תערוכת התעופה בפריז: איירבוס עם הזמנות של 21 מיליארד דולר, בואינג בפרופיל נמוך
היצרנית האירופית השיגה 132 הזמנות ביום אחד בתערוכה בצרפת; לעומ תזאת בואינג נשארה מאחור, בעקבות ההתרסקות של הדרימליינר בהודו
במרכז תערוכת התעופה של פריז השנה עמדו הזמנות איירבוס ודגמים חדשים, בעוד שהיריבה האמריקאית בואינג מבלה בעוד אירוע תעשייתי מרכזי בשמירה על פרופיל נמוך בעקבות התרסקות הדרימליינר של אייר אינדיה לפני כשבוע.
חברות תעופה ויצרניות מנצלות את תערוכות התעופה כהזדמנות להכריז על רכישות מטוסים לאחר חודשים של משא ומתן, שחלקם מגיעים לסיכום באירוע עצמו. לפי חישוב של רויטרס, צברה איירבוס כמעט 21 מיליארד דולר של הזמנות נכון להיום (בוקר יום ה').
בשני הימים האחרונים נמנעה בואינג מהכרזות לחלוטין, בעוד שאיירבוס הודיעה על מזכר הבנות של 150 מטוסים עם VietJet Air המתמקד ב-100 A321neo החד-מעבריים שלה, והזמנות עם EgyptAir ו-Starlux Airlines למטוסי A350 הרחבי-גוף שלה. מנכ"ל אייר אסיה טוני פרננדס, אמר ל-CNBC ביום חמישי כי הוא נמצא בדיונים בפריז על הרחבת ההזמנה הקיימת של החברה למטוס איירבוס XLR - המטוס החד-מעברי החדש ארוך הטווח הדגל של יצרנית המטוסים הצרפתית - וציפה להכרזה תוך חודש בערך. הדגם, שנכנס לשירות בשנה שעברה, אמור לאפשר לחברות תעופה להציע קווים בינוניים וארוכי טווח בתעריפים נמוכים יותר בשל עלויות דלק מופחתות. גם אמברייר הציגה הישגים חשובים עם 60 הזמנות מוצקות למטוס E175, יחד עם אופציות נוספות.
הנוכחות השקטה יחסית של בואינג בפריז אינה מעידה על משבר ביקוש רחב יותר במגזר. היצרנית חתמה על הרבה הזמנות במהלך נסיעתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למזרח התיכון במאי, כולל עסקה של 210 מטוסים עם קטאר איירווייז. הן לבואינג והן לאיירבוס יש בינתיים צבר הזמנות של יותר מ-5,000 ו-8,000 מטוסים בהתאמה, נתונים שכמעט לא השתנו במשך כמעט עשור כאשר אתגרי אספקה בתעשייה, שהחמירו בעקבות הקורונה, גורמים לחברות תעופה להיאבק בחידוש ציי המטוסים המזדקנים שלהן.
מסתמן כי גם השנה בואינג נמנעת מפעילויות קידום מכירות גדולות. החל מ-2019 בעקבות שתי ההתרסקויות הקטלניות של דגם B737-Max שלה, ואחר כך מגפת הקורונה, ואז המשברים שהגיעו לאחר פיצוץ דלת יציאת חירום, האשמות על בעיות בקרת איכות נרחבות, ולקוחות מתוסכלים יותר ויותר על עיכובי משלוחים - לבואינג היו הרבה סיבות להימנע מהזרקורים.
בדיוק כש-2025 נראתה כאילו היא עשויה לייצג נקודת מפנה זהירה עבור החברה, עם המנכ"ל קלי אורטברג שאמור היה להשתתף בפריז, ההתרסקות הראשונה אי פעם של בואינג דרימליינר באסון אייר אינדיה בשבוע שעבר ערבבה שוב את הקלפים. אורטברג פרש מההשתתפות באירוע, והחברה עשתה מעט הכרזות לעיתונות והודיעה כי היא מתמקדת בלקוחותיה ובחקירה של סיבות ההתרסקות. "הביקוש למטוסים חדשים נשאר חסר תקדים, ומותאם רק לביקוש הנוסעים לנסיעות אוויריות," אמר טוני פיין, שותף במשרד עורכי הדין DLA Piper. הוא הוסיף שהזמנות למטוסים ומנועים חדשים נשארות גבוהות למרות "סביבה קודרת ומהוססת" בעקבות התרסקות אייר אינדיה.
"השלכות התאונה של אייר אינדיה משפיעות על התערוכה בפריז", אמר מנכ"ל איירבוס גיום פורי ל-CNBC. "אך עדיין, המומנטום בתעשייה חזק מאוד", הוא הוסיף, וציין את הביקוש המיוחד למטוסים רחבים שייצורם התגבר בעקבות המגפה ביחס לשוק החד-מעברי.
"ההזמנות האחרונות של בואינג במזרח התיכון, בעזרת מעורבות דיפלומטית אמריקאית, והעמדה השקטה שלה שלאחר אייר אינדיה כנראה השפיעו על הנראות הנמוכה שלה בתערוכת התעופה של פריז. זה לא סימן לביקוש נחלש, אלא הפסקה מכוונת על רקע גיאופוליטי תנודתי וחוסר וודאות אפשרי בתעריפים", אמר טיילור. "חברות התעופה עסוקות כנראה בהערכה מחדש של אסטרטגיות הצי לאור המשבר האחרון, אבל רווחיות חזקה, ציים מזדקנים, רמות חוב מתמתנות, וצמיחת תמ"ג וביקוש נסיעות מתמשכת באזורים רבים - כולם מצביעים על תיאבון מתמשך לטווח ארוך למטוסים חדשים".