סגור

עשתה טוב לעשירים: מאז פרוץ הקורונה - מיליארדר חדש בכל יום

סך ההון של המיליארדרים בעולם מאז תחילת המגפה נסק ב-3.8 טריליון דולר (42%) והגיע ל-12.7 טריליון דולר, כך על פי ניתוח שפורסם ע"י ארגון אוקספם אתמול. במקביל, התרחבות אי-השוויון ומחירי המזון המאמירים עשויים לדחוק 263 מיליון בני אדם אל מתחת לקו העוני השנה

מגפת הקורונה ריפדה היטב את הארנקים של העשירים ביותר. 573 איש נוספו למועדון המיליארדרים העולמי מאז 2020, והביאו את סך המילארדרים בעולם ל-2,668, כך על פי ניתוח שפורסם ע"י ארגון אוקספם אתמול (א'). המשמעות היא שמתחילת המגיפה ועד כה נוצר מיליארדר חדש בכל 30 שעות בממוצע.
1 צפייה בגלריה
אלון מאסק
אלון מאסק
אלון מאסק. הונם של עשירי מגזר הטק צמח ב-436 מיליארד דולר והגיע ל-934 מיליארד בשנתיים האחרונות
(צילום: AP)
הניתוח, המסתמך על מידע שנאסף ע"י פורבס, בדק את התגברות אי השוויון במהלך השנתיים האחרונות, ופרסומו תוזמן בסמוך לפתיחת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, בו ישתתפו כמה מהאנשים העשירים ביותר בעולם ומנהיגים מרחבי העולם.
סך ההון של המיליארדרים בעולם מאז תחילת המגפה נסק ב-3.8 טריליון דולר (42%) והגיע ל-12.7 טריליון דולר. חלק גדול מהעלייה תודלק ע"י רווחים גדולים בשווקי המניות, שנתמכו ע"י הזרמה מסיבית של כסף לכלכלה העולמית בניסיון לרכך את המהלומה הכלכלית שנגרמה ע"י המגפה. חלק גדול מהעלייה הגיע בשנה הראשונה למגפה, שלאחריה נרשמה התמתנות ואף ירידה מסוימת, כך אמר מקס לוסון, ראש מחקר אי-השוויון באוקספם.
במקביל, התרחבות אי-השוויון ומחירי המזון המאמירים עשויים לדחוק 263 מיליון בני אדם אל מתחת לקו העוני השנה, ולהחריב התקדמות של עשורים, כך אמרה אוקספם בחודש שעבר. "מעולם לא ראיתי עלייה כה גדולה בעוני ובעושר באותו זמן. זה הולך לפגוע בהרבה אנשים", אמר לוסון.
צרכנים ברחבי העולם מתמודדים בימים אלה עם נסיקת מחירי האנרגיה והמזון, זאת בעת שמנהיגי ומשקיעי התעשיות האלה גוזרים רווחים מעליות המחירים, לדברי אוקספם. מיליארדרים במגזרי המזון והחקלאות ראו את ההון שלהם גדל בלא פחות מ-382 מיליארד דולר (45%) בשנתיים האחרונות, ומאז 2020 התווספו לרשימת המיליארדרים העולמית 62 איש מהתחום. סך ההון של פרנסי מגזר הנפט, הגז והפחם גדל ב-53 מיליארד דולר (24%) מאז 2020.
בתעשיית התרופות נוצרו 40 מיליארדרים חדשים, על רקע המלחמה בקורונה והמיליארדים שהוזרמו למגזר. מגזר הטק אחראי למיליארדרים חדשים רבים, ולשבעה מתוך עשרת האנשים העשירים בעולם, עליהם נמנים ג'ף בזוס, אלון מאסק וביל גייטס. הונם של עשירי המגזר צמח ב-436 מיליארד דולר והגיע ל-934 מיליארד בשנתיים האחרונות.
על מנת להילחם באי-השוויון המשתולל, אוקספם קוראת לממשלות להטיל מיסים כבדים על התאגידים הגדולים – של עד 90%, וכן מס חד-פעמי גדול על העשירים ביותר.