סגור
ג'רום פאוול יו"ר פד בניין פדרל ריזרב
יו"ר הפד ג'רום פאוול על רקע בניין הפד (צילום: בלומברג, Federal Reserve)

הפד הותיר את הריבית על 5.5%; פאוול: "תעסוקה חזקה לא תמנע מאיתנו להוריד ריבית"

הריבית נותרה ללא שינוי, בפעם החמישית ברציפות - הפד אף שמר על המתווה של 3 הורדות במהלך 2024; במסיבת העיתונאים הבהיר היו"ר כי "שוק תעסוקה חזק לבדו אינו סיבה לדאגה מבחינת האינפלציה"

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, הותיר הערב (ד') את הריבית בשיעור של 5.5%, בהתאם לציפיות האנליסטים.
ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) פירסמה את ההחלטה לאחר ישיבה בת יומיים, והשאירה את הריבית ברמתה הנוכחית, שהיא הגבוהה מזה יותר מ-23 שנה.
במקביל להחלטת הריבית התפרסמה טבלת הנקודות שמראה את הערכותיהם של חברי ה-FOMC בנוגע למדיניות הריבית העתידית. תחזיותיהם של בכירי הבנק משקפות שלוש הפחתות ריבית בשנת 2024, ובסך הכל הורדה של 0.75% עד סוף השנה.
לשנת 2025 ירדו ההערכות לשלוש הורדות ריבית ולא ארבע כפי שצפו בהודעתם בחודש דצמבר. בשנת 2026 מעריכים בפד שיתבצעו שתי הפחתות ריבית, כך שהריבית תתייצב ברמה של 2.6% שהיא לדעת הבנק "שיעור נייטרלי" שאינו מצמצם ואינו ממריץ את הכלכלה.
במהלך מסיבת העיתונאים נמצע פאוול מלהצביע על המועד הסביר להורדת ריבית ראשונה, וציין כי היא תתבצע "באיזו שהיא נקודה במהלך השנה". הוא הבהיר כי הוא אינו פוסל אפשרות להורדה באף ישיבה בהמשך השנה.
היו"ר הסביר כי הפד מעדיף "להיות זהיר" בהחלטות שלו, שיהיו כפופות לנתונים הכלכליים, ובכירי הבנק יקבלו אותו אותן "בכל פגישה מחדש".
בצד המעודד, פאוול ציין הפד ימשיך להגיב להתפחויות בשוק התעסוקה אך הדגיש כי "תעסוקה חזקה לבדה, אינה מבחינתינו סיבה לדאגה בדבר האינפלציה". ואז הוסיף כי "שוק תעסוקה חזק הוא לא סיבה להימנע מהורדות ריבית. ממש לא".
עוד בכיוון החיובי: על אף נתוני האינפלציה הלא מלהיבים של החודשיים האחרונים, פאוול ציין כי "הם לא שינו את דעתו", לפיה האינפלציה תמשיך לרדת בהדרגה. "הם לא באמת שינוי את הסיפור הכולל", אמר היו"ר.
בכירי הפד העלו את תחזיותיהם לצמיחה הכלכלית השנה וכעת צופים שהתמ"ג בארה"ב יצמח ב-2.1% בחישוב שנתי, זאת לעומת תחזיות לצמיחה של 1.4% שפירסמו בדצמבר. תחזית שיעור האבטלה ירדה מעט ל-4%, והתחזיות למדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית עלו ל-2.6%, לעומת התחזיות הקודמות ל-2.4% אך מתחת לרמתו האחרונה של המדד שהגיע בחודש פברואר ל-2.8%. תחזית הצמיחה בתמ"ג הועלתה גם עבור השנתיים הבאות.
השינוי היחיד בהצהרה שפירסמה ה-FOMC היום, ביחס להצהרתה הקודמת מחודש ינואר, נוגע לעלייה בתעסוקה. בעוד בחודש ינואר כתבה הוועדה שהעלייה בשוק העבודה "התמתנה אך נותרה חזקה", היום כתבו בפד כי העלייה בשוק העבודה "נותרה חזקה".
זו הפעם השישית ברציפות שבה מודיע הפד על שיעור ריבית של 5.5%, והפעם החמישית שבה הריבית נשארת על כנה אחרי שהפד העלה אותה ב-0.25% בהחלטתו בחודש יולי. ההעלאה בחודש יולי הייתה האחרונה במחזור של 11 העלאות שהחלו בהודעת בזק מפתיעה במרץ 2020, במטרה לבלום את האינפלציה שגאתה בעקבות משבר הקורונה.