סגור

דיווח שוטף
פוטין: "המבצע מתקדם לפי התוכנית"

לפחות 33 בני אדם נהרגו בהפצצות שביצע חיל האוויר הרוסי באזור צ'רנייב שבצפון אוקראינה. ארמון האליזה: "הנשיא הזהיר את פוטין שרוסיה תסבול – אבל לא שמע ממנו שום מסר מרגיע". הפגזות כבדות במריופול

הצבא הרוסי כבש את העיר חרסון וממשיך בהתקדמות לעבר קייב, במקביל כוחות רוסיים מכתרים את העיר חרקוב וקרבות עזים מתנהלים בחלק מהכפרים מסביב. כלכליסט מעדכן בהתפתחויות
20:00 - פוטין: "המבצע מתקדם לפי התוכנית, נשמיד את האנטי-רוסיה שיצר המערב"
שירותי החירום באוקראינה דיווחו הערב (חמישי) כי לפחות 33 בני אדם נהרגו בהפצצות שביצע חיל האוויר הרוסי באזור צ'רנייב שבצפון המדינה. ההודעה באה שעות אחדות אחרי שמושל האזור מסר כי תשעה בני אדם נהרגו בהפצצה רוסית נגד שני בתי ספר וכמה בתים פרטיים שם. הרשויות בצ'רנייב טענו כי באזור שהותקף אין מטרות צבאיות, אלא רק בתי ספר, גני ילדים ובתי חולים. פעולות החילוץ נמשכות, ויש חשש שיתברר כי מספר ההרוגים האמיתי גבוה בהרבה.

8 צפייה בגלריה
הרס רב בצ'רנייב אוקראינה
הרס רב בצ'רנייב אוקראינה
הרס רב בצ'רנייב הערב
(צילום: AFP PHOTO / State Emergency Service of Ukraine)

בתוך כך, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא הערב דברים, ובהם שיבח את חייליו וטען שבניגוד לדיווחים – המבצע הצבאי של ארצו באוקראינה מתקדם לפי התוכנית ובדיוק בהתאם ללוח הזמנים והמשימות שנקבעו. "נהרוס את האנטי-רוסיה הזו שנוצרה על-ידי המערב", אמר, והבטיח לפצות בכסף את החיילים הפצועים ואת משפחות החיילים ההרוגים.
19:00 - פוטין ומקרון שוחחו, אין מסר מרגיע מכיוון רוסיה
שירותי החירום באוקראינה דיווחו הערב כי לפחות 22 בני אדם נהרגו בהפצצות שביצע חיל האוויר הרוסי באזור צ'רנייב שבצפון המדינה. ההודעה באה שעות אחדות אחרי שמושל האזור מסר כי תשעה בני אדם נהרגו בהפצצה רוסית נגד שני בתי ספר וכמה בתים פרטיים שם. הרשויות בצ'רנייב טענו כי באזור שהותקף אין מטרות צבאיות, אלא רק בתי ספר, גני ילדים ובתי חולים. פעולות החילוץ נמשכות, ויש חשש שיתברר כי מספר ההרוגים האמיתי גבוה בהרבה. קודם לכן הערב פורסם תיעוד של הפצצה או הפגזה נגד בתים בצ'רנייב.

8 צפייה בגלריה
שריפה ב אוניברסיטת חרקוב אוקראינה
שריפה ב אוניברסיטת חרקוב אוקראינה
שריפה באוניברסיטת חרקוב
(צילום: AFP)

המשא ומתן בין רוסיה ואוקראינה בבלארוס התחדש שעה קלה אחרי שבמוסקבה איים פוטין כי אם קייב "תעכב" את המגעים – הוא רק יוסיף דרישות לרשימה שלו, הכוללת בין היתר את פירוז אוקראינה והפיכתה לניטרלית בעימות שבין רוסיה למערב. את האיום השמיע פוטין בשיחה בת שעה וחצי שקיים בצהריים עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. בקרמלין מסרו כי פוטין אמר לעמיתו הצרפתי שבכל מקרה, בלי קשר למשא ומתן, היעדים הרוסיים בפלישה יושגו, ובראשם "דה-מיליטריזציה של אוקראינה".
מלשכתו של מקרון נמסר כי פוטין טען בפניו שרוסיה נלחמת במשטר ניאו-נאצי, דחה את הטענות שמוסקבה פוגעת באזרחים באוקראינה – והכחיש שארצו מפציצה בקייב. מקרון, כך נמסר, השיב לו שבאוקראינה אין משטר נאצי, ושפוטין מוליך את עצמו שולל ואינו מתאר את המציאות. "אתה משקר לעצמך, אתה עושה טעות ענקית בנוגע לאוקראינה ולנשיא שלה", אמר לו מקרון, "מה שאתה עושה יפגע קשות במדינה שלך – רוסיה תהיה מבודדת, מוחלשת ותחת סנקציות לתקופה ארוכה מאוד". עם זאת, בארמון האליזה הודו שבדבריו של פוטין לנשיא הצרפתי לא היה שום מסר מרגיע: "פוטין הפגין נחישות להמשיך במבצע", דיווח הארמון. לאחר מכן שוחח הנשיא הצרפתי עם נשיא אוקראינה זלנסקי.
18:20 - אוקראינה: כוחות רוסיים חידשו את הניסיונות לכבוש תחנת כוח גרעינית
כוחות רוסיים הגבירו את מאמציהם לכבוש את תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'ז'יה שבדרום-מערב אוקראינה, כך אמרו גורמים אוקראינים רשמיים. יועץ למשרד הפנים האוקראיני אמר כי חיילים רוסים מנסים לפרוץ מחסום שהקימו תושבי האזור וכוחות ההגנה האזורית. יועץ אחר אמר כי "המצב מדאיג", וכי חיילים רוסים נכנסו לעיירה אנרגודר שבה מתגוררים עובדי תחנת הכוח.
16:40 - זלנסקי על היחס מישראל: "ציפיתי לתמיכה גדולה יותר"
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודה שהוא מאוכזב מהיחס של ישראל כלפי ארצו בכל הנוגע למלחמה מול רוסיה - וציפה לתמיכה גדולה יותר מצד ראש הממשלה נפתלי בנט. במסיבת העיתונאים, שנערכה בצהריים במקום מסתור - אליו הובלו העיתונאים ממקום למקום, דיבר זלנסקי עם העיתונאים כשהוא מוקף חמושים מחשש הרשויות שהרוסים יתנקשו בחייו.
הוא שלח עקיצה לנשיא הרוסי ואמר: "אתה רוצה שלום? שב ותדבר איתי. אבל לא ממרחק של 30 מטרים כמו עם מקרון, אני השכן שלך, אני גבר נורמלי". הוא הוסיף כי הוא מוכן לדון בכל הסוגיות הבוערות. "אני מוכן לדבר על השפה ועל המעמד של חבל הדונבאס", אמר זלנסקי. "אני מכיר את האנשים בשטח והייתי פופולרי שם מאוד עוד לפני הנשיאות. אמרתי הרבה פעמים שאנחנו בעד שלום, פשוט צריך לדבר איתנו".
14:52 - היועץ של זלנסקי: "אנחנו מתכוננים למצור ארוך על קייב. לרוסים מצפות הפתעות"
יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי מובנת לו לחלוטין הבעייתיות שבה נמצאת ישראל בכל הקשור לגינוי של רוסיה ולהעברת סיוע צבאי.

8 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
(צילום: AFP)

בראיון לאולפן ynet הוסיף אולקסי ארסטוביץ' ממקום הימצאו בקייב, שבו הוא שוהה עם הנשיא: "מבינים לגמרי את המצב של מדינת ישראל מול סוריה, אנחנו יודעים מה קורה שם".
לדבריו, במקום שבו הוא שוהה עם הנשיא זלנסקי בקייב עבר לילה שקט יחסית, בניגוד למצב באזורים אחרים באוקראינה הבוקר. הוא הוסיף כי עד נהרגו 400 אזרחים אוקראינים וכ-2,000 נפצעו: "המצב הכי קשה הוא בחרקוב ומריאופול. שם יש פגיעה קשה בתשתיות. המצב שם מידרדר אבל לא מדברים על אסון הומניטרי".
- צילומי לוויין מתעדים את שיירת הצבא הרוסי שמתקרבת לקייב. מה אתם מתכוונים לעשות?
"הרוסים הביאו הרבה כלים והיא פשוט נתקעה. זו טעות צבאית טיפשית. בנוסף יש מלחמת פרטיזנית וגם פיצוץ גשרים. אז הם פשוט טכנית כרגע נתקעו".
- למה אין הנחיה לתקוף את השיירה הזאת?
"יש טקטיקה במלחמה, אי אפשר לעשות כל מה שרוצים. מנהלים מבצעים נקודתיים. הם משתלטים על אזור מסוים, ולשם מופנים הכוחות".
- אתם מתכוננים למצור אפשרי וארוך על קייב?
"כמובן, אנחנו מוכנים כבר. אתמול הצלחנו להדוף את הכוחות הרוסיים מחלק אחד והיום הם מנסים לתקוף גם מכיוון צפון קייב. מחכות להם הפתעות רבות".
11:35 - עשרות הרוגים בחרקוב, העיר מריופול מכותרת
לקראת חידוש השיחות על הפסקת אש, ואחרי שבוע של מלחמה, הקרבות באוקראינה נמשכים: הרשויות באוקראינה דיווחו הבוקר על עוד 34 הרוגים ביממה האחרונה מהפגזות ומתקפות של צבא רוסיה נגד אזורים מאוכלסים בעיר חרקוב. זוהי העיר השנייה בגדולה באוקראינה, השוכנת בצפון-מזרח, ובימים האחרונים דווח בה על הרוגים רבים נוספים בעם הפגזות והפצצות רוסיות.
מוקדם יותר טען משרד ההגנה במוסקבה כי רוסיה כבשה עיירה סמוכה לחרקוב, בשם בלקלייה. גם העיר מריופול שבדרום-מזרח, סמוך לחבל הבדלנים דונבאס, מכותרת כעת וחווה הפגזות קשות. לפי הרשויות האוקריניות אין בה חשמל וגם אספקת המים בה אזלה. הבוקר הצהירו הבדלנים הפרו-רוסים במחוז דונייצק שבחבל דונבאס כי אם לא ייכנעו הכוחות האוקראיניים בעיר – שבה 430 אלף תושבים בימי שגרה – הם "עשויים" לפתוח במתקפות נגד יעדים שונים בה.

8 צפייה בגלריה
הריסות בעיר חרקוב אוקראינה
הריסות בעיר חרקוב אוקראינה
הריסות בעיר חרקוב, אוקראינה
(AFP)

10:18 - דיכוי המחאה ברוסיה נמשך - 7,600 אזרחים נעצרו
בצל הבידוד הרוסי הגובר בעולם – דיפלומטית, כלכלית, ספורטיבית ותרבותית – גם המחאה בתוך ארצו של פוטין ממשיכה, חרף הדיכוי הקשה של השלטונות, שבתוך שבוע עצרו לפי דיווח של ארגון העוקב אחר המעצרים כבר יותר מ-7,600 מפגינים.
במסגרת הדיכוי הקשה של המחאה, השלטונות ברוסיה פועלים גם להשתיק את השיח על המלחמה, שכבר גבתה את חייהם של מאות אם לא אלפי חיילים רוסים, כשאתמול הודתה לראשונה רוסיה כי כמעט 500 מהם מתו, מספר שבמערב אומרים כי יש להטיל בו ספק גדול. למרות ניסיון ההשתקה, אתמול קרא מנהיג האופוזיציה הרוסית הכלוא אלכסיי נבלני לאזרחי רוסיה לצאת להפגין מדי יום ב-19:00 נגד הפלישה לאוקראינה. בקרמלין, יצוין, טוענים כי למרות המכה הכלכלית שסופגת כעת רוסיה, אשר משפיעה על כל אזרח מן השורה, התמיכה בנשיא ולדימיר פוטין ממשיכה להיות "גבוהה מאוד".

10:13 - הריסות בית ספר ה-134 שהופצץ בחארקוב, העיר השניה בגודלה אחרי קייב. אוקראינה



9:38 - רוסיה: "פגענו במרכזי רדיו וטלוויזיה בקייב. כבשנו עיר במזרח אוקראינה"
משרד ההגנה של רוסיה דיווח שכוחות רוסיים תקפו מרכז רדיו וטלוויזיה וכבשו את העיירה בלקלייה שנמצאת ליד העיר חרקוב שבמזרח אוקראינה. כך לפי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. ממשרד הגנה נמסר שהגיבוי לרדיו וטלוויזיה בקייב הושבת לאחר התקיפה, ובנוסף דיווח כי הכוחות הרוסיים פגעו ב-1,612 אתרים צבאיים אוקראיניים מאז תחילת המלחמה. כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA.

9:18 - רוסים ובלארוסים לא יורשו להשתתף באולימפיאדת החורף הפראלימפית:
ספורטאים רוסים ובלארוסים לא יורשו להשתתף באולימפיאדת החורף הפראלימפית בבייג'ינג. כך לפי הצהרת הוועד הפראלימפי הבינלאומי (IPC). אתמול הודיע הוועד שספורטאים ממדינות אלה יוכלו להתחרות במשחקים תחת דגל נייטרלי ולא ייכללו בטבלת הזכיות, אך הם שינו את החלטתם. המשחקים ייפתחו מחר למשך שבוע וחצי.

8:40 - חרקוב עולה בלהבות: צילומים שפרסמה ממשלת אוקראינה מציגים את המטה האזורי של משרד הפנים בחרקוב בלהבות.
7:20 - פיצוצים בקייב: באוקראינה דווח גם הלילה (בין רביעי לחמישי) על פיצוצים עזים שנשמעו בבירה קייב. לפי הדיווחים, שני פיצוצים חזקים אירעו במרכז העיר בסביבות השעה 02:30, ואחריהם נשמעו שניים נוספים ליד תחנת מטרו. דווח כי אזעקות נשמעו בעיר לפני הפיצוצים. בסרטונים שהופצו ברשת נראים "כדורי אש" מאירים את שמי הבירה.
דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב, אמר כי הכוחות הרוסיים יאפשרו לתושבי קייב לעזוב את העיר לכיוון וסילקוב, כ-18 ק"מ מדרום לבירה האוקראינית. בהצהרה שמסר לטלוויזיה הרוסית הוסיף קונשנקוב כי "לא יהיו מכשולים מצד אנשי צבא רוסים ליציאת האוכלוסייה האזרחית". זו הפעם השנייה השבוע שרוסיה מציעה לתושבי קייב לעזוב לווסילקוב, שספגה הפצצות כבדות מאז שהחלה הפלישה.
8 צפייה בגלריה
מסתתרים בתחנת הרכבת התחתית בקייב
מסתתרים בתחנת הרכבת התחתית בקייב
מסתתרים בתחנת הרכבת התחתית בקייב
(EPA)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא הלילה לאזרחים "להמשיך במאבק נגד הפולשים הרוסים". בסרטון שפרסם בפייסבוק אמר זלנסקי כי "שברנו את תוכניות האויב בתוך שבוע. עצרנו אותם". לדבריו, חיילים רוסים שנלקחו בשבי "לא יודעים למה הם כאן. חיילי האויב בורחים בחזרה לרוסיה".
זלנסקי הוסיף כי החיילים הרוסים הם "ילדים מבולבלים" שמנוצלים על ידי מנהיגיהם במוסקבה. הוא הודה לאזרחים בערים קונוטופ, בשטנקה, אנרודר ומליטופול, שלדבריו חסמו את דרכם של הכוחות הרוסיים.
הנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים, פיליפו גרנדי, אמר הלילה כי מיליון פליטים נמלטו מאוקראינה מאז שהחלה המלחמה – יותר מ-2% מאוכלוסיית המדינה. "בתוך שבעה ימים בלבד חזינו באקסודוס של מיליון פליטים מאוקראינה אל המדינות השכנות", צייץ גרנדי בטוויטר. "עבור מיליונים רבים נוספים, בתוך אוקראינה, זה הזמן לדומם את הנשק כדי שניתן יהיה לספק סיוע הומניטרי מציל חיים".
לפי מועצת האו"ם לזכויות אדם, 227 אזרחים נהרגו בחמשת הימים הראשונים של המלחמה באוקראינה. גורמים רשמיים מסרו כי עוד 525 אזרחים נפצעו ברחבי המדינה. הארגון מסר כי ישנם עיכובים בדיווחים וככל הנראה מניין ההרוגים האמיתי "גבוה בהרבה".
הלילה אישר התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), קארים חאן, כי יפתח בחקירה של פשעי מלחמה אפשריים שנעשו באוקראינה בתשע השנים האחרונות. זאת, בעקבות בקשה של 39 מהמדינות החברות בבית הדין לעשות זאת. בהצהרה שמסר אמר חאן כי החקירה כוללת "האשמות בעבר ובהווה על פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות או רצח עם שבוצעו בכל חלק משטחה של אוקראינה על ידי כל אדם".
8 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. "חיילי האויב בורחים בחזרה לרוסיה"
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. "חיילי האויב בורחים בחזרה לרוסיה"
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. "חיילי האויב בורחים בחזרה לרוסיה"
(רויטרס)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר הלילה כי גינויה של רוסיה אמש ברוב מוחץ בעצרת הכללית של האו"ם "ממחישה את היקף הזעם העולמי על המתקפה הנוראה של רוסיה על שכנתה ומצביעה על אחדות בינלאומית חסרת תקדים". 141 מדינות, כולל ישראל, הצביעו בעד גינוי המתקפה הרוסית באוקראינה – וקראו לה להפסיק את המלחמה ולהסיג את כל כוחותיה מאוקראינה. רוסיה וארבע מדינות בלבד התנגדו.
בתוך כך, ספרד הודיעה כי תשלח לאוקראינה נשק התקפי ותחמושת, כולל מטולי רימונים ומקלעים, כדי לסייע לה להדוף את הפלישה הרוסית. שרת ההגנה של ספרד מרגריטה רובלס אמרה כי המשלוח הראשון יכלול 1,370 מטולי רימונים נגד טנקים, 700 אלף כדורים לרובים ולמקלעים וכן מקלעים קלים.
היום צפוי להתחדש המו"מ בין הצדדים על הפסקת אש. כלי תקשורת ברוסיה דיווחו שמשלחת רוסית ממתינה בבלארוס לבואה של משלחת אוקראינית, לשיחות שאמורות להיפתח בבוקר. זלנסקי הצהיר שלשום שאם רוסיה מעוניינת במו"מ היא חייבת להפסיק את ההפצצות שלה, אך אמש מסר יועץ לנשיא שמשלחת אוקראינית יצאה לשיחות.
8 צפייה בגלריה
תושבים בז'יטומיר בין הריסות בתים
תושבים בז'יטומיר בין הריסות בתים
בית הדין בהאג יחקור פשעי מלחמה אפשריים בתשע השנים האחרונות. תושבים בז'יטומיר בין הריסות בתים
(AFP)
23:25 - העיר חרסון נכבשה: אחרי שבוע של מלחמה, נרשם אתמול הישג לכוחות הרוסיים. גורמים רשמיים באוקראינה אמרו אמש ל"ניו יורק טיימס" שכוחות רוסיים כבשו את עיר הנמל האסטרטגית חרסון בדרום המדינה - העיר הגדולה הראשונה שנופלת לידי הרוסים במלחמה. אחרי דיווחים על קרבות קשים, הודיע ראש העיר כי "חמושים נכנסו לבניין העירייה". חרסון, שבה מתגוררים כ-300 אלף תושבים, היא עיר נמל ומרכז תעשייתי חשוב, ויש לה ערך אסטרטגי רב משום שממנה יוכל הצבא הרוסי לצאת לכיבושים נוספים בדרום, בין השאר של העיר הגדולה אודסה.
8 צפייה בגלריה
מפגינים נגד רוסיה במינכן, גרמניה
מפגינים נגד רוסיה במינכן, גרמניה
מפגינים נגד רוסיה במינכן, גרמניה
(EPA)
אמש, ביום השביעי למלחמה, מסרה רוסיה נתונים ראשונים על הנפגעים בשדה הקרב. לפי משרד ההגנה הרוסי 498 חיילים נהרגו עד כה ו-1,597 חיילים נפצעו – דיווח שגורם אמריקני קרא להטיל בו ספק רב. אוקראינה טוענת כי יותר מ-7,000 חיילים רוסים נהרגו מתחילת המלחמה, טענה שגם אותה יש לקחת בערבון מוגבל. מוקדם יותר הודיעה קייב שיותר מ-2,000 אזרחים נהרגו במלחמה.