סגור

שר החוץ האוקראיני במתקפה חריפה: "אל על מרוויחה כסף שספוג בדם שלנו"

דמיטרי קולבה כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "חברת אל על מקבלת תשלומים דרך מערכת הבנקאות הרוסית מיר שעוצבה לצורך הימנעות מסנקציות", והגדיר זאת כ"מעשה לא מוסרי שמהווה מכה ליחסי ישראל-אוקראינה"; עם זאת, אל על מכחישה בתוקף וטוענת כי חסמה את השימוש במערכת כבר ב-28 בפברואר

שר החוץ האוקראיני דמיטרי קולבה צייץ בטוויטר שלו נגד חברת אל על והאשים אותה בכך שהיא "מרוויחה כסף שספוג בדם אוקראיני", בשעה שארצו נאבקת בפלישת צבא רוסיה לשטחה.


קולבה כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בזמן שהעולם מטיל סנקציות על רוסיה בעקבות מעשיה הברבריים, יש כאלה המעדיפים להרוויח כסף הספוג בדם אוקראיני. חברת אל על מקבלת תשלומים דרך מערכת הבנקאות הרוסית מיר, שעוצבה לצורך הימנעות מסנקציות. זה מעשה לא מוסרי שמהווה מכה ליחסי ישראל-אוקראינה". יש לציין כי אל על טוענת כי חסמה את השימוש במערכת כבר ב-28 בפברואר.


השימוש של אל על במערכת הסליקה הרוסית מיר אינו חדש, ולא החל עם פתיחת המלחמה בין רוסיה לקייב, ועד לאחרונה חברות בינלאומיות רבות השתמשו במערכת זו.

1 צפייה בגלריה
דמיטרו קולבה שר החוץ של אוקראינה
דמיטרו קולבה שר החוץ של אוקראינה
דמיטרו קולבה, שר החוץ של אוקראינה
(רויטרס)

ציוץ זה מצטרף לציוצים אחרים של שר החוץ האוקראיני בנוגע לסחר עם רוסיה. בין היתר הוא כתב בציוץ כי יש להפסיק לקנות ממנה נפט, והתייחס באופן ספציפי לחברת Shell האמריקאית, שממשיכה לעשות זאת. בהקשר זה הוא אמר כי "הנפט הרוסי מריח מדם אוקראיני". עם זאת, קולבה לא קישר בין חברת Shell לבין מדיניות הממשל האמריקאי. כמו כן קולבה מרבה להאשים את בעלות הברית של אוקראינה באוזלת יד, ולפני כמה ימים כתב כי לא ברור לו איך בעלות בריתה של אוקראינה, שלא סיפקו לה כלי טיס צבאיים, יכולות לישון בלילה כשילדים אוקראינים מופצצים.
לפני ארבעה ימים אושרה בוועדת הכספים מסגרת ערבות מדינה לחברת אל על עבור הפעלת קווי התעופה בקו ישראל-רוסי, בסך 2 מיליארד דולר. הסיבה לערבות החריגה היא שבעקבות הסנקציות הבינלאומיות על טיסות לרוסיה וממנה חברות הביטוח הבינלאומיות לא יכולות לבטח טיסות העוברות במרחב האווירי הרוסי. החברה הישראלית היחידה שמפעילה טיסות סדירות לרוסיה היא אל על, המפעילה שתי טיסות יומיות למוסקבה. המדינה מעוניינת להמשיך את קיום הקו בעקבות בקשה שהגיעה מהקהילה היהודית הגדולה ברוסיה.
חברת אל על טוענת בתגובה כי חסמה את השימוש בכרטיס אשראי מיר ב-28 פברואר 2022, ומסרה: "צר לנו שלא נעשתה בדיקה פשוטה עמנו טרם הציוץ המטעה, מאחר שהעובדות שונות בתכלית השינוי. חברת אל על פועלת בתיאום מלא עם ממשלת ישראל. לאורך המשבר חילצה חברת אל על אלפי ישראלים, יהודים וזרים מקייב, והיתה מהחברות האחרונות שהפעילו טיסות לאוקראינה. עם סגירת המרחב האווירי, הטיסה אל על מאות טונות של ציוד הומניטרי ורפואי לאוקראינה, חילצה יתומים ופליטים, ודאגה להשיב אותם ארצה. אל על מפעילה טיסות לרוסיה לבקשת ממשלת ישראל, ותוסיף לחלץ ישראלים ויהודים מרוסיה כל עוד הדבר אפשרי".