סגור
בראד פיט על רקע הבתים בפרויקט Make It Right ניו אורליאנס
בראד פיט על רקע הבתים בפרויקט Make It Right (צילום: AFP)

בתים רקובים ומתפוררים - עמותת הצדקה של בראד פיט תפצה רוכשי דירות ב-20.5 מיליון דולר

אחרי הסופה קתרינה, התחייב פיט באמצעות העמותה שהקים לבנות 109 בתים חדשים, עמידים למים וברי השגה בניו אורלינס. אולם, בסופו של דבר אלה לא עמדו בהבטחות וסבלו מבעיות. על אף שנים של יאוש רוב בעלי הבתים נותרו מעריצים של השחקן

בראד פיט ועמותת הצדקה שלו ישלמו 20.5 מיליון דולר ליישוב תביעה שהגישו נגדם רוכשי הבתים שהקימו בניו אורלינס לאחר הרס סופת ההוריקן קתרינה.
תחילת הפרשה ב-2006. לאחר הנזק הרב שגרמה הסופה התחייב פיט באמצעות העמותה שהקים לבנות 109 בתים חדשים, עמידים למים וברי השגה בשכונת לואר נינת' וורד בעיר. אולם, הבתים שסופקו בסופו של דבר לא עמדו בהבטחות וסבלו מבעיות. השבוע, 13 שנה לאחר שנכנסו לבתים החדשים הושג ההסדר עם הדיירים.
הדיירים הגישו ב-2018 את התביעה נגד פיט ועמותת הצדקה שלו Make it Right, זאת לאחר שהעמותה – שפשטה מאז את הרגל – התעלמה מהתלונות שלהם ונעלמה בעוד הבתים נרקבו והתפוררו.
"אנחנו מדברים על קבוצת אנשים שלא היתה להם האפשרות לעבור ולקנות או לשכור בית שני. אלו היו החסכונות שלהם והם גרו במשהו שהידרדר במהירות מסביבם, כך שהם חשים הקלה ואסירי תודה", מסר לגרדיאן בתגובה רון אוסטין, עורך הדין הראשי בתביעה הייצוגית. הוא הוסיף כי כספי הפיצויים ישמשו לשיפוץ ותיקון הבתים. "אנשים לא יזכו פה פתאום בעודף בחשבון הבנק".
1 צפייה בגלריה
ניו אורליאנס בתים ששופצו בפרויקט Make It Right בראד פיט
ניו אורליאנס בתים ששופצו בפרויקט Make It Right בראד פיט
בתים ששופצו בפרויקט Make It Right
(צילום: גטי )
לפי אוסטין, המלכ"ר הסביבתי גלובל גרין, שלא היה חלק מהתביעה, ישלם את 20.5 מיליון הדולר בשמו של השחקן. הוא הוסיף שאינו יודע אם פיט ביקש זאת מהארגון, אך הוא רשום כאחד התומכים בו באתר.
תנאי ההסדר עוד צריכים לזכות באישור השופט.
מטעמם של בראד פיט, עמותת הצדקה וגלובל גרין לא התקבלה תגובה לדיווח.
פיט חשף את התוכניות לפרויקט בקול תרועה גדול ב-2016. התוכנית המקורית הייתה להעסיק קבוצת אדריכלים מפורסמים לבניית בתים מרשימים וידידותיים לסביבה ולמכור אותם לקרבנות הסערה במחיר נמוך, החל מ-150 אלף דולר. פיט אף התפאר שהבתים היו "הוכחה לכך שאפשר לבצע בנייה ירוקה בזול ברמה הארצית, ואולי אפילו העולמית". אך החלום התנפץ במהירות.
התכנון האדריכלי לא התאים לגשמים הכבדים המאפיינים את ניו אורלינס, כך למשל, בחלק מהבתים היו גגות שטוחים שלא כללו בהם מאפיינים כמו מרזבים או צבע עמיד למים, מה שגרם להיווצרות עובש, נזילות וריקבון זמן קצר לאחר השלמת הבנייה. עמותת הצדקה אמנם ביצעה בתחילה שיפוצים, אך לטענת הדיירים הם אולצו לחתום על הסכמי סודיות ולאחר זמן מה העמותה נעלמה לגמרי.
פיט עצמו הכחיש שהוא נושא באחריות למחדל. אדם המקורב אליו אמר לגרדיאן בפברואר ש"בראד היה מעורב בתחילה כדי לסייע לתושבי השכונה, וכמובן שזה היה מטריד לראות מה קרה אחרי שלקח צעד אחורה מהפרויקט ואחרים השתלטו עליו".
אוסטין ציין כי על אף השנים הרבות של הייאוש, מרבית בעלי הבתים נותרו מעריצים של השחקן. "הם לא היו מרוצים מכך שנראה היה שהוא לא מתכוון לעמוד בהתחייבויות שלו", אמר אוסטין, "אבל אף פעם לא היו נגד בראד פיט. הוא אייקון".