סגור
ג'רום פאוול יו"ר הפד פדרל ריזרב בעדות בפני הקונגרס 6.3.24
יו"ר הפד ג'רום פאוול בעדות בפני הקונגרס (צילום: Chip Somodevilla/Getty Images)

3 הורדות ריבית? בענקית ההשקעות ונגארד בטוחים שהפד לא יוריד השנה את הריבית בכלל

במקביל להודעת הריבית שלשום הותיר הבנק הפדרלי את התחזית שלו לפיה במהלך 2024 הוא יבצע שלוש הורדות ריבית, מה שתדלק עליות בשווקים בארה"ב ומחוצה לה. אלא שבענקית ההשקעות ונגארד חושבים אחרת ומשוכנעים שהריבית לא תרד: "שוק הנכסים האמריקני נמצא כיום בהערכת יתר"

חברת ניהול הנכסים האמריקאית ונגארד אמרה שאינה מצפה שהבנק הפדרלי יוריד את שיעור הריבית השנה, וזאת בניגוד לדעתם של פקידים בפד שמאמינים שהבנק עומד להוריד את שיעור הריבית עוד שלוש פעמים במהלך 2024. ביום רביעי הותיר הפד את שיעור הריבית ללא שינוי בפעם החמישית ברציפות, כפי שהיה צפוי, והשאיר את הריבית על הלוואות בטווח של 5.25-5.5%. הוא אמר גם שהוא עדיין חוזה שלוש הורדות של רבע אחוז עד סוף השנה.
ההודעה תדלקה עליות בשווקים בארה"ב ומחוצה לה, כאשר שלושת מדדי המניות המרכזיים בארה"ב ננעלו ברמות שיא ביום רביעי, בעוד באירופה עלה המדד הפן אירופי Stoxx600 לשיא חדש ביום חמישי בבוקר, בעוד המשקיעים חוגגים את הסיכוי להורדות ריבית מרובות.
בסקר שערך אתר CME FedWatch Tool דירגו המשקיעים שנדגמו את הסיכוי להורדת ריבית ראשונה ביוני ב-68%, אך ונגארד, כאמור, לא השתכנעה. על פי התחזית הנוכחית של החברה, הפד לא צפוי להוריד את הריבית כלל ב-2024. שאאן ראיתאתה, כלכלן בכיר בחברה, אמר שעשויות להיות לכך השלכות על בנקים מרכזיים ושווקים נוספים ברחבי העולם.
"כפי שאתם יודעים, התחזית למספר הורדות הריבית ירדה משבע בתחילת השנה לשלוש כעת", הוא אמר ל-CNBC. "השאלה היא למה... האם זה בגלל הכלכלה החזקה, ובמיוחד צמיחת ההיצע, שגורמת גם היא לדיפלציה, ואז אולי שוק המניות יכול להמשיך בעליות. אבל בוואנגרד אנחנו מאמינים ששוק הנכסים האמריקני נמצא כיום בהערכת יתר".
ונגארד אינה היחידה שמאמינה שלא צפויות עוד הורדות ריבית השנה. מארק אודקה, המייסד השותף ומנכ"ל חברת סיקמור טרי קפיטל פרטנרס, אמר ל-CNBC בשבוע שעבר שישנו "סיכוי טוב" לכך שהבנק המרכזי לא יפחית את שיעורי הריבית ב-2024.
עם זאת, מומחים אחרים שנשאלו בסקר שערכה CNBC אמרו שהם עדיין מצפים לראות שלוש הורדות ריבית מהפד ב-2024.