב-1948. במדינה מתקיימת בשבועות האחרונים מחאה נרחבת בעקבות מחסור במזון, מחירי אנרגיה מאמירים והפסקות חשמל נרחבות, בעוד עתודות המט"ח שלה הולכות ואוזלות. הדירוג האחרון של מודי'ס אומר שאג"ח בינלאומיות שהונפקו על ידי סרי לנקה "סבירות, או מאוד קרובות, לחדלות פירעון".