סגור

מגמה שתחריף: שיא היסטורי במספר האמריקאים שוויתרו על אזרחותם

בעקבות חוק המחייב חשיפת חשבונות בנק בחו"ל, 6,705 אמריקאים ויתרו על אזרחותם בשנת 2020 - זינוק של 260% בהשוואה ל-2019

6,705 אמריקאים ויתרו על אזרחותם בשנת 2020, כך מדווח האתר PRnewswire. זהו שיא של כל הזמנים וזינוק של 260% בהשוואה לנתון של 2019 שעמד על 2,577. לפי הערכות, מתגוררים מחוץ לארה"ב כ־9 מיליון אמריקאים. לפי כללי מס הכנסה, הממשל האמריקאי מחויב לפרסם אחת לשלושה חודשים את שמות כל האזרחים שוויתרו על אזרחותם.


מספר השיא שנשבר ב־2020 היה כנראה גבוה יותר לולא נסגרו שגרירויות ארה"ב ברחבי העולם לתקופות זמן ארוכות בהתאם לתקנות הקורונה. להערכת חברת אמריקן אוברסיז, המגמה הזו עשויה להביא לכך שב־2021 יישבר שיא חדש של אמריקאים המוותרים על אזרחותם.
השיא הקודם נרשם ב־2016 ועמד על 5,411 מקרים. אף שאמריקאים ליברלים רבים איימו לעזוב את המדינה עם בחירת הנשיא דונלד טראמפ באותה שנה, הטרנד החל דווקא בעת כהונת אובמה ב־2013, אז הודיעו 3,000 אמריקאים (פי שלושה מהממוצע עד אז) כי יוותרו על אזרחותם.

1 צפייה בגלריה
ניו יורק מנהטן פסל החירות ארה"ב המדינות העשירות 2018
ניו יורק מנהטן פסל החירות ארה"ב המדינות העשירות 2018
פסל החירות, ניו יורק
(צילום: AFP)

PRnewswire מדווח כי יותר מפוליטיקה, מה שעומד מאחורי התופעה הוא חוק FATCA) Foreign Account Tax Compliance Act) שעבר ב־2010 ואשר במסגרתו מחויבים בנקים מחוץ לארה"ב לדווח על כל בעלי החשבונות האמריקאים, או להסתכן בקנסות אסטרונומיים. האחריות המוטלת על הבנקים לנוכח חוק זה גורמת לכך שרבים מהם מבקשים להיפטר מלקוחותיהם האמריקאים. כתוצאה מכך, רבים מהאמריקאים המתגוררים מחוץ לארה"ב מעדיפים לוותר על אזרחותם כדי לשמור על שירותי הבנקאות שלהם.
אזרחי ארה"ב שמוותרים על אזרחותם נדרשים לשלם עמלה בגובה 2,350 דולר ולהופיע בשגרירות ארה"ב במדינת מגוריהם. בנוסף, עליהם למלא מסמכים להחזר מס מלא והם עלולים להידרש לשלם גם מס יציאה. ועם זאת, חובות אלה אינם מרתיעים אותם. "חוק שנועד במקורו לתפוס מעלימי מס בארה"ב פוגע בסופו של דבר באמריקאים חפים מפשע החיים בחו"ל", אומר דאן דורלאכר, שותף בחברת אמריקן אוברסיז. "מאמצי שתדלנות של האיחוד האירופי בנושא לא נשאו פרי", ציין.