סגור
 נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי מאי 2024
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי. "נעבור לשימוש בדולר והפסו ייעלם" (צילום: Natacha Pisarenko / AP)

תשלום חובות ואז תחרות חופשית: נשיא ארגנטינה חשף את התוכנית להחלפת הפסו בדולר

חאבייר מיליי, שנכנס לתפקידו בדצמבר על רקע המשבר הכלכלי החמור במדינה, הציג את טיוטת התוכנית להפיכת הדולר למטבע השולט. לפי התוכנית, הבנק המרכזי חייב קודם לשלם את החובות שלו באמצעות הפסו ולאחר מכן תיפתח תחרות חופשית במטבעות. "הפסו יהפוך להיות כמו פריט במוזיאון", הסביר

נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי פרסם את טיוטת התוכנית שלו להפיכת הדולר למטבע הרשמי של המדינה, זאת בהתאם להבטחת הבחירות שלו, כך לפי דיווח בבלומברג.
מיליי, הנחשב לימני קיצוני וליברטריאני, נכנס לתפקידו בדצמבר על רקע המשבר הכלכלי העמוק ממנו סובלת המדינה. לפי התוכנית שחשף, לאחר שהבנק המרכזי ישלם את החובות שלו בפסו וישלים את הרפורמה במערכת הפיננסית, ארגנטינה תתקדם לעבר תחרות חופשית במטבעות. כלומר, הפסו והדולר יהפכו שניהם למטבע חוקי. בשלב זה, ייקבע לפסו שער חליפין "גמיש".
באותו הזמן יפסיק הבנק המרכזי להדפיס פסו, ויאפשר לדולר – שלהערכתו של מיליי יהפוך להיות המטבע השולט – להחליף אותו. הרשות המוניטארית שולטת באופן הדוק על הפסו, ומאפשרות לו פיחות של עד 2% בלבד בחודש וזאת על אף ששיעור האינפלציה החודשי גבוה פי ארבעה מהרמה הזו.
"הפסו יהפוך להיות כמו פריט במוזיאון, וכשהוא יהפוך להיות מאוד נדיר מה אתם חושבים שנעשה?" אמר מיליי בנאום שנשא אמש (ג') בכנס כלכלי בבואנוס איירס. "נעבור לשימוש בדולר והפסו ייעלם".
במקביל לצעדים המתוכננים כלפי הפסו, מיליי פועל להחלשת הבנק המרכזי אותו איים לסגור במהלך קמפיין הבחירות. בעקבות לחץ כבד שהפעיל, הורדה את הריבית שש פעמים מאז דצמבר, כך שהיא עומדת כעת על 40% לעומת 133% בתחילת הכהונה שלו.
הצוות הכלכלי של מיליי, בהובלת שר האוצר לואיס קאפוטו, פועל להפיכת אג"ח ממשלתיות לאטרקטיביות יותר מאשר החוב של הבנק המרכזי, וזאת כדי להפחית את החובות של הבנק. לפי מיליי, ברגע שכל החובות יכוסו - יוסרו הגבלות ההון והמטבעות יוכלו להתחרות.
עם זאת, הוא אמר כי אינו יכול לנקוב בתאריך להסרת ההגבלות וזאת מכיוון שהמועד ייקבע בסופו של דבר בידי השוק. קאפוטו, שנאם גם כן באותו כנס, אמר כי יהיה זה "לא הולם" להסיר בשלב זה את הגבלות ההון.