סגור

אלון מאסק צייץ שיפן תחדל מלהתקיים אם שיעור הילודה הנמוך יימשך - ועורר זעם

הציוץ נכתב בתגובה לפרסום נתונים ממשלתיים לפיהם אוכלוסיית יפן התכווצה ב-644 אלף איש השנה בפעם ה-11 ברציפות. הציוץ עורר דיון סוער לגבי מאמצי ממשלת יפן להעלות את שיעור הילודה בכלכלה השלישית בגודלה בעולם

אלון מאסק הזהיר כי יפן "תפסיק להתקיים" אלא אם תתמודד עם שיעור הילודה היורד שלה. "תוך סיכון שאומר את המובן מאליו, אלא אם משהו ישתנה כך ששיעור הילודה ייגבר על שיעור התמותה, יפן בסופו של דבר תפסיק להתקיים. זה יהיה אבדן גדול לעולם", כתב מאסק בפוסט שפרסם בטוויטר. דבריו של מאסק נכתבו בתגובה לפרסום נתונים ממשלתיים לפיהם אוכלוסיית יפן התכווצה בשנה שעברה ב-644 אלף איש, זו הייתה השנה ה-11 ברציפות של התכווצות אוכלוסייה.
הציוץ של מאסק עורר דיון לגבי המאמצים של ממשלת יפן להעלות את שיעור הילודה בכלכלה השלישית בגודלה בעולם. בדיון שהתפתח היו גם מי שקראו לממשלה היפנית לרכך את החוקים הנוקשים על הגירה, או להקל על נשים לשוב לעבוד לאחר הלידה כדרך לעודד עוד ילודה.

אוכלוסיית יפן טיפסה לשיא ב-2008, אך בשנה שעברה ירד מספר התושבים ל-125 מיליון, זאת על אף קמפיינים ממשלתיים לעידוד משפחות גדולות יותר.
יש גם מי שהעבירו ביקורת על מאסק עצמו. "מה בכלל המטרה של הציוץ הזה?" הגיב טוביאס האריס, חוקר בכיר במרכז להתקדמות ארה"ב. "החרדה סביב העתיד הדמוגרפי של יפן היא לא שהמדינה תפסיק להתקיים, אלא ההשלכות החברתיות העצומות כתוצאה מהתכווצות האוכלוסייה".
לפי המומחים, שיעור הילודה הנמוך ביפן נובע מכמה גורמים, ביניהם העלות הפיננסית הגבוהה של גידול ילדים, מחסור במסגרות לילדים קטנים ושעות העבודה התובעניות. אוכלוסיית יפן היא אחת המבוגרות בעולם, כשקרוב ל-29% ממנה מעל גיל 65.