סגור

בלעדי
שנת 2022 התחילה לא טוב: זינוק בהיקף הליכי חדלות פירעון

העלייה במספר הליכי חדלות הפירעון נרשמת גם אצל יחידים וגם אצל חברות. הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי: "ננתח את הסיבות לעלייה בהיקף התיקים". מנהל רשות האכיפה והגבייה: "הזינוק מלמד על קשיים שחוו בעלי עסקים ועצמאים בקורונה"

מגפת הקורונה אומנם בדעיכה, אבל המשבר הכלכלי שנלווה אליה לא. מנתוני הממונה על חדלות פירעון עולה כי חלה עלייה במספר הבקשות שהגישו אנשים יחידים לפתיחת הליכי חדלות פירעון (מה שבעבר נקרא בקשות פשיטות רגל -ל.ד ), וכן בבקשות שהגישו חברות בקשיים לבית המשפט.
בחודשים ינואר-פברואר השנה הוגשו 3,613 בקשות לפתיחת הליכים על ידי יחידים (בקשות שמהותן כניסה להליך פשיטת רגל ומינוי נאמן לנכסי החייב - ל"ד), לעומת החודשים ינואר-פברואר אשתקד שבהם הוגשו 3,299 בקשות. מהנתונים נראה גם כי חלה עלייה בבקשות שהגישו נושים לפתיחת הליכי חדלות פירעון נגד חייבים. כך למשל, בינואר-פברואר 2021 הוגשו 73 בקשות של נושים נגד חייבים לפתיחה בהליך פשיטת רגל, לעומת 96 בקשות בינואר -פברואר 2022.
היקף הליכי חדלות פירעון של חברות בקשיים גדל גם הוא בחודשיים הראשונים של 2022 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ב-2021 הגישו 135 חברות בקשות למתן צו פתיחת הליכים (הליך שבמסגרתו חברה נכנסת להליך חדלות פירעון, למטרת שיקום או למטרת פירוק-ל.ד) לעומת 224 חברות שהגישו בקשות כאלה ב-2022 .
1 צפייה בגלריה
מימין: הכנ"רית סיגל יעקבי אורי ולרשטיין
מימין: הכנ"רית סיגל יעקבי אורי ולרשטיין
מימין: עו"ד סיגל יעקבי אורי ולרשטיין
(צילום: יריב כץ)
ניתן לראות גם כי חלה עלייה בבקשות יחידים לפתוח בתיק חדלות פירעון במערכת ההוצאה לפועל. כיום, חייב יכול לפתוח הליך זה בהוצאה לפועל או בבית משפט בהתאם לגובה החוב. בינואר-פברואר 2021 הוגשו 835 בקשות על ידי יחידים להוצל"פ, לעומת 996 בינואר-פברואר 2022.
עו"ד סיגל יעקבי, הממונה על הליכי חדלות פירעון אמרה כי "בחודשיים האחרונים אנחנו מזהים גידול בהיקף הליכי חדלות פירעון של יחידים ושל תאגידים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מאחר ומדובר בתקופה קצרה ייתכן ומדובר בנתון אקראי.נמשיך לעקוב אחר הנתונים ולנתח את הסיבות לגידול בהיקף התיקים".
לפי מנהל רשות האכיפה והגבייה, עו"ד אורי ולרשטיין "השלכותיו הכלכליות של משבר הקורונה על עולם החובות הנגבים ברשות האכיפה והגבייה, לא ניכרות משמעותית כרגע, בין היתר, לאור מענים ממשלתיים במענקים ובחקיקה. בשלב זה, נמדד גידול מסוים בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי בסכומי החובות הנמוכים המנוהלים בהוצאה לפועל. גידול שיכול ללמד על קשיים שחוו בעלי עסקים קטנים ועצמאים בתקופה זו".