סגור

ביידן נגד חברת הנפט אקסון מובייל: "עשתה יותר כסף מאלוהים"

כמה שעות לאחר פרסום נתוני האינפלציה, שהגיעה לשיא של 41 שנה - יצא נשיא ארה"ב למתקפה נגד חברות הנפט: "לא מבצעות קידוחים חדשים כדי שלא להביא לירידה במחיר"

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, תקף היום את ענקית הנפט אקסון מובייל על רקע סירובה להגדיל את ייצור הנפט - שמחירו המזנק הוא אחת הסיבות לאינפלציה הגואה בארה"ב.
ביידן אמר הדברים כמה שעות לאחר שפורסם כי שיעור האינפלציה במאי הגיע ל-8.6%, בחישוב שנתי - שיא של 41 שנה, וכי מדד אמון הצרכנים נמצא בשפל היסטורי.
נשיא ארה"ב נשאל על ידי עיתונאי האם ממשלו מתכוון לשים על הכוונת את הרווחים של חברות הנפט, ויצא במתקפה על אקסון - אחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם.

1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על איסור יבוא נפט מרוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על איסור יבוא נפט מרוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(גטי)
"למה שלא תספר כמה אקסון הרוויחה ברבעון הנוכחי?", ענה ביידן. "בשנה הזאת הם עשו יותר כסף מאלוהים".
הנשיא התייחס גם לשיעור האינפלציה הגבוה, ואמר כי הפלישה הרוסית לאוקראינה היא שדחפה את מחירי הדלק לשיא חדש - 4.986 דולרים לגלון.
ביידן האשים את יצרניות הנפט בכך שאינן מגדילות את התפוקה, דבר שעשוי להביא לירידה במחיר הנוזל השחור: "אני רוצה לומר דבר אחד לחברות הנפט - יש להן 9,000 אישורים לקידוחים חדשים. אבל הן לא קודחות. ומדוע? כי הן יעשו יותר כסף אם לא יגדילו את תפוקת הנפט - כך שמחירו יעלה". לדבריו, הסיבה השנייה שבעטיה החברות לא מבצעות קידוחים חדשים היא שהן "מבצעות רכישות עצמיות של מניותיהן - ולא מבצעות השקעות חדשות".
אקסון מובייל הכפילה את הרווח שלה ברבעון הראשון ל-5.5 מיליארד דולר, וההכנסות שלה זינקו ב-52.4% ל-87.7 מיליארד דולר. החברה הודיעה באפריל כי היא מתכוונת להגדיל פי שלושה את היקף הרכישה העצמית של מניותיה, ולרכוש מניות בהיקף של עד 30 מיליארד דולר עד השנה הבאה. ברבעון הראשון של 2022 אקסון חילקה כ-5.9 מיליארד דולר לבעלי המניות - 3.8 מיליארד בדיבידנד ו-2.1 מיליארד ברכישה עצמית של מניות.