סגור

מתנתק מרוסיה: האיחוד האירופי חתם עם ארצות הברית על הסכם לאספקת גז נוזלי

לפי ההסכם, ארצות הברית תדאג לאספקה של עוד 15 מיליארד מטרים מעוקבים של גז נוזלי לאיחוד האירופי - עד סוף 2022; באיחוד כבר הודיעו כי יקצצו בשני שלישים את צריכת הגז הרוסית - עוד השנה; רוסיה: שוקלים לאפשר לסין לשלם בביטקוין עבור הנפט והגז

ארצות הברית והאיחוד האירופי הכריזו על עסקה גדולה לאספקת גז טבעי נוזלי (LNG) ליבשת, כחלק מהמאמצים להפחתת התלות האירופית באנרגיה רוסית בעקבות המלחמה באוקראינה.
לפי BBC, במסגרת ההסכם ארצות הברית תדאג לאספקה של עוד 15 מיליארד מטרים מעוקבים של LNG עד סוף 2022. ההכרזה על ההסכם פורסמה במהלך ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבריסל ובפולין.
יותר מ-40% מיבוא הגז לאיחוד האירופי הם מרוסיה. באיחוד כבר הצהירו כי יקצצו השנה בשני שלישים את צריכת הגז הרוסי, וכי יסגרו לגמרי את הברז עד 2030 - וזאת באמצעות הגדלת היבוא ממדינות אחרות, הרחבת ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות והתייעלות אנרגטית.
לטווח הארוך, המטרה היא שארצות הברית תספק לאירופה עוד 50 מיליארד מטרים מעוקבים של גז בכל שנה, עד 2030.
ביידן נפגש גם עם נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליידן, והם שוחחו על השלכות הפלישה הרוסית וסיכמו על העברת סיוע נוסף לאוקראינה.
ביידן ופון דר ליידן הכריזו גם על הקמת כוח משימה מיוחד שיפעל לחיזוק הביטחון האנרגטי של אוקראינה והאיחוד האירופי כבר לקראת החורף הבא. בראש כוח המשימה יעמדו נציגים של הבית הלבן ושל הנציבות האירופית. המטרות העיקריות יהיו למצוא חלופות לאספקת ה-LNG בהתאם ליעדי השמירה על האקלים והפחתת הביקוש לגז טבעי. היוזמה קרוב לוודאי תחייב הקמת מנגנונים חדשים ליבוא הגז.
ההכנסות של רוסיה מיצוא הנפט והגז ייצגו כ-43% מהתקציב הפדרלי בין 2011 ל-2020.

2 צפייה בגלריה
מיכלית גז נוזלי גז טבעי נוזלי LNG
מיכלית גז נוזלי גז טבעי נוזלי LNG
מיכלית גז טבעי נוזלי
(גטי)
בתוך כך רוסיה שוקלת להסכים ולקבל תשלומים בביטקוין תמורת הנפט והגז שלה, לנוכח הסנקציות המחמירות שהושתו עליה בעקבות הפלישה לאוקראינה - כך לפי דיווח באתר CNBC.
במסיבת עיתונאים ששודרה ביום חמישי אמר יו"ר ועדת האנרגיה הרוסית, פאבל זבאלני, כי בכל הקשור למדינות "ידידותיות" כמו סין או טורקיה, ברוסיה מוכנים לשקול חלופות תשלום גמישות יותר. לדבריו, כסף פיאט (Fiat currency) של המדינה הקונה וכן ביטקוין נשקלים כחלופות לאמצעי התשלום המסורתיים ליצוא האנרגיה הרוסי.
"כבר זמן מה שאנחנו מציעים לסין לעבור להסדרים במטבעות הלאומיים של רובל ויואן", אמר לפי הערות מתורגמות שפורסמו ממסיבת העיתונאים. "עם טורקיה זה יהיה לירה ורובל". עם זאת, הוא לא עצר רק במטבעות המסורתיים. "אפשר לסחור גם בביטקוין", הוסיף.

2 צפייה בגלריה
קידוח נפט שדה נפט רוסיה
קידוח נפט שדה נפט רוסיה
קידוח נפט ברוסיה
(צילום: גטי )
זבאלני התייחס גם לדבריו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שאיים ביום רביעי לחייב מדינות "לא ידידותיות" לשלם על הגז ברובל. בעקבות ההודעה הזו של פוטין מחירי הגז באירופה זינקו. "אם הם רוצים לקנות אז שישלמו או במטבע קשה שהוא כמו זהב עבורנו או בצורה שהכי נוחה לנו, והיא המטבע הלאומי", אמר זבאלני.
ארצות הברית כבר הטילה איסור על יבוא נפט רוסי, אך ההערכות הן שבאיחוד האירופי לא יטילו איסור דומה, זאת בהתחשב בתלות הגדולה במקורות האנרגיה הרוסיים. "יש להם משהו שהעולם זקוק לו", אמר ניק קרטר, ממייסדי חברת Coin Metrics. "רוסיה היא היצואנית המובילה בעולם של גז טבעי".