סגור
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במצעד הצבאי במוסקבה במאי 2022
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (AFP)

חדלות הפירעון הרוסית: עוד כתם שימנע גישה לשווקים זרים

הסנקציות שהטיל המערב על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה מנעו ממנה השבוע לפרוע חוב על אג"ח ממשלתיות. בעוד ההשפעה על השווקים הגלובליים הוגדרה זניחה, הגישה של רוסיה למימון זר עשויה להיפגע לעשרות השנים הבאות

הכסף קיים, אבל לא נגיש: חדלות הפירעון של רוסיה על אג"ח ממשלתיות שהוכרזה שלשום — לראשונה מאז המשבר הפיננסי הרוסי ב־1998 — לא תפסה את הקהילה הבינלאומית בהפתעה.
בחודש שעבר, שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן המעיטה בהשלכות של חדלות פירעון כזו וציינה כי ממילא "המדינה כבר מנותקת משוקי ההון הבינלאומיים" בעקבות הסנקציות המערביות והמנוסה של משקיעים מאז הפלישה לאוקראינה בשלהי פברואר. לפי מעקב שמבצעת אוניברסיטת ייל, מעל 1,000 חברות צמצמו או הקפיאו פעילות ברוסיה, כאשר כ־300 יצאו ממנה לחלוטין.
חדלות הפירעון על 100 מיליון דולר בתשלומי ריבית שמועד פירעונם המקורי היה בחודש מאי היא להערכת משקיפים רק כתם שחור נוסף על מוניטין ההשקעות הבינלאומי של רוסיה ויידרשו שנים ארוכות בטרם תצליח למחותו. במקרה של חדלות פירעון ממשלתית, משקיעים בדרך כלל מגבשים הסדר תשלומים עם המדינה, אך הם מנועים לעשות זאת במקרה של רוסיה, שכן הסנקציות אינן מאפשרות מגעים עם משרד האוצר הרוסי. בנוסף, הסנקציות מונעות מרוסיה גישה לעתודות המט"ח שלה, שעמן היתה יכולה לפרוע את החוב.
נכון לחודש מאי, הבנק המרכזי של רוסיה מחזיק ב־587 מיליארד דולר בעתודות מט"ח וזהב, חלק גדול מהן בבנקים מרכזיים בניו יורק, לונדון ופרנקפורט. בשבוע שעבר, הקרמלין טען כי המערב דוחף אותו ל"חדלות פירעון מלאכותית", זאת לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציע לשלם לנושים ברובלים, שאותם ניתן יהיה להמיר לדולרים. ההצעה הזו עלתה לאחר שמשרד האוצר האמריקאי סגר פרצה שאפשרה לקרמלין לפרוע חובות למחזיקי אג"ח אמריקאים דרך בנקים בארה"ב. בה בעת, פירעון החוב ברובלים איננו אפשרי מלכתחילה, שכן אופציה כזו לא קיימת בתנאי ההלוואה.
כ־40 מיליארד דולר מחובותיה של רוסיה נקובים בדולרים או ביורו, כאשר כמחציתם מוחזקים מחוץ למדינה. חלקים מסוימים מהחוב הזה יידרשו אוטומטית לפירעון, זאת בגלל סעיפי פירעון מוקדם החלים במקרה של חדלות פירעון על אחד החובות. "ייתכן ורוסיה תידרש לפירעון מיידי של כ־20 מיליארד דולר בשלב זה", כך לפי כריס וויפר, מנכ"ל חברת הייעוץ מקרו שבסיסה במוסקבה, שאמר את הדברים לרשת BBC.

1 צפייה בגלריה
אינפו המט"ח נחסם, ההכנסות מנפט יציבות
אינפו המט"ח נחסם, ההכנסות מנפט יציבות
המט"ח נחסם, ההכנסות מנפט יציבות

חדלות הפירעון מוסיפה נדבך לבידודה של רוסיה מהכלכלה העולמית. "חדלות הפירעון הזו חשובה, שכן היא תשפיע על הדירוגים של רוסיה, הגישה שלה לשווקים ועלויות המימון שלה למשך שנים ארוכות", אמר טימותי אש, אסטרטג בכיר בחברת ניהול הנכסים בלוביי, בשיחה עם ה"וושינגטון פוסט". "בהינתן העובדה שמשרד האוצר האמריקאי דחף את רוסיה לחדלות פירעון, רוסיה תוכל להיחלץ ממנה רק כאשר משרד האוצר האמריקאי יתן למחזיקי האג"ח אור ירוק לדון בתנאים עם הנושים הזרים של רוסיה".
לדבריו, ההליך הזה עשוי להימשך גם עשרות שנים, כך שגישתה של רוסיה למימון זר תישאר מוגבלת ועלויות האשראי שלה יהיו גבוהות גם בעתיד הרחוק. להערכתו, אפילו בנקים סיניים לא יחושו להעניק לרוסיה מימון ולהסתכן בסנקציות משניות.
הניתוק של רוסיה מקווי אשראי זרים פירושו רמת השקעה נמוכה יותר, פגיעה בצמיחה וברמת החיים "ומעגל אכזר של הידרדרות הכלכלה הרוסית", אמר אש. למרות הצלחתה של רוסיה עד כה לייצב את הרובל ולגרוף הכנסות משמעותיות מיצוא נפט וגז, המעבר של מדינות המערב לספקי אנרגיה חלופיים ישנה את התמונה.
הזינוק במחירי הדלק הגלובליים מפעיל לחץ על מנהיגי המדינות המתועשות למצוא דרכים להקל את המשבר. אך בינתיים, ככל שמחירי הנפט מזנקים, כך נשמרות הכנסות רוסיה מנפט ברמות שקדמו לפלישה, זאת למרות החרם המערבי על היבוא. למגמה הזו מסייעות סין והודו שאינן שותפות לסנקציות והעלו את היקפי יבוא הנפט מרוסיה בחודשים האחרונים.
ברקע המגמות הללו, מנהיגי ה־G7 המתכנסים השבוע בגרמניה דיווחו כי יפעלו לפגוע במחירי הנפט הרוסי, אף כי לא ברור מתי וכיצד ייכנס מהלך כזה לפעולה. "המטרה היא להרעיב את רוסיה, להרעיב את פוטין ממקור ההכנסה המרכזי שלו ולגרום למחירי הנפט הרוסי לרדת כדי לסייע בהחלשת השפעת המלחמה של פוטין על משאבות הדלק", ציין גורם בכיר בממשל האמריקאי.