סגור
מכוניות סיניות סין ממתינות לשילוח במתקן בעיר צ'ונגקינג
מכוניות סיניות ממתינות לשילוח במתקן בעיר צ'ונגקינג (צילום: בלומברג)

דיווח: ארה"ב נערכת להטלת מכסים על מכוניות חשמליות סיניות

בחזרה למלחמת הסחר של ממשל טראמפ? לפי סוכנות רויטרס, ביידן צפוי להודיע בשבוע הבא על הטלת המכסים; בין השאר, נכללים ברשימה מוצרים סיניים בתחומי השבבים והאנרגיה הסולארית

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להודיע בשבוע הבא על הטלת מכסים חדשים על יבוא מוצרים מסין - כך מפרסמת סוכנות רויטרס, לפי מקורות המקורבים לנושא. ההודעה המלאה, שעשויה להימסר כבר ביום שלישי, צפויה להותיר על כנם את רוב המכסים הקיימים. המגזרים בהם יתמקדו המכסים החדשים הם כלי רכב חשמליים ומוצרים בתחומי השבבים והאנרגיה הסולארית.
לפי הדיווח, משרד נציב הסחר האמריקאי העביר את המלצותיו לבית הלבן לפני כמה שבועות, אך ההודעה הסופית נדחתה לצורך דיונים פנימיים.
ביידן, שיתמודד על נשיאות ארה"ב בנובמבר, מעוניין להבדיל עצמו מהמועמד הרפובליקאי, דונלד טראמפ, שקורא להטיל מכסים ללא הבחנה, במה שמומחים רואים כצעד שייתן רוח גבית לאינפלציה.
המכסים החדשים עשויים להביא לתגובה של סין בתקופה שבה קיימת מתיחות בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם; זאת, כפי שקרה ב-2017-2021, אז העלה טראמפ את המכסים וזכה לתגובה דומה של סין. ביידן אמר שאינו מעוניין במלחמת סחר עם בייג'ינג.
שני המועמדים לנשיאות הרחיקו עצמם ממדיניות הסחר החופשי ששלטה בעבר בוושינגטון. ב-2022 ביידן הזמין סקירה של המדיניות בעידן טראמפ, ובחודש שעבר קרא להעלאה חדה של המכסים על מוצרי מתכת סיניים, אם כי מדובר בחלק קטן מהיבוא הכולל מהמדינה. הנשיא האמריקאי הודיע גם על פתיחת חקירה בנוגע לשיטות סחר סיניות בתחום בניית הספינות, ומגזרי התעבורה הימית, במה שעשוי להוביל להטלת מכסים נוספים. ממשל ביידן גם לוחץ על ממשלת מקסיקו לאסור על מכירת מוצרי מתכת סיניים באופן עקיף ממנה לארה"ב. בסין אמרו שהמכסים גורמים רק נזק לארה"ב ולכלכלה העולמית.
במקביל, האיחוד האירופי פתח בשנה האחרונה בשורה של חקירות לגבי מוצרים סיניים, זאת מחשש שייצור היתר בסין יוביל להיצף של המוצרים באירופה. מדובר באופן מיוחד במכוניות חשמליות, סוללות, פאנלים סולאריים ומוצרים אחרים הקשורים לתעשיית האנרגיה הירוקה. מלבד החקירה של האיחוד האירופי, צרפת השיקה יוזמה שמעניקה יתרון ליצרניות המכוניות האירופיות בקבלת סובסידיות והטבות מס. לפי חלק מההערכות, באיחוד האירופי ישיתו כבר בנובמבר מכסים של 15%-30% על המכוניות החשמליות המיובאות מסין.