סגור
חברת תעופה SAS סקנדינבית
מטוסים של SAS (צילום: בלומברג)

המשבר בתעופה: SAS הסקנדינבית מבקשת הגנה מפני נושים

אתמול פתחו טייסי סקנדינביאן איירליינס בשביתה שאותה הגדיר המנכ"ל "הרסנית". החברה מסרה היום שתמשיך לשרת את לקוחותיה לאורך התהליך

חברת התעופה סקנדינביאן איירליינס (SAS) מבקשת הגנה מפני נושים בארה"ב, שתעזור לה להאיץ את תוכנית הבנייה מחדש שלה - כך הודיעה החברה היום (ג'), והזהירה שהשביתה שבה פתחו הטייסים משפיעה לרעה על מצבה הפיננסי ונזילותה.
שיחות השכר בין SAS וטייסיה קרסו אתמול, והביאו לשביתה שמוסיפה לכאוס התעופתי ברחבי אירופה, שמתרחש בעת תחילת תקופת השיא של הקיץ. הנסיבות האלה האיצו את החלטתה של החברה לפנות להגנה מפני נושים על פי סעיף 11 בארה"ב (צ'אפטר 11), כך אמר מנכ"ל החברה אנקו ון דר וורף במסיבת עיתונאים היום.
החברה מסרה שתמשיך לשרת את לקוחותיה לאורך התהליך, למרות ששביתת הטייסים משפיעה על לוח הטיסות שלה. עוד נמסר מהחברה, שמטרת ההליך בבית משפט פדרלי אמריקאי היא להאיץ את תוכנית הבנייה מחדש שעליה הודיעה בפברואר. "לאורך התהליך, SAS רוצה להגיע להסכמים עם בעלי העניין המרכזיים, להבנות מחדש את החוב של החברה ואת צי המטוסים שברשותה, ולצאת ממנו בעזרת הזרמת הון משמעותית", כך אמרה SAS. החברה מצפה להשלים את צ'אפטר 11 תוך תשעה חודשים עד שנה.
במהלך המגפה השתמשו חברות תעופה לא אמריקאיות נוספות - כמו אוויאנקה, אירומקסיקו ופיליפינס איירליינז - בהליך סעיף 11 כדי לדון מחדש בחוזים עם ספקים מרכזיים, כמו מחכירי מטוסים, בזמן שהן ממשיכות לפעול. יריבתה של SAS, נורוויג'אן אייר, נחלצה מפשיטת רגל בשנה שעברה. "זה לא אומר כלום על הפעילות הרגילה. הם מנסים לתקן את המנוע בזמן נסיעה", כך אמר אנליסט סודבנק, יאקוב פדרסון. "זה קורה בגלל ש-SAS לא הצליחה להשלים את השינויים באמצעות משא ומתן".
על SAS למשוך משקיעים חדשים, והיא אמרה שכדי לעשות זאת עליה לצמצם בעלויות, בין היתר באמצעות הורדת שכר העובדים וכן באמצעות צמצום העלויות של חכירת המטוסים שעומדים ללא תנועה, עקב שטח הטיסה הסגור מעל רוסיה, וההתאוששות איטית בתעופה האזרחית באסיה. החברה אמרה היום שלפי הערכתה מאזן המזומנים שלה, העומד על 7.8 מיליארד קרונות שוודיות (756 מיליון דולר) מספיק כדי לעמוד בהתחייבויותיה העסקיות בטווח הקרוב.