סגור

מעלים הילוך: האיחוד האירופי שוקל סנקציות על חברות האנרגיה ברוסיה

לאחר חסימת הבנקים הרוסיים וניתוקם ממערכת התשלומים העולמית SWIFT, בוחנים שרי החוץ של האיחוד האירופי פגיעה גם במגזר האנרגיה הרוסי, המהווה מקור אנרגיה חשוב עבור האיחוד. המפלגה הליברלית בפרלמנט האירופי: "קוראים למצור כלכלי מוחלט"

האיחוד האירופי עשוי להחמיר את הסנקציות נגד רוסיה, ובוחן כעת פגיעה במגזר האנרגיה של המדינה. פקידים בכירים באיחוד אמרו ל-CNBC כי שרי האיחוד יבדקו אפשרות להטיל סנקציות על מגזר האנרגיה הרוסי בפגישתם היום (ו').
שרי החוץ של האיחוד נועדים בבריסל כדי לדון בצעדים הבאים נגד מוסקווה, בעודה ממשיכה להפציץ את אוקראינה. החששות מהמצב התגברו ביממה האחרונה בעקבות המתקפה הרוסית על הכור הגרעיני הגדול באירופה, בזפוריז'ז'יה שבאוקראינה, אשר נכבש בסופו של דבר על ידה. ג'וזף בורל, ראש מדיניות החוץ של האיחוד, אמר לקראת הפגישה ש"הכל על השולחן".
1 צפייה בגלריה
תחנת כוח תרמית שנפגעה אתמול מהפגזה בעיירת הגבול שחאסטיה שבמחוז הבדלני לוהאנסק אוקראינה
תחנת כוח תרמית שנפגעה אתמול מהפגזה בעיירת הגבול שחאסטיה שבמחוז הבדלני לוהאנסק אוקראינה
תחנת כוח תרמית שנפגעה מהפגזה בעיירת הגבול שחאסטיה אוקראינה
(צילום: AFP)
אחד הפקידים אמר שהשרים ידונו בסנקציות על מגזר האנרגיה, "אך לא צפויה החלטה משמעותית", בעוד אחר אמר שייבחנו כל הסנקציות ההגנתיות וההתקפיות נגד רוסיה. נציגים מאוקראינה, ארה"ב, קנדה ובריטניה ישתתפו גם כן בדיון. פקיד שלישי אמר שזהו רגע שמדגים את "האחדות הטרנס-אטלנטית ושיתוף הפעולה המוצלח בין האיחוד האירופי ונאט"ו".
האיחוד כבר נקט בסנקציות קשות נגד הקרמלין, שהבולטת בהן הייתה חסימת בנקים רוסיים וניתוק רוסיה ממערכת התשלומים העולמית סוויפט, אם כי הלחץ גובר על האיחוד לעשות יותר. Renew Europe, המפלגה הליברלית בפרלמנט האירופי, קראה אתמול: "למצור כלכלי מוחלט, ועוצר ייבוא מוחלט מרוסיה, כולל נפט, גז והשקעות!"
רוסיה היא מקור אנרגיה קריטי עבור האיחוד האירופי. ב-2021 האיחוד ייבא 45% מהגז שבו השתמש מרוסיה, על פי סוכנות האנרגיה הבין לאומית. ב-2020 היווה נפט רוסי 25% מרכישות הנפט של הגוש. ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי אמר ששניים מהבנקים הרוסיים המרכזיים טרם נפגעו מהסנקציות האירופיות כיוון שהם יכולים לבצע עסקאות ולקשרן לאספקת האנרגיה לאיחוד. "זה לא מקובל. פולין דורשת סנקציות שיקיפו את כל הישויות הרוסיות שבאמצעותן המדינה מממנת את המלחמה", אמר.