סגור
קידוח נפט משאבת נפט קליפורניה ארה"ב
קידוח נפט (צילום: בלומברג)

מחיר הנפט בירידה תלולה אבל היא עשויה להיעצר בחורף הקרוב

ירידה של 25% מאז יוני במחיר הזהב השחור טמונה בחשש הגובר מהמיתון, הצניחה בביקוש וחידוש שיחות הגרעין עם איראן. המבחן יהיה בחורף, אז יגברו הביקושים באירופה בשעה שהסנקציות על נפט רוסי ייכנסו לתוקפן

למרות ראלי ביום שישי, מחיר הנפט צנח בשבוע שעבר בכ־14% כשמחיר חבית ברנט נע סביב כ־95 דולר בעוד מחיר חבית מסוג טקסס מתוק איבד בשבוע שעבר כ־10% כדי לרדת מתחת לרמתו טרם הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר, סביב 90 דולר. מאז אמצע יוני, אז מחיר חבית ברנט נע סביב 125 דולר, הוא צנח בכ־25%.
הירידה החדה במחיר הזהב השחור אינה קשורה במהלכים דרמטיים שביצעו יצרניות הנפט בימים האחרונים אלא בחשש הגובר מהמיתון העולמי שניצניו כבר משפיעים על השוק. בשוק האמריקאי למשל מחיר הגלון ירד ל־4.14 דולר לעומת השיא של 5.02 דולר באמצע יוני, כלומר ירידה של 17.5%, מה שעולה בקנה אחד עם מטרת הממשל - ריסון שיעורי האינפלציה. עם זאת, חלק מהירידה הוא תוצאה של צניחה בביקוש שכן מתברר שהאמריקאים נוהגים כיום על הכבישים עוד פחות ממה שעשו בשנת 2020 - שנת הקורונה.
הדעה הרווחת בקרב סוחרי הנפט היא שבחודשים הקרובים מצב הכלכלה העולמית יצריך ירידה בביקוש למוצרי הנפט כשסימנים ראשוניים לכך כבר קיימים בשוק ובדגש על נפט המופק בים הצפוני ומערב אפריקה. בשלב זה, הסוחרים מתעלמים מגורמי נגד שאמורים למשוך את המחירים מעלה כמו קשיים בהפקה אצל חלק מהיצרניות והעתיד הלא ברור של תעשיית הנפט הרוסי. גורם נוסף המושך את הנפט כלפי מטה בימים אלה קשור בחידוש שיחות הגרעין עם איראן בווינה. למרות שכרגע נראה שהסיכוי להסכמה נמוך, אפשרות חזרת הנפט האיראני לשוק בייחוד לאור הצהרות שר הנפט האיראני כי התפוקה יכולה לחזור "במהירות" לרמה שלפני אכיפתן מחדש של הסנקציות עושה את שלה. לכל אלה יש להוסיף את דו"ח שוק העבודה האמריקאי שפורסם ביום שישי ולפיו במהלך חודש יולי נוספו 528 אלף משרות. לכאורה מדובר בחדשות כלכליות טובות אך מבחינת הסוחרים בנפט, העלייה במספר המועסקים מתורגמת לעלייה בתשלומי השכר ומכאן להמשך האינפלציה והעלאת הריבית שאמורה לחזק את מגמת המיתון.
הירידה בשבוע שעבר נרשמה חרף העובדה שמדינות אופ"ק+ בהנהגת סעודיה ורוסיה הכריזו על העלאה מינימלית של 100 אלף חביות ביום החל מהחודש הבא. השוק ציפה להעלאה משמעותית יותר, בייחוד לאחר ביקור הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן בסעודיה בחודש שעבר, אולם מסתבר כי היצרניות מיטיבות לקרוא את המצב בשוק ולא נענו לדרישה האמריקאית להעלאה משמעותית של ההיצע. ההעלאה הקטנה הזו בתפוקה מעידה גם על הקשיים שיש ליצרניות להגביר עכשיו את האספקה בצורה משמעותית, וזאת למעט סעודיה והאמירויות. לפי הערכות בשוק הנפט, ביולי הזרימו יצרניות אופ"ק+ 2.5 מיליון חביות ביום פחות ממה שהן התחייבו לו.
למרות מגמת הירידה במחירים מאז השיא בפברואר, לא בטוח שהיא תימשך לאורך זמן. חששות האספקה צפויים להתגבר עם ההתקרבות לעונת החורף באירופה אז ישנה עלייה מסורתית בביקושים לתשומות האנרגיה כשבשנה הנוכחית מתווספת ההחלטה על הסנקציות של האיחוד האירופי שיאסרו על יבוא דרך הים של נפט גולמי ומוצריו מרוסיה. הסנקציות הללו אמורות להיכנס לתוקפן ב־5 בדצמבר. אי אכיפתן או שחיקתן עשויה להשפיע על מחירי הנפט כלפי מטה. במקרה שהן אכן ייאכפו יופנו העיניים לעבר המזרח התיכון ובדגש על סעודיה והאמירויות שיצטרכו להפנות יותר חביות מתוצרתן לאירופה כדי למלא את החלל שייווצר. זה מסביר ככל הנראה את הימנעותן בשלב זה של שתי המדינות המפרציות לאשר העלאה גדולה בהיצע. לסעודיה ולאמירויות יש יכולת עודפת מוערכת ובלתי מנוצלת סביב כ־3 מיליון חביות ביום והיא זו שמאפשרת להן להפגין שליטה בשוק הנפט העולמי. לפי גורמים במפרץ, היכולת העודפת תנוצל רק במקרה של בעיית אספקה קיצונית בחורף הקרוב.
החלטות שהתקבלו בריאד מראות שהסעודים מתקשים לראות הקלה בחששות לגבי שוק הנפט, לפחות כשמדובר באסיה. על כך ניתן ללמוד מהחלטת ענקית הנפט הסעודית אראמקו להעלות את מחיר הנפט שיסופק בחודש הבא לבתי הזיקוק באסיה, כך שהנפט הגולמי שלה מסוג "קל ערבי" יהיה גבוה ב־ 9.80 דולר בהשוואה למחיר הבנצ'מרק במזרח התיכון.
העלאת המחיר מצד הסעודים מגיעה למרות התחרות הקשה שלה מול רוסיה בשני שוקי מפתח באסיה מאז החלה הפלישה לאוקראינה - הודו וסין. לפי הדיווחים, כדי להגדיל את נתח השוק שלהם שם, הרוסים לא מהססים למכור את הנפט בזול. בחודש מאי הנפט הרוסי נמכר להודו במחיר נמוך ב־19 דולר בהשוואה לחבית הסעודית וביוני הפער עמד על 13 דולר.
הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת