סגור

ניו יורק: אחרי עשור ללא העלאה במחיר - שכר הדירות המפוקחות יתייקר ב-3.25% לפחות

ועדה המפקחת על השכירות של כמיליון דירות בפיקוח אישרה אתמול (ג') את שיעור ההעלאה, זאת בעקבות תלונת בעלי הדירות על המסים הגבוהים והעלויות הגדלות. השינוי משפיע על כ-2 מיליון תושבי ניו יורק

ועדה בעיריית ניו יורק המפקחת על השכירות של כמיליון דירות בפיקוח אישרה אתמול (ג') את שיעור ההעלאה הגבוה ביותר בשכירות מזה כמעט עשור, זאת בעקבות תלונת בעלי הדירות על המסים הגבוהים והעלויות הגדלות, כך לפי דיווח בניו יורק טיימס.
מועצת ההנחיות בשכירות (Rent Guidelines Board) הצביעה ברוב של 5 בעד מול 4 מתנגדים להעלות את חוזי השכירות לשנה ב-3.25% בבניינים שתחת פיקוח, ולהעלות את השכירות בחוזים לשנתיים ב-5%. השינוי משפיע על כ-2 מיליון תושבי ניו יורק.
הדיון בעניין השכירות מתקיים פעם בשנה ותמיד מושך מחאות ומאמצי שתדלנות הן מצד ארגוני דיירים והן מצד בעלי הנכסים. אולם, ההצבעה השנה התקיימה לאחר שעשרות אלפי שוכרים איבדו את מקום העבודה שלהם והתקשו לעמוד בתשלומי בתקופת המגפה והסגרים. זו גם ההצבעה הראשונה בנושא המתקיימת תחת ראש העיר אריק אדמס. המועצה נשלטת למעשה על ידי ראש העיר, שגם ממנה את 9 החברים – חמישה מהם מייצגים את הציבור, שני נציגים לדיירים ושני נציגים לבעלי הדירות. נציגי הדיירים ונציגי בעלי הדירות הצביעו נגד העלאת השכירות, זאת מכיוון שנציגי בעלי הדירות דרשו העלאה גבוהה יותר, בעוד שנציגי הדיירים רצו הקפאה של השכירות.

1 צפייה בגלריה
אריק אדמס ראש עיריית ניו יורק
אריק אדמס ראש עיריית ניו יורק
אריק אדמס ראש עיריית ניו יורק
(צילום: בלומברג)

"ההחלטה שהתקבלה היום תהווה למרבה הצער נטל על הדיירים בתקופה קשה זו, וזה מאכזב", מסר בהצהרה ראש העיר. "בו זמנית, בעלי נכסים קטנים בסכנה לפשיטת רגל לאחר שנים בלי העלאות, כך שבעלי בניינים בעלי אמצעים מוגבלים נמצאים בסכנה ותיפגע איכות החיים של הדיירים שמגיע להם לחיות בבניינים מודרניים מתוחזקים היטב". עם זאת, לפי דו"ח שפרסמה בשבוע שעבר חברת JustFix.nyc שמנטרת בעלות על נדל"ן, מעל 60% מהנכסים המפוקחים הם בבעלות חברות עם מעל 1,000 נכסים, ו-1% בלבד הם בבעלות אנשים המחזיקים בפחות מ-10 יחידות.
הפעם האחרונה שבה הייתה העלאה משמעותית בשכירות הייתה ב-2013 תחת כהונתו של מייקל בלומברג, אז הועלתה השכירות לשנה ב-4% והשכירות לשנתיים ב-7.75%.
ההעלאה שאושרה אתמול תחול על חוזי שכירות החל מה-1 באוקטובר. "שיעור ההעלאה גבוה מדי", התלוננה בפני הניו יורק טיימס מאי שיה יו, המתגורר בדירת שלושה חדרים מפוקחת בצ'יינהטאון כבר 15 שנים. "אף אחד לא יוכל להרשות את זה לעצמו".
מערכת הפיקוח על השכירות בניו יורק הוקמה בשלהי שנות ה-60. לפי סקר שערכה לאחרונה העירייה, השכר החציוני של אנשים בדירות שבפיקוח עומד על 47 אלף דולר לעומת שכר חציוני של 62,960 דולר בנכסים לא מפוקחים. לפי אותו הסקר, השכירות החודשית החציונית בדירות המפוקחות עומדת על 1,400 דולר, ובדירות הלא מפוקחות על 1,845 דולר. לפי דו"ח של סוכנות הנדל"ן דאגלס אלימן השכירות הממוצעת במנהטן עמדה במאי על 4,975 דולר, עלייה של 22% לעומת השנה שעברה.