סגור
פאנלים סולריים בשדה חקלאי הולנד
פאנלים סולריים בשדה חקלאי בהולנד. ל-2.6 מיליון בתים יש פאנלים סולריים על הגגות (צילום: גטי אימג'ס)

העומס גדול מדי ובהולנד קוצבים חשמל לעסקים ולמשקי בית

תהליך חשמול מהיר בחלקים קריטיים בכלכלה, במיוחד מאז 2023, הוביל לעומס חריג על המערכת ובהתאם לעיכובים בחיבור עסקים ובתים לרשתות. כך, קרוב ל-12 אלף עסקים ממתינים להתחבר לרשתות החשמל. החשש הוא מפגיעה בצמיחה הכלכלית ומהפחתת השקעות מצד חברות

חברות החשמל בהולנד מתחילות לקצוב חשמל לעסקים ולמשקי בית, וזאת בשל עומס על הרשתות. לפי איגוד חברות החשמל של הולנד, קרוב ל-12 אלף עסקים ממתינים להתחבר לרשתות החשמל, ובנוסף לכך יש בניינים ציבוריים כמו בתי חולים ותחנות כיבוי אש ואלפי בתים חדשים. בפייננשל טיימס דיווחו כי החשש הוא שהמצב בהולנד מסמל את מה שעתיד לקרות במדינות אירופיות נוספות, על רקע האצה בקצב החשמול כדרך לעמוד ביעד הפחתת פליטת הפחמן שהציב האיחוד האירופי.
בכל זאת, המצב בהולנד חמור משמעותית משאר המדינות באיחוד. אחת הסיבות העיקריות לכך היא המהירות שבה עברה המדינה לחשמול חלקים קריטיים בכלכלה שלה, במיוחד לאחר סיום הייצור ב-2023 בשדה הגז הגדול גרונינג'ן. לפי איגוד חברות החשמל, ליותר מ-2.6 מיליון בתים יש כיום פאנלים סולריים על הגגות שלהם. חברות גם האיצו את המעבר מהתבססות על גז לאחר משבר מחירי האנרגיה שחווה האיחוד האירופי ב-2022 בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה.
לטענת חברת החשמל הלאומית, טנט המדינה הייתה כל כך רגילה להסתמך על משאבי הגז שלה, שלא השקיעו בשדרוגים לרשתות החשמל. "הכל הופך להיות חשמלי, ותשתיות החשמל חייבות לצמוח משמעותית בכל מקום", הסביר ראש עיריית איינדהובן ירון דיסלבלום. חברות בהולנד אף הזהירו כי ההמתנה הארוכה לחיבורים לרשתות החשמל פוגעת בצמיחה הכלכלית ועלולה לאלץ עסקים לחשוב מחדש על תוכניות ההשקעה שלהם. בהתאם, דיסלבלום טען כי איינדהובן והאזור המקיף אותה הכולל 750 אלף תושבים, הפסידו השקעות מכיוון שנאלצו לקצוב את אספקת החשמל.
לפי הערכות הממשלה, כדי לספק את התפוקה הנחוצה יש צורך בהשקעות של 200-240 מיליארד יורו בכבלים ובהקמת תחנות חדשות. מכירת נכסים תכסה חלק מהסכום, אבל רובו ייפול על הצרכנים. בהתאם, תעריף החשמל צפוי לעלות בכל שנה עד 2034 בשיעור ממוצע של בין 4.3% ל-4.7%, כך לפי טנט.
בניסיון להקל על העומס, בחברת החשמל החלו להציע למשקי בית תעריפים מוזלים מחוץ לשעות השיא, כמו בין 11 בבוקר ועד שלוש בצהריים. כמו כן, הממשלה השיקה קמפיין ל"שימוש מודע יותר באנרגיה", הכולל פרסומות בטלוויזיה ובמדיה החברתית, שבהן מתבקשים הצרכנים לא להטעין אופניים חשמליים ומכוניות בשעות השיא בין 16 אחה"ב ו-21 בלילה.
בו בזמן, באיחוד האירופי מנסים לקדם חקיקה שתקצר את הליך האישורים לבניית תשתיות. אולם, אנליסטים מזהירים כי זה לא יספיק. "בניית רשת חשמל אורכת חמש עד שש שנים, אין פה פתרון קסם", הסבירה סוזאנה פאטו מחברת האנרגיה האירופית NGO RAP.