סגור
הגבלת תנועת מכוניות ב מנהטן ניו יורק
הגבלת תנועת מכוניות במנהטן ניו יורק (צילום: Pixabay)

אגרת הגודש בניו יורק הניבה 159 מיליון דולר ברבעון הראשון; טראמפ עדיין דורש לבטל אותה

האגרה, שנכנסה לתוקף בינואר, הפחיתה את מספר כלי הרכב במנהטן ב-5.8 מיליון; רשות התחבורה המטרופולינית של ניו יורק מתנגדת לביטול ומזהירה מהשפעה על שדרוג מערך התחבורה בעיר  

אגרת הגודש החדשה שהטילה העיר ניו יורק הניבה 159 מיליון דולר בשלושת החודשים הראשונים של הפעלת לתוכנית, זאת בשעה שהממשל של טראמפ דוחף לביטול היוזמה השנויה במחלוקת.
במסגרת התוכנית, רוב הנהגים משלמים אגרה של 9 דולר בשעות השיא כדי לנסוע דרומה מרחוב 60 במנהטן. היא נכנסה לתוקף ב-5 בינואר השנה ונתוני התשלום הכוללים בתקופה שעד לסוף מרץ, שמסתכמים כאמור בכמעט 160 מיליון דולר, פורסמו על ידי רשות התחבורה המטרופולינית של ניו יורק (MTA).
הרשות מפעילה את מערכת התחבורה הציבורית של העיר והיא האחראית על יישום התוכנית, שלפי התחזיות תניב השנה הכנסה של 500 מיליון דולר. הסכום ישמש את ה-MTA כהון ראשוני שיאפשר לה לגייס 15 מיליארד דולר, לטובת שדרוג תשתיות התחבורה בעיר.
מטרת אגרת הגודש היא להפחית את העומס בכבישים, וכפועל יוצא לשפר את איכות האוויר. לפי הנתונים שפרסמה רשות התחבורה היא משיגה את המטרה הזו – מספר המכוניות שנכנסו למרחב הרלבנטי היה נמוך ב-5.8 מיליון ביחס לשלושת החודשים שקדמו לה.
הנשיא טראמפ ובכירים בבית הלבן טוענים שהמס החדש אינו חוקי והציבו ל-MTA דרישה לביטולו עד ל-21 במאי לכל המאוחר. הממשל הכריז כי אם הוא לא יבוטל עד לדד ליין האמור, משרד התחבורה של ארה"ב יימנע מלתת אישור לפרויקטים של תשתיות, וישקול עיכוב של מענקים פדרליים לרשות.
גורמים בכירים ב-MTA הודיעו כי האגרה לא תבוטל אלא אם הדבר ייכפה עליה בצו בית משפט. שר התחבורה האמריקאי שין דאפי (Sean Duffy) ביטל בחודש פברואר את תוכנית מס הגודש, הראשונה מסוגה בארה"ב.
ב-MTA הגיבו במהירות בפנייה לבית משפט והעימות בזירה המשפטית צפוי להימשך לתוך המחצית השנייה של 2025. ברשות כאמור לא מתכוונים לסגת עד להכרעת בית המשפט בעניין.