סגור
דונלד טראמפ נושא הצהרה במאר-א-לאגו לאחר הגשת כתב האישום נגדו
דונלד טראמפ נושא הצהרה במאר-א-לאגו לאחר הגשת כתב האישום נגדו (בלומברג)

למרות כתבי האישום, תמיכת הרפובליקנים בטראמפ רק מתחזקת

חצי שנה לפני פתיחת הפריימריז, התמיכה בטראמפ בקרב מפלגתו עלתה ב־4% ביולי לעומת יוני, ל־47%, בעוד יריבו מושל פלורידה רון דיסנטיס מקבל 19% תמיכה

כתבי האישום התלויים ועומדים נגד נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ לא רק שאינם פוגעים במאמציו להיבחר מחדש לראשות המפלגה הרפובליקנית, אלא נראה שמעניקים לו דחיפה נוספת. חצי שנה לפני פתיחת הפריימריז, התמיכה בטראמפ בקרב מפלגתו עלתה ב־4% ביולי לעומת יוני, ל־47%, בעוד יריבו מושל פלורידה רון דיסנטיס מקבל 19% תמיכה.
השבוע הוגשו נגד הנשיא לשעבר שלושה כתבי אישום, האחרון שבהם על ניסיון להפוך את תוצאות הבחירות ב־2020 שבהן הפסיד לג'ו ביידן. טראמפ צפוי להופיע מחר בביהמ"ש בוושינגטון, זאת פחות משלושה שבועות לפני העימות הראשון במפלגה הרפובליקנית.
אחד מכתבי האישום כולל ארבעה סעיפים לקשירת קשר ושיבוש הליכים ואילו האחרים טוענים להעברת דמי שתיקה לכוכבת פורנו וניהול לא הולם של מסמכים מסווגים. בארצות הברית אין חוק האוסר על אנשים שהוגשו נגדם כתבי אישום לרוץ למשרות ציבוריות, גם אם יורשעו. בה בעת, יש לקחת בחשבון כי התביעות המרובות יעסיקו את טראמפ לא מעט. כך, באוקטובר הקרוב הוא צפוי להופיע בביהמ"ש בתביעה שהגישה מדינת ניו יורק נגד ארגון טראמפ בטענה ל"הונאה עסקית עצומת ממדים", ואילו בינואר ייפתח הדיון בתביעת הדיבה שהגישה נגדו הסופרת אי. ג'ין קרול, שכבר ניצחה בתביעת האונס שלה נגדו. דיון בעניין כספי השתיקה נקבע למרץ, ובמאי נקבע דיון על המסמכים המסווגים, כל זאת בעיצומו של המרוץ לנשיאות.
"הנאשם הפסיד בבחירות לנשיאות ב־2020, אך למרות ההפסד הנאשם היה נחוש להישאר בשלטון", מציין כתב האישום האחרון. "ולכן במשך למעלה מחודשיים לאחר יום הבחירות שנערך ב־3 בנובמבר 2020, הנאשם הפיץ שקרים כאילו הוא למעשה ניצח". בהמשך נטען כי טראמפ ומקורביו קשרו קשר להונות את סגן הנשיא מייק פנס כך שיאמין שהבחירות אכן זוייפו, וכאשר כשלו בכך, ניסה טראמפ למנוע את אישור התוצאות בקונגרס. ההתנגדות הגיעה לשיאה במהומות שפרצו בגבעת הקפיטול ב־6 בינואר, 2021 שהביאו למותם של שבעה בני אדם. שותפיו של טראמפ לא מוזכרים בשמם, אך לפי הערכות, אחד מהם הוא ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני.
חרף הסערה המשפטית, הרפובליקנים ממשיכים להביע תמיכה בטראמפ וטוענים כי מדובר ברדיפה פוליטית. כך למשל, יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי הגדיר את כתב האישום כניסיון להסיח את הדעת מהדיווחים על השחיתות לכאורה של האנטר ביידן, בנו של הנשיא. אפילו יריבו של טראמפ המושל דיסנטיס אמר כי יפעל "להפסקת השימוש בממשל הפדרלי כנשק", בעוד שהסנטור טים סקוט מדרום קרוליינה הכריז כי "משרד המשפטים של ביידן צד רפובליקנים".
"למה הם לא הגישו את התביעה המגוחכת הזו לפני שנתיים וחצי? הם רצו אותה בדיוק באמצע הקמפיין שלי, זה למה!", קבל טראמפ בסגנונו העילג ברשת החברתית תרו סושיאל.