סגור
מרצדס S קלאס
מרצדס S קלאס. גרמניה תהיה הנפגעת העיקרית (צילום: מרצדס)

המאבק על שוק הרכב: סין שוקלת להטיל מכסים על מכוניות מערביות

הממשל בסין שוקל להטיל מכס של 25% לקראת יוני על רכבים שמצוידים במנועי בעירה פנימית בנפח של מעל 2.5 ליטרים. מדובר בתגובת נגד לכוונות של ארה"ב והאיחוד האירופי להטיל מכסים על מכוניות חשמליות סיניות

מאבק האיחוד האירופי והממשל האמריקאי ביבוא של מכוניות סיניות העיר את הדרקון הסיני: הממשל בסין מאותת על כוונה להטיל מכס בגובה 25% על מכוניות מתוצרת מערבית.
לפי פרסומים של איגוד לשכות המסחר הסיני, הממשל בסין שוקל להטיל את המכס לקראת יוני. מדובר בעיתוי מעניין, שכן במועד זה עתידות להתפרסם מסקנות הבדיקה בה פתח האיחוד האירופי בנוגע לסובסידיות הסיניות לרכבים חשמליים. מסקנות ראשוניות מן החקירה כבר פורסמו ומצביעות על חשד לסבסוד מאסיבי של מכוניות חשמליות סיניות על ידי הממשל הסיני.
לאחרונה הצהיר ממשל ביידן כי יטיל מס בגובה 100% על מכוניות חשמליות שייובאו מסין. גם באיחוד האירופי נערכים להטיל מכסים של 15%-30% על המכוניות החשמליות הסיניות. אולם, בעוד האירופים והאמריקאים ימסו רכבים שאינם מזהמים, הסינים רוצים דווקא להטיל מכס על רכבים שמצוידים במנועי בעירה פנימית בנפח של מעל 2.5 ליטרים. כלומר, מבחינת הממשל הסיני יש הצדקה למהלך שימנע יבוא רכב מזהם למדינה שנחשבת כיום לבעלת מספר המכוניות החשמליות הגדול בעולם - ולכן הוא ישרת את טובת העם הסיני.
ההחלטה צפויה לפגוע ביצרני רכב מסוימים באופן ניכר: לפי נתוני CAAM, בשנה שעברה יובאו לסין מיליון מכוניות מתוצרת יצרני רכב מערביים - חלקן הגדול מכוניות יוקרה שמצוידות במנועים בנפח 2.5 ליטרים ומעלה, ורק מיעוטן חשמליות. למעשה, יצרני רכבי יוקרה שאכן מייצרים מכוניות חשמליות, מב.מ.וו ועד וולוו, ממקדים את ייצור הרכב החשמלי שלהם בחלק מן המקרים במפעלים בסין, כך שאינם מושפעים מן המהלך.
עם זאת, לפי הדוחות של ענקיות הרכב המערביות, במיוחד הגרמניות כדוגמת מרצדס בנץ וב.מ.וו, סין היא אחד משווקי היעד העיקריים של המותגים. המשמעות היא שעיקר הפגיעה תורגש, שלא במפתיע, בכלכלתן של המדינות שנחשבות כיום למתנגדות הקולניות ביותר ליבוא של מכוניות סיניות חשמליות לאירופה, כלומר גרמניה, מדינת האם של ב.מ.וו ומרצדס בנץ.