סגור
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ב כנס דאבוס ינואר 2024
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי. "אנחנו מנצחים את האינפלציה", הכריז בשבוע שעבר (צילום: בלומברג)

התאוששות או מיתון? האינפלציה בארגנטינה הואטה בחדות באפריל

שיעור האינפלציה החודשי בארגנטינה עמד באפריל על 8.8%, הרבה מתחת לשיא של 25% שנרשם בדצמבר, אז הושבע חאבייר מיליי לנשיאות. מומחים: זה לא בהכרח ניצחון כלכלי אלא סימפטום נוסף למיתון הכבד במדינה, שבה האינפלציה השנתית עומדת על 289%

שיעור האינפלציה החודשי בארגנטינה הואט בחדות באפריל, ולראשונה מזה שישה חודשים הוא עומד על שיעור חד ספרתי, כך לפי נתונים רשמיים שפורסמו בשבוע שעבר. האינפלציה החודשית עמדה על 8.8% בחודש שעבר, ירידה מ-11% במרץ והרבה מתחת לשיא של 25% שנרשם בדצמבר, אז הושבע חאבייר מיליי לנשיאות, והחל ביישום תוכנית צנע מחמירה לתיקון הכלכלה.
מיליי מדגיש בכל הזדמנות הישגים כלכליים נוספים שהוא זוקף לזכות התוכנית שלו, ביניהם הרווחים של האג"ח הארגנטינאיות שהם הגבוהים ביותר מקרב המדינות המתפתחות, וכן עודף רבעוני ראשון מאז 2008. בנוסף לכך, קרן המטבע הודיעה כי תעביר הלוואה נוספת של 800 מיליון דולר, שלפי מיליי מהווה הצבעת אמון בתוכנית הכלכלית שלו. "הכי חשוב זה להבקיע שערים עכשיו", אמר באירוע ביום שלישי שעבר. "אנחנו מנצחים את האינפלציה".
אולם, מומחים טוענים כי הירידה החודשית באינפלציה אינה מייצגת בהכרח ניצחון כלכלי אלא יכולה להיות סימפטום נוסף למיתון הכבד ממנו סובלת המדינה. יתרה מכך, שיעור האינפלציה השנתית נותר גבוה וטיפס בחודש שעבר ל-289.4%. "אנשים סובלים", אמר לסוכנות הידיעות AP אוגוסטין פרס (23) המתגורר בבואנוס איירס. לדבריו, השכירות שלו זינקה ב-90% מאז הפחית מיליי את הפיקוח על סקטור הנדל"ן, ואילו חשבון החשמל שלו עלה פי 3 בעקבות ביטול הסובסידיות. "הם טוענים שהמצב משתפר, אבל איך בדיוק? אני לא מבין".
לפי תחזיות קרן המטבע, הכלכלה בארגנטינה תתכווץ השנה ב-2.8%. "הייתה צניחה מסיבית בצריכה הפרטית, שיכולה להסביר מדוע האינפלציה בירידה", הוסיפה מוניקה דה בולה ממכון פטרסון לכלכלה בינלאומית. "אנשים במצב גרוע יותר מכפי שהיו. זה גורם להם להוציא פחות".
לראיה, המכירות הקמעונאיות בארגנטינה נפלו ברבעון הראשון של השנה בקרוב ל-20% לעומת התקופה מקבילה אשתקד. הצריכה של בשר בקר – אחד המזונות המועדפים במדינה – נפלה אף היא ברבעון לרמתה הנמוכה ביותר מזה שלושה עשורים. "אני קונה עכשיו חזיר ועוף במקום בקר", סיפר לאונרדו בואונו, עובד בבית חולים בבואנוס איירס. "זה שינוי מטורף, אבל הייתי חייבת לבצע התאמה כלכלית".
עם זאת, שיעורי התמיכה במיליי נותרו גבוהים בסביבות ה-50%, כך לפי סקר שערכו השבוע פירמת הייעוץ המקומית Circuitos. אחת הסיבות לכך היא ככל הנראה הצלחתו של מיליי בשכנוע הציבור שהממשלה הקודמת אחראית לכל הצרות.