סגור

לגארד: העלאת ריבית ב-2022 - "לא סבירה"

נשיאת הבנק האירופי: "אסור להיחפז ולהדק את המדיניות המוניטרית מוקדם מדי"; לדבריה, האינפלציה תמשיך לעלות בטווח הקצר, אבל תרד בטווח הבינוני

נשיאת הבנק האירופי המרכזי (ECB) כריסטין לגארד חזרה ואמרה היום כי "מאוד לא סביר שהתנאים להעלאת שיעור הריבית יתמלאו ב-2022".

לגארד אמרה את הדברים בקונגרס הבנקאות האירופאי בפרנקפורט, שם הזהירה כי "אסור להיחפז ולהדק את המדיניות המוניטרית מוקדם מדי" כדי שלא לפגוע בהתאוששות הכלכלה האירופית.
ברקע דברי לגארד, יורד היורו ב-1% מול הדולר, ומניות הבנקים מאבדות גובה. העלייה המחודשת של מספר מקרי הקורונה באירופה העכירה גם היא את סנטימנט המשקיעים היום, לאחר שאוסטריה הודיעה שתטיל סגר לאומי רביעי ביום שני.
לגארד כבר ניסתה לצנן את הציפיות להעלאת הריבית בשנה הבאה, לאחר פגישת המדיניות של הבנק שנערכה באוקטובר. היום אמרה לגארד ששיעורי האינפלציה צפויים להמשיך ולעלות עד סוף השנה. ביום רביעי פורסם כי שיעור האינפלציה בגוש היורו הגיע ל-4.1% לעומת אוקטובר שעבר – יותר מפי שניים מהיעד של ה-ECB. לדבריה, לחץ האינפלציוני "אינו רצוי, ומזיק".


1 צפייה בגלריה
כריסטין לגארד נשיאת הבנק האירופי המרכזי ECB
כריסטין לגארד נשיאת הבנק האירופי המרכזי ECB
כריסטין לגארד
(צילום: איי פי)
הבנק המרכזי הודיע בספטמבר שבכוונתו לרכוש פחות אג"ח על רקע העלייה באינפלציה, מה שמסמל את תחילת סוף תכנית התמריצים שלו מתקופת הקורונה. לגארד הבהירה באותו חודש כי פעולות הבנק המרכזי מהוות שידוד מערכות ולא שינוי מדיניות. באותו זמן, כמה שחקני שוק סברו כי ה-ECB אינו לוקח ברצינות הראויה את לחצי האינפלציה, וכי עליו להעלות את הריבית לפני תחילת 2023.
לגארד אמרה היום כי ה-ECB לוקח ברצינות את החששות מהאינפלציה, ואולם לדבריה הגורמים המניעים את לחצי המחירים הללו צפויים "להיעלם בטווח הבינוני, שהוא הטווח המכריע בכל הקשור לקביעת המדיניות המוניטרית". היא ציינה כי האינפלציה נובעת מהבעיות בשרשראות האספקה ומהעלייה במחירי האנרגיה, ואלו "צפויים להאט את קצב ההתאוששות בטווח הקצר".