סגור
financial times
סניף של רשת דולר טרי בשיקגו ארה"ב הכל בדולר
סניף של רשת דולר טרי בשיקגו (בלומברג)

ארה"ב: בעלי הכנסה גבוהה חוסכים בסעיף המזון, חנויות הכל בדולר מזנקות

הרשתות האמריקאיות המוזלות מתרחבות ומשפצות סניפים כדי לענות על הביקושים הגדלים למוצרים מתכלים מצד כל שכבות האוכלוסייה. אנליסט: "יותר ויותר אנשים מגיעים לחנויות הכל בדולר כדי לחסוך, במיוחד במוצרי הבסיס היום-יומיים"

חנויות הכל בדולר, הקמעונאיות האמריקאיות המוזלות שמושכות בעיקר לקוחות בעלי הכנסה נמוכה, עוברות עתה עיצוב מחדש ברקע האינפלציה הגבוהה שהופכת אותן פופולריות יותר גם בקרב לקוחות ממעמד הביניים.
שתי הרשתות הגדולות ביותר הודיעו על תוכניותיהן לשפץ השנה מספר סניפים גבוה פי שניים כמעט לעומת אלה שהן מתכננות לפתוח. דולר ג'נרל ודולר טרי מתכננות להגדיל את מספר החנויות שיעוצבו מחדש ב־11.4% וב־25.6% לעומת השנה שעברה, בהתאמה. שתי הרשתות מבצעות השקעה משמעותית במקפיאים ובמקררים, זאת על מנת לעמוד בביקושים הגוברים למצרכי מזון מצד הלקוחות מוכי האינפלציה, ששינו את הרגלי הצריכה ורוכשים כעת בעיקר מוצרים חיוניים.
העלות של המייקאובר ופתיחת חנויות חדשות תהיה גבוהה למדי, זאת בניגוד למגמה המאפיינת רשתות קמעונאיות אחרות, המקצצות עלויות וסוגרות סניפים. דו"ח שפרסם בנק UBS מוקדם יותר החודש מעריך כי 50 אלף חנויות בארה"ב, המייצגות 5% מהיקף החנויות הפעילות, ייסגרו עד סוף 2027.
ברשת דולר ג'נרל מתכננים להגדיל את הוצאת ההון (CAPEX) בכ־22% בשנה הפיסקאלית הנוכחית ל־1.9 מיליארד דולר, סכום הגבוה ב־142% לעומת השנה הפיסקאלית שקדמה לפרוץ הקורונה והסתיימה בינואר 2020. בדומה, בדולר טרי יגדילו את הוצאת ההון בכ־60% ל־2 מיליארד דולר, כמעט פי שניים הנתון שנרשם בשנה הפיסקאלית שהסתיימה בפברואר 2020.
לשם השוואה, ברשת וולמארט, הקמעונאית הגדולה ביותר בארה"ב, מעריכים כי הוצאת ההון השנה תישאר ללא שינוי או תעלה בשיעור קל בלבד לעומת 16.8 מיליארד דולר בשנה שעברה. "הם נמצאים בתהליך צמיחה", אמר האנליסט קורי טרלאו מג'פריז על חנויות הכל בדולר. "אם הם צומחים הם חייבים להגדיל הוצאות".
לפי ההערכות של UBS, חנויות הכל בדולר כבר הוסיפו 12 אלף סניפים חדשים בעשור האחרון, זאת לעומת 1,100 סניפים חדשים בלבד לרשתות כמו וולמארט, טארגט וקוסטקו. כיום פועלות בארה"ב ובקנדה מעל 19 אלף חנויות של דולר ג'נרל ומעל 16 אלף חנויות של דולר טרי ופמילי דולר, זאת בעוד וולמארט, שחנויות העל שלה הן לפעמים גדולות פי 10 בשטחן, מפעילה רק 5,700 סניפים בשתי המדינות.
דולר ג'נרל ודולר וטרי החלו להתרחב לקטגוריית מצרכי המזון גם לפני הזינוק בקצב האינפלציה. אף שנרשמה האטה לאחרונה בעליית מחירי המזון, המחירים במרכולים בארה"ב היו עדיין גבוהים בחודש שעבר ב־8.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הלחץ הזה שמופעל על תקציבי משקי הבית מעודד לקוחות שעד כה העדיפו להימנע מחנויות הכל בדולר, לשקול לבצע בהן רכישות. "האקלים הכלכלי הנוכחי דוחף יותר לקוחות בעלי הכנסה גבוהה לקמעונאיות המוזלות", אמר מנכ"ל דולר טרי ריצ'רד דריילינג בשיחה עם אנליסטים בחודש שעבר, והוסיף כי הלקוחות ממעמד הביניים המוגדרים כבעלי הכנסה שנתית של כ־80 אלף דולר, "יורדים ברמה".
אף שמרבית הלקוחות בחנויות הכל בדולר מגיעים עדיין מהמעמדות הנמוכים יותר, לקוחות ממעמד הביניים הם בעלי תפקיד משמעותי בצמיחה במכירות מצרכי המזון בחנויות, כך לפי דו"ח של חברת המחקר קורסייט ריסרץ' שפורסם בינואר. "יותר ויותר אנשים פונים לחנויות הכל בדולר כדי לחסוך, במיוחד במוצרי הבסיס היומיומיים", הוסיף ניל סונדרס, אנליסט בגלובל־דאטה. "ככל שאנשים משכבת הביניים מרגישים יותר את השפעת האינפלציה, כך החנויות הופכות להיות אטרקטיביות יותר בעיניהם".
זו לא הפעם הראשונה שקשיים כלכליים מייצרים לקוחות חדשים לקמעונאיות המוזלות. בתקופת המיתון הגדול שנמשך משלהי 2007 ועד ל־2009, נהנו רשתות הכל בדולר מזרם חדש של לקוחות, ואף הצליחו לשמר את מרביתם גם לאחר שהכלכלה התייצבה. "כפי שקורה תמיד, גם הפעם הם מרוויחים מההאטה הכלכלית, שנובעת הפעם מהאינפלציה", הסביר מארק כהן, מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה.
כדי לעמוד בשינויים בהרגלי הצריכה, בדולר ג'נרל מתכוונים להגדיל בשנה הפיסקאלית הנוכחית את החנויות המציעות מוצרי מזון מ־3,200 ליותר מ־8,000. ברשת יתקינו לשם כך כ־66 אלף מקררים, זאת לאחר שהוסיפו מספר דומה בשנה שעברה. "דולר ג'נרל נהנו מהצלחה גדולה בצד הצרכני והם מרחיבים את העסקים ליותר מצרכי מזון", הסביר רופש פאריקה, אנליסט בחברת אופנהיימר. "אני חושב שרשת פמילי דולר הולכת בעקבותיה".
דולר טרי משווקת כבר זמן מה מוצרים מתכלים בחנויות רשת פמילי דולר שבבעלותה, אך לאחרונה הרחיבה את ההיצע גם בסניפי דולר טרי. כך למשל, היא החלה למכור בשנה שעברה לחם וקרח לצד מזון קפוא ומצונן בדרגות מחירים של 3, 4 ו־5 דולרים, גבוה משמעותית מהמחיר הסטנדרטי של 1.25 דולרים - שעלה אף הוא ב־2021 ביחד עם האינפלציה.
"המוצרים המתכלים מייצרים עסקאות", אמר דריילינג במקביל לפרסום התוצאות הרבעוניות האחרונות. "מה שאנחנו צריכים להבין זה כיצד להכניס מוצר מתכלה עם מוצר לא מתכלה לאותה עגלה כדי להגדיל את שווייה".
שולי הרווח למצרכים מתכלים הם נמוכים יותר לעומת מוצרי הפנאי, לכן, לחנויות הכל בדולר אין בהכרח תמריץ גדול מדי להיכנס עמוק לטריטוריה של הסופרמרקטים. לפי UBS, שולי הרווח התפעולי של חנויות הכל בדולר היו בשנה שעברה גבוהים ביותר מפי שניים לעומת רשתות הסופרמרקטים. "הם לא רוצים להתחרות ראש בראש עם וולמארט", הדגיש סונדרס. "הם נמצאים בקטגוריה אחרת. מדובר למעשה בחנות נוחות שמאפשרת ללקוחות לרכוש מוצרים חיוניים ביחד עם מגוון של דברים אחרים". במקום זאת, הם יכולים למנף את עסקי המזון שלהם כדי לכבוש נתחי שוק ממרכולים קטנים ופרטיים, בתי מרקחת וחנויות נוחות, כך לפי טרלאו.
למרות שהן מבצעות השקעות גדולות יותר בסניפים הקיימים, הרשתות המוזלות צפויות עדיין לעקוף את המתחרות מבחינת קצב פתיחת חנויות חדשות. דולר טרי ודולר ג'נרל מתכננות לפתוח 650 ו־1,000 חנויות חדשות השנה, בהתאמה. לפי אנליסטים, המהלך הזה מבליט יתרון נוסף במודל העסקי שלהן. "חנויות הדולר הן גדולות מכיוון שאין להן כמעט נוכחות מקוונת", הסבירה מארי דריסקול, מנהלת חטיבת היוקרה והקמעונאות בחברת המחקר קורסייט ריסרץ'. "צמיחה עבורן פירושה בעיקר הוספת חנויות פיזיות".