סגור
דגל קובה

השיטה הקובנית למאבק באינפלציה: איסור על חברות להשתמש בכספומטים

הבנק המרכזי פרסם שורת חוקים המגבילים עסקאות במזומן במטרה לבלום את האינפלציה שכבר הגיעה ל-45%, למגר עסקים הפועלים בשחור ולשלוט בפיחות במטבע הפסו

הבנק המרכזי של קובה פרסם השבוע חוקים חדשים שאוסרים על חברות ממשלתיות ופרטיות להשתמש בכספומטים ומגבילים עסקאות במזומן בין חברות. המהלכים הם חלק מהמאמצים של הבנק לבלום את האינפלציה ולמגר עסקים הפועלים בשחור, זאת לנוכח המשבר הכלכלי המעמיק במדינה, כך לפי דיווח בסוכנות רויטרס.
החוקים החדשים נכנסו לתוקף אתמול (ה'), אך היישום יחול בהדרגה לאורך שישה חודשים. החוקים גם מגבילים עסקאות במזומן ל-5,000 פסו.
הרשויות במדינה פועלות לבלום את האינפלציה, שלפי הערכות הממשלה טיפסה השנה ל-45%, ולשלוט בפיחות בפסו, זאת על ידי נקיטת מספר צעדים לעידוד השימוש "באמצעי תשלום אלקטרוניים", כך לפי הצהרה שפורסמו בכלי התקשורת במדינה.
לפי הנתונים הרשמיים, האינפלציה עמדה בשנה שעברה על 39%, זאת לאחר שעמדה על מעל 70% ב-2021. עם זאת כלכלנים רבים טוענים כי הנתונים הללו נמוכים מכפי שאמורים להיות מכיוון שאינם לוקחים בחשבון את השוק הלא רשמי.
שר הכלכלה אלחנדרו גיל אמר בחודש שעבר כי התמ"ג צמח במחצית הראשונה של השנה ב-1.8%, אך הוא עדיין נמוך ב-8 נקודות האחוז מהרמות שנרשמו ב-2019 לפני מגפת הקורונה, ולכן יש מחסור במזון, תרופות, דלק ומצרכי בסיס אחרים.
המשבר הוביל גם להיעדר אמון במערכת הבנקאות הממשלתית. במקביל יש מחסור במזומנים בכספומטים מכיוון שעסקים מושכים מהם כספים על חשבון האזרחים. לפי הצהרת הבנק המרכזי, המטרה של החוקים החדשים היא "שתשלומים בין שחקנים כלכליים לא יהיו על בסיס מזומן אלא באמצעי תשלום אלקטרוניים".