סגור

רוסיה מנסה להרגיע לאחר ההשתלטות על תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה: "אין דליפה"

שגרירת ארה"ב באו"ם אמרה כי העולם נמנע "בקושי" מאסון גרעיני, כאשר שריפה פרצה במהלך ההשתלטות הרוסית על תחנת הכוח הגרעינית באוקראינה; רוסיה: "רמות הקרינה נורמליות"; רוסיה חסמה את פייסבוק, BBC הפסיקה את פעילותה במדינה; ראש העיר מריופול: "נמצאים תחת אש רוסית, המזון אוזל"

הבוקר (שישי) על ידי הרוסים לאחר ליל הפגזות ושריפה שהשתוללה במתחם במשך ארבע שעות. באוקראינה טענו שהרוסים הפגיזו את המקום וסירבו לתת לכבאים להיכנס למתחם, אבל משרד ההגנה הרוסי האשים דווקא "חבלנים" אוקראינים - וכינה זאת "פרובוקציה מפלצתית". באוקראינה אמנם דיווחו כי אין עלייה ברמות הקרינה, אבל ציינו כי עדיין קיים חשש לפליטות רדיואקטיביות שעלולות להוביל לאסון גרעיני "חמור אף יותר מבצ'רנוביל". כלכליסט מעביר דיווחים שוטפים מהמלחמה באוקראינה

20:15 - רוסיה חסמה לאזרחיה את הגישה לפייסבוק: רוסיה חסמה לאזרחיה את הגישה לאתר פייסבוק. זאת לאחר שבשבוע שעבר הקרמלין הגביל באופן חלקי את הגישה לאתר, בטענה שהוא פועל לצנזר את התקשורת הרוסית. מנגד טענו ב"מטא", חברת האם של פייסבוק, שהם מתייגים חשבונות של כלי תקשורת בבעלות רוסית כחלק מהניסיון שלהם להגביל את כמות הדיסאינפורמציה בנושא הפלישה לאוקראינה.
9 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג אוקטובר 2019
מארק צוקרברג אוקטובר 2019
מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג
(צילום: איי אף פי)
19:50 - רוסיה: אין דליפה מתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה - שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה אמר כי תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, עליה השתלטו לפנות בוקר הכוחות הרוסיים, נמצאת תחת שמירה ורמות הקרינה בה "נורמליות". לדבריו, לא נרשם שחרור של חומר רדיואקטיבי מהאתר שנמצא בדרום-מזרח אוקראינה, וישיבת החירום שכינסה מועצת הביטחון של האו"ם בעקבות האירוע הינה "ניסיון נוסף של האוקראינים לעורר מחדש 'היסטריה' סביב מה שקורה במדינתם".
19:30 - ארה"ב: "העולם נמנע מאסון בהשתלטות הרוסית על תחנת הכוח הגרעינית" - שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומס-גרינפילד אמרה כי העולם נמנע "בקושי" מאסון גרעיני, כאשר שריפה פרצה במהלך ההשתלטות הרוסית על תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה שבדרום-מזרח אוקראינה. "דורשים ממוסקבה הבטחה שתקיפה כזו לא תחזור על עצמה", אמרה תומס-גרינפילד בנאום שנשאה בישיבת חירום של מועצת הביטחון של האו"ם, והבהירה שהתקיפה שיקפה "הסלמה חדשה ומסוכנת" בפלישה הרוסית לאוקראינה.
9 צפייה בגלריה
אש פורצת בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה באוקראינה
אש פורצת בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה באוקראינה
אש פורצת בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה באוקראינה
(AFP)
18:30 - BBC הפסיקה את פעילותה ברוסיה: רשת השידור הבריטית הממלכתית BBC הודיעה כי תפסיק באופן זמני את עבודתם של כל העיתונאים וצוותי התמיכה ברוסיה. זאת בעקבות חוק שחוקק לאחרונה במדינה, שעלול לכלוא "כל מי שמפיץ חדשות 'מזויפות' בכוונה". מנכ"ל הרשת, טים דייווי, אמר בהצהרה כי החקיקה מתייחסת לעיתונאות עצמאית כ"פשע".
18:00 - פוטין לקנצלר גרמניה: "פתוחים לדיאלוג" - מהקרמלין נמסר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר לקנצלר גרמניה, אולף שולץ, כי הוא מקווה שאוקראינה תנקוט בעמדה "הגיונית" במהלך סבב השיחות הבא. בנוסף נמסר שפוטין הבהיר לשולץ שרוסיה פתוחה לדיאלוג עם קייב בתנאי "שכל דרישותיה ייענו". הצדדים קיימו שני סבבים של שיחות מאז החלה הפלישה לפני שמונה ימים, והגיעו עד כה להבנות לגבי הצורך בפתיחת מסדרונות הומינטריים לפינוי אזרחים.
17:45 - "נמצאים תחת אש רוסית, המזון אוזל": ראש העיר מריופול ואדים בויצ'נקו אמר לסוכנות רויטרס כי העיר, הממוקמת בדרום-מזרח אוקראינה, נתונה תחת מתקפה רוסית וזקוקה לעזרה צבאית. "נותרנו ללא מים, חימום או חשמל והמזון אוזל. צריך ליצור מסדרון הומינטרי לפינוי אזרחים מהעיר", אמר בויצ'נקו בסרטון שפורסם בטלוויזיה המקומית. במועצת העיר השוו אתמול את מצבם למצור שהטילו הנאצים על לנינגרד, כיום סנט פטרסבורג, והאשימו את הרוסים בהריסת תשתיות אזרחיות שקריטיות לתושבי העיר.
9 צפייה בגלריה
בסיס צבאי ליד מריופול נזק ל מכ"ם רדאר של צבא אוקראינה מלחמה רוסיה
בסיס צבאי ליד מריופול נזק ל מכ"ם רדאר של צבא אוקראינה מלחמה רוסיה
עשן בבסיס צבאי ליד מריופול
(צילום: AP)
17:20 - מזכיר המדינה האמריקאי: "מחויבים להפסיק את המלחמה באוקראינה" - מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן אמר כי מדינתו "מחויבת לעשות כל מה שביכולתה לעצור את המלחמה באוקראינה". בהצהרה שנשא לצד שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר מזכיר המדינה כי "אנחנו מתמודדים עם המלחמה הלא מוצדקת שפוטין בחר, שיש לה השלכות מחרידות על אימהות, אבות וילדים. זה חייב להיפסק". בלינקן הוסיף כי מעבר לסיכון של האזרחים האוקראינים, הפלישה של רוסיה "סיכנה גם עקרונות יסוד שנקבעו לאחר שתי מלחמות העולם וחשובות לשמירת השלום והביטחון".
15:45 - הפגזה על קייב: מספר פיצוצים נשמעו בקייב, בירת אוקראינה, ואף נשמעה אזעקה בעיר. כך מסרו תושבים בעיר לרויטרס.
שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר כי חיילים רוסים מבצעים מעשי אונס בערים האוקראיניות. "כשפצצות נופלות בערים שלך, כשחיילים אונסים נשים בערים הכבושות - ויש כמה מקרים כאלה לצערי שחיילים רוסים אנסו נשים בערים אוקראיניות - קשה כמובן לדבר היעילות של החוק הבינלאומי", אמר באנגלית לנוכחים בכנס בלונדון. "אבל זה הכלי היחיד של הציביליזציה שעדיין אפשרי לנו על מנת להבטיח שבסופו של דבר כל אלו שהובילו למלחמה הזו יעמדו לדין".



9 צפייה בגלריה
חיילים של רוסיה ב אוקראינה
חיילים של רוסיה ב אוקראינה
חיילים של רוסיה באוקראינה
(EPA)
12:25 - כוחות רוסים בעיר נוספת: לאחר כיבוש חרסון שלחוף הים השחור מסר ראש העיר הסמוכה מיקולאייב כי כוחות רוסיים נכנסו גם אליה.



9 צפייה בגלריה
בניין שנפגע במתחם תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה ב אוקראינה רוסיה השתלטה על המתחם
בניין שנפגע במתחם תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה ב אוקראינה רוסיה השתלטה על המתחם
הבניין שנפגע במתחם תחנת הכוח
(רויטרס)


10:30 - "זלנסקי שרד 3 ניסיונות התנקשות": נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שרד לפחות שלושה ניסיונות התנקשות בשבוע האחרון - כך דווח ב"טיימס" הבריטי. על פי הדיווח, שתי חוליות נשלחו להתנקש בזלנסקי, אחת מהן של מתנקשים צ'צנים בשבת האחרונה בפאתי קייב.
הרשויות בפולין מסרו כי כ-625 אלף בני אדם חצו את הגבול מאוקראינה לפולין מאז 24 לפברואר, אז פלשו הרוסים לאוקראינה. (רויטרס)
9 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. "חיילי האויב בורחים בחזרה לרוסיה"
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. "חיילי האויב בורחים בחזרה לרוסיה"
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
(רויטרס)


08:44 - "תחנת הכוח נכבשה": הרשויות באוקראינה דיווחו כי תחנת הכוח זפוריז'יה - התחנה הגרעינית הגדולה באירופה - נכבשה על ידי צבא רוסיה. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה כי על פי הודעות הרשויות באוקראינה, השריפה במתחם תחנת הכוח זפוריז'יה - התחנה הגרעינית הגדולה באירופה - "לא פגעה בציוד חיוני" וכי לא דווח על שינוי ברמת הקרינה במפעל. באוקראינה דיווחו כי השריפה פרצה כתוצאה מהפגזה רוסית, והנשיא וולודימיר זלנסקי האשים את רוסיה ב"טרור גרעיני". רק אחרי שעות, כובתה האש.



9 צפייה בגלריה
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה ב אוקראינה רוסיה השתלטה על המתחם
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה ב אוקראינה רוסיה השתלטה על המתחם
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה באוקראינה (ארכיון)
(AP)
08:15 - ג'ונסון: הפעולות של פוטין מסכנות את אירופה כולה: ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שוחח עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בעקבות השריפה בתחנת הכוח הגרעינית ז'פוריז'יה, שפרצה כתוצאה מהפגזות הצבא הרוסי. המנהיגים קראו לרוסיה לחדול מהמתקפה על תחנת הכוח ולאפשר גישה לשירותי החירום, וג'ונסון אמר כי "הפעולות הפזיזות של הנשיא פוטין עלולות לאיים ישירות על ביטחון אירופה כולה". הוא הוסיף כי בריטניה תעשה ככל שביכולתה כדי למנוע הידרדרות במצב, וכי יבקש לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם לדיון חירום. בתוך כך, שרת האנרגיה של ארצות הברית, ג'ניפר גרנהולם, אמרה כי אוקראינה משביתה את פעילות כל הכורים בתחנה.

08:00 - עוד סנקציות: אינטל ו-AMD הודיעו כי הן עוצרות את אספקת השבבים לרוסיה.


07:45 - שריפה בתחנת כוח גרעינית: שירותי החירום האוקראיניים הודיעו כי השריפה בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה כובתה. לפי השירותים, לא אותרו נפגעים. מוקדם יותר דווח כי פרצה שריפה במבנה מחוץ לתחנה כתוצאה מהפגזות הצבא הרוסי. שירותי החירום אמרו כי הצבא הרוסי גם פתח באש על הכבאים שהגיעו לזירה, ומנע את כניסתם לתחנה. בתוך כך, ראש העיר אנרגודר הסמוכה לתחנה אמר שחילופי האש בתחנה נפסקו.
הנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי האשים הלילה את רוסיה ב"טרור גרעיני". "אם יהיה פיצוץ, זה הסוף של כולם. זה הסוף של אירופה", הוא אמר בסרטון שפרסם באמצע הלילה. רק אחרי שעות, כובתה האש.
שירותי החירום של אוקראינה דיווחו הלילה כי האש פרצה במבנה המשמש לאימונים ולהדרכה, הממוקם מחוץ לתחנת הכוח. גורם בלשכתו של הנשיא זלנסקי אמר כי רמות הקרינה רגילות - ושלל את הטענות שתועדה בהן עלייה. הגורם הוסיף כי אף אחד מששת הכורים שבתחנת הכוח הגרעינית לא נפגע. רק כעבור שעות התאפשר לשירותי הכבאות של אוקראינה להיכנס למתחם ולהתחיל בפעולות לכיבוי השריפה. לפני כן, טענו הכבאים האוקראינים, החיילים הרוסים מנעו מהם להגיע למקום ואף ירו לכיוונם. זמן קצר לאחר שנכנסו למתחם הצליחו הכבאים להשיג שליטה על האש.
תחילה דווח באוקראינה כי האש פרצה בכור לא-פעיל שנמצא בשיפוצים. "כתוצאה מהפגזה מתמשכת של האויב על בניינים ויחידות בתחנת הכוח הגדולה באירופה, מתקן הגרעין זפוריז'יה עולה באש. זו סכנה לביטחון העולם", אמר ראש העיר אנרגודר, הסמוכה לתחנת הכוח.
שר החוץ האוקראיני דימטרו קולבה הזהיר בחשבון הטוויטר שלו כי אם יתרחש פיצוץ במתקן - התוצאה תהיה חמורה פי 10 מזו שהייתה אחרי האסון בצ'רנוביל. "הצבא הרוסי יורה מכל עבר. הרוסים חייבים מיד לעצור את האש, לאפשר לכבאים לגשת וליצור אזור ביטחון", הוא הוסיף.

9 צפייה בגלריה
שריפה ליד כור גרעיני ב אוקראינה לאחר הפצצה של רוסיה
שריפה ליד כור גרעיני ב אוקראינה לאחר הפצצה של רוסיה
השריפה ליד הכור גרעיני
(Zaporizhzhya NPP/via REUTERS)



כשעה לאחר מכן, פרסם זלנסקי את הסרטון שבו האשים את רוסיה ב"טרור גרעיני", כלשונו. "אנחנו מפנים את תשומת ליבם של כולם לעובדה שאף מדינה, למעט רוסיה, אי פעם ירתה לעבר תחנות כוח גרעיניות. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של האנושות", טען זלנסקי. "המדינה הטרוריסטית הזו מנסה לשחזר את הטרור הגרעיני. אם יהיה פיצוץ - זה הסוף של כולם, הסוף של אירופה. רק פעולה בהולה של אירופה תוכל לעצור את החיילים הרוסים. אל תאפשרו את המוות של אירופה בגלל קטסטרופה בתחנת כוח גרעינית". זמן קצר לפני שפרסם את הסרטון, שוחח נשיא אוקראינה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שקרא לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם והאשים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפעולות חסרות זהירות שמסכנות את ביטחונה של אירופה כולה.


השריפה הלילה העלתה מחדש את החששות מפני אפשרות שייגרם נזק לאחד מ-15 הכורים הגרעיניים של אוקראינה, דבר שעלול ליצור אסון גרעיני נוסף, בדומה לזה שאירע ב-1986 בכור בצ'רנוביל, שאותו כבש צבא רוסיה בשבוע שעבר. הירי לעבר התחנה התרחש שעות אחרי הקריאה של מזכ"ל הסוכנות רפאל גרוסי לשני הצדדים להימנע מלחימה ליד התחנה. בתחילה ציטטה סוכנות הידיעות AP בכיר אוקראיני שלא הזדהה בשמו באומרו כי הרשויות בקייב זיהו עלייה ברמות הקרינה הרדיואקטיבית, אולם בהמשך שללו את הטענה דובר תחנת הכוח ומנהלה. השניים ציינו כי רמות הקרינה בתחנה לא השתנו, וגם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דיווחו כי הרשויות האוקראיניות מסרו להם מידע דומה.