סגור
עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל אוון גרשקוביץ המואשם בריגול לטובת ארה"ב מובל לשימוע ברוסיה בינואר השנה
עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל אוון גרשקוביץ המואשם בריגול לטובת ארה"ב מובל לשימוע ברוסיה בינואר השנה (צילום: Alexander Zemlianichenko|AP)

שנה למעצר העיתונאי אוון גרשקוביץ ברוסיה - עורכת הוול סטריט ג'ורנל בטור מיוחד

גרשקוביץ מואשם בריגול לטובת ארה"ב - האשמה שהוא וארה"ב מכחישים. "המעצר של אוון הוא התקפה בוטה על הזכויות של עיתונות חופשית. מזמן כבר הגיעה העת שהכתב הכשרוני והאדם החף מפשע הזה ישוב הביתה", כותבת העורכת אמה טאקר

העורכת הראשית של הוול סטריט ג'ורנל, אמה טאקר (Emma Tucker), פרסמה מאמר מיוחד לציון שנה למעצרו ברוסיה של כתב העיתון, אוון גרשקוביץ (Evan Gershkovich). "מזמן כבר הגיעה העת שהכתב הכשרוני והאדם החף מפשע הזה ישוב הביתה", כתבה.
גרשקוביץ נעצר על ידי רשויות הביטחון הרוסיות ב-29 במרץ, 2023 בזמן שדיווח לוול סטריט ג'ורנל מיקטרינבורג, זאת אף שקיבל אישור ממשרד החוץ הרוסי. "אך ברוסיה של ולדימיר פוטין, העבודה של עיתונות עצמאית ואיסוף עובדות מהימנות – עקרונות היסוד של הוול סטריט ג'ורנל – נחשבים לפשע", הוסיפה טאקר בהאשמה נגד נשיא רוסיה. גרשקוביץ מואשם בריגול לטובת ארה"ב. האשמה שהוא וארה"ב מכחישים. "המעצר של אוון הוא התקפה בוטה על הזכויות של עיתונות חופשית, בתקופה שבה מצטברות ההוכחות ברחבי העולם לחשיבות ולתפקיד המהותי של עיתונות איכותית בהסברת אירועים עולמיים וכעדות לאירועים היסטוריים".
טאקר מציינת כי הרוסים פועלים בחוסר שקיפות מוחלט, ואין כל לוח זמנים לגבי משפטו של גרשקוביץ, אף שגם כשיתקיים המשפט הוא קרוב לוודאי שיימצא אשם. עם זאת, הוסיפה כי הם שומרים על אופטימיות וסומכים על הבטחתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להחזיר את אוון הביתה. "ציון השנה למעצרו הוא הזדמנות עבורנו להביע את ההערכה שלנו לגרשקוביץ ולמשפחתו", כתבה טאקר. "זוהי תזכורת לסכנות שעומדות בפני עיתונאים ברחבי העולם המנסים לעמוד במשימה שלהם".
לפי המאמר, יותר מ-520 עיתונאים עצורים ברחבי העולם. "מהנתונים הגבוהים בהיסטוריה של התעשייה". טאקר ציינה עוד כי עשרות עיתונאים נהרגים במסגרת התפקיד שלהם, ורבים אחרים עוברים הטרדות ואיומים. "הנתונים הללו צריכים להדאיג ממשלות דמוקרטיות ומחוקקים", הדגישה. "ביחד עלינו לחפש דרכים חדשות לתמוך בצורה טובה יותר ולהגן על העיתונאים שבשטח".