סגור
משבר אקלים

"המלחמה באוקראינה תאיץ את המעבר של אירופה לאנרגיות מתחדשות"

"העימות הבהיר היטב שאנחנו לא יכולים לתת למדינת עולם שלישי את הכוח לערער את שווקי האנרגיה שלנו או להשפיע על בחירות האנרגיה שלנו", אמרה נציבת האנרגיה של האיחוד האירופי

ירידה בביטחון האנרגטי כתוצאה מהפלישה הרוסית לאוקראינה, והשיבושים באספקת הגז הרוסי בעקבות הסנקציות הבינלאומיות, יאיצו את המעבר של האיחוד האירופי לשימוש באנרגיות מתחדשות ובמקורות אנרגיה באספקה עצמית. כך אמרו מומחי מדיניות ונציגי ממשל מתחום האקלים לפייננשל טיימס.
"סיום התלות שלנו בדלקי מאובנים רוסיים, ובדלקי מאובנים בכלל, היא חיונית", אמרה שרת המעבר האקולוגי של צרפת, ברברה פומפיל. נציבת האנרגיה של האיחוד האירופי, קדרי סימסון, הזהירה כי "העימות הבהיר היטב שאנחנו לא יכולים לתת למדינת עולם שלישי את הכוח לערער את שווקי האנרגיה שלנו או להשפיע על בחירות האנרגיה שלנו".
בקרוב צפויה נציבות האיחוד להציג אסטרטגיית אנרגיה מעודכנת, שתדגיש את הצורך בהגברת התפוקה של אנרגיה מתחדשת.
לורד אדאייר טורנר, עמית בכיר ב-Institute for New Economic Thinking, אמר כי המלחמה באוקראינה עתידה לעצב מחדש את מערכת האנרגיה העולמית, ולהביא להליך דה-גלובליזציה שלה. "לא לכל המדינות יש מאגרי דלקי מאובנים, אבל לכולן יש פוטנציאל להפיק אנרגיית סולאר ורוח. מקבלי ההחלטות צריכים להימנע מ'נעילה' של תפוקת דלקי מאובנים חדשים, אסור גם להתעלם מכך שיש בעיית אספקה בטווח הקצר".
1 צפייה בגלריה
אקסון מובייל נפט דלק אנרגיה
אקסון מובייל נפט דלק אנרגיה
הובלת מיכליות נפט
(צילום: AP)
בוב וורד, מנהל המדיניות והתקשורת של ה-Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment, הוסיף: "עכשיו ברור שתלות בדלקי מאובנים פוגעת בכלכלה ומייצרת חוסר ביטחון. רק היגיון מעוות יוביל למסקנה שצריך להשקיע יותר בתחום. סוגיות אקלים וביטחון מצביעות לאותו הכיוון".
לדברי ג'ניפר לייק, מנהלת תוכנית האנרגיה העולמית של ה-World Resources Institute, סוגיית הביטחון יכולה להתברר כרגע חשוב במיוחד להכוונת יעדי האקלים והאנרגיה באיחוד האירופי. "המשבר ייפגע בהיגיון מאחורי מערכת שמסתמכת על גז מחצבים כדלק מעבר (בדרך למשק אנרגטי נטול-פחמן), כי משוואת הסיכון משתנה".