סגור

עוד צרה: מחסור בדשנים מוביל לעליית מחירי המזון

לדברי מנכ"ל חברת יארה, התייקרות הגז המשמש לייצור הדשנים מגדילה עלויות וגורמת להקטנת התפוקה; התוצאה: מחסור בדשנים שפוגע בחקלאות, בעיקר במדינות המתפתחות, ועוד גורם שמוביל להתייקרות המזון

מחסור עולמי בדשנים גורם לעליית מחירי המזון ועלול לגרום למשבר במדינות העניות, כך לדברי סבן טורה הולסטר (Svein Tore Holsether), מנכ"ל חברת יארה אינטרנשיונל, ל-BBC.



לדברי הולסטר, מחירי הדשנים עולים בעקבות עלייה במחירי הגז - חומר גלם החיוני להפקת האמוניה המשמשת בייצורם. עוד הוסיף כי החברה בניהולו נאלצה לחתוך חלק מהתפוקה בשל עליית מחירי הגז, והדבר הוביל למחסור.

1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 22.7.21 חקלאי מכין לזריעה חיידקים שמדשנים את הקרקע
מוסף שבועי 22.7.21 חקלאי מכין לזריעה חיידקים שמדשנים את הקרקע
הכנות לקראת דישון
(צילום: באדיבות Pivot Bio)

הולסטר אמר עוד כי מדינות מתפתחות עלולות להיפגע באופן הקשה ביותר בשל המחסור, שמוביל לירידה ביבולים ולעליית מחירי המזון. אלו הגיעו לרמתם הגבוהה ביותר מזה למעלה מעשור לאחר שזינקו בשנה האחרונה ביותר מ־30%, כך לפי נתוני ארגון המזון והחקלאות של האו"ם. בין הסיבות הנוספות להתייקרות המזון: שיבושים באספקה, מחירי הובלה הגבוהים, סגירת מפעלים, שינויי אקלים ומתיחויות פוליטיות.
"זה ממש מפחיד, אנחנו ניצבים בפני משבר מזון והאנשים הפגיעים ביותר נפגעים באופן הקשה ביותר", הוא אמר, "הדבר משפיע על מחירי המזון בכל העולם. כשזה מגיע לאנשים במדינות המתפתחות מדובר בסוגייה של חיים או מוות", בעיקר כשמדובר בגידולים כמו תירס וחיטה.
מחירי הגז עלו בחודשים האחרונים עם העלייה בביקושים לאחר פתיחת הכלכלה העולמית בעקבות הקורונה, אך גם בשל הפקה פחותה יותר של אנרגיה מתחדשת ממקורות כמו רוח וגשם. כך, גם מחיר האמוניה - מוצר שיארה היא היצרנית הגדולה ביותר שלו בעולם - זינק ב-225% בשנה האחרונה.
הולסטר תיאר את המצב כ"דליק מאוד" וקרא לתמיכה ומימון מצד תוכנית המזון העולמית כדי למנוע רעב בהיקף גדול. לדבריו, יארה תרמה בשנה שעברה 40 אלף טונות של דשנים, וכך חוות במזרח אפריקה הצליחו לשלש את גידוליהן. "זה אומר הרבה לגבי השפעת המדשנים", כך אמר.