סגור
financial times

FT
"התוכנית של ביידן תשים סוף לתכנוני המס של העשירים"

בתגובה לביקורת שהושמעה בוול סטריט ובעמק הסיליקון על התוכנית להקפיץ את המס על רווחי הון, גורם ממשל מציין שמדובר ב־0.3% ממשלמי המסים. "הרפורמה מתמקדת בקומץ עליון ותבטל תעלולים חשבונאיים"

הבית הלבן הגיב בתקיפות לביקורת שהושמעה בוול סטריט ובעמק הסיליקון על תוכניתו להעלות את המס על רווחי הון לאמריקאים בעלי ההכנסה הגבוהה וציין כי התוכנית תשפיע על הכנסותיהם של קומץ בלבד מאוכלוסיית ארה"ב.


נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להציג השבוע שורה של העלאות מס לעשירים, ובהם הקפצת המס על רווחי הון ודיבידנדים בשיעור של פי שניים כמעט, זאת על מנת לממן חבילת השקעות חדשה למסגרות חינוך ולטיפול בילדים שעלותה עשויה להגיע ל־1.5 טריליון דולר.

3 צפייה בגלריה
אינפו ביידן מכוון לבטן הרכה
אינפו ביידן מכוון לבטן הרכה
אינפו ביידן מכוון לבטן הרכה

בכיר בממשל ביידן אמר ל"פייננשל טיימס" כי 0.3% בלבד ממשלמי המסים בארה"ב ייפגעו מההיטלים הגבוהים יותר שיושתו על השקעותיהם במסגרת התוכנית, זאת בשעה שעושרם של האמריקאים העשירים ביותר זינק במהלך המגפה. "ישנן עדויות גוברות והולכות לכך כי הלכה למעשה בשנים האחרונות, הרבה מהתשואות שבהן זכו העשירים ביותר הן מה שהם מגדירים תשואות מעל השוק, דמי שכירות וכדומה", אמר בכיר בממשל. "מיסוי האנשים האלה שממוקמים באופן טוב במיוחד בכלכלה הוא אחת הדרכים להפיק מכך קצת יותר".

המס יגיע ל־43.4%

מסים על רווחי הון ודיבידנדים עומדים כיום על 20%. אך על פי תוכניתו של ביידן, יתייחסו אליהם כאל הכנסה רגילה שתמוסה בשיעור שהנשיא מעוניין לקבוע על 39.6% לעומת 37% היום. בשילוב עם מס על השקעות שהשית הנשיא ברק אובמה בהקשר של רפורמת הבריאות שהוביל, תביא התוכנית לכך ששיעור המס בארה"ב על רווחי הון ודיבידנדים יעמוד על 43.4%.
חלק מהמשקיעים הגיבו בזעם להצעה. סקוט מיינרד מקרן הגידור גוגנהיים פרטנרס אמר כי מדובר ב"חוסר שפיות", ואילו טים דרייפר, משקיע בולט במגזר ההון סיכון, אמר כי התוכנית עלולה לחסל את מעמדה של אמריקה כ"אווזה המטילה ביצי זהב", לדבריו.

צריך היה להתבצע מזמן

אולם, רבים מקרב הדמוקרטים ופקידי ממשל ביידן סבורים שהמיסוי הגבוה יותר על הכנסות מהשקעות היה צריך להתבצע מזמן, וכי איש לא אמור להיות מופתע מכך שנשיא ארה"ב פועל למילוי מחויבות הבחירות שעליה הצהיר במהלך המירוץ לנשיאות מול דונלד טראמפ. "זה עולה בקנה אחד עם מה שהנשיא הצהיר עליו במהלך הקמפיין, כלומר שעלינו לבצע רפורמה מהותית בחלקים מקוד המס שמשפיעים על האמריקאים העשירים ביותר ועל בעלי ההכנסה הגבוהה מאוד באופן שיהיה הוגן ולא יתגמל עושר על חשבון עבודה", אמר הגורם הרשמי מטעם ממשל ביידן.

3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. איש לא אמור להיות מופתע
(צילום: אי.אף.פי)

אחת ההשלכות הגדולות ביותר של השינוי במיסוי על רווחי ההון, היא ביטול המיסוי המועדף שמוענק על תשואות במגזרי הפרייבט אקוויטי, קרנות גידור ונדל"ן, הידוע כדמי הצלחה.



"מנהלי פרייבט אקוויטי ומנהלי קרנות גידור שמנהלים השקעות עבור אנשים אחרים מקבלים את שכרם לפי תעריפי רווחי הון באופן שאינו אפשרי כמעט עבור עובדים אחרים, שאינם מקבלים את אותה הזדמנות תכנונית. והתוכנית הזו תתייחס לכך", אמר אותו גורם.
הפקיד התייחס לנתונים שלפיהם, בקרב האמריקאים העשירים ביותר — כ־1,400 אנשים, או 0.01% מכלל משלמי המסים שהכנסתם השנתית גבוהה מ־16 מיליון דולר — תשלומי המסים מוטים באופן לא פרופורציונלי לכיוון שיעורי רווחי הון נמוכים יותר במקום שיעורי מס הכנסה רגילים גבוהים יותר.
"זו הסיבה שהרפורמה מתמקדת בקומץ העליון הזה, והיא תביא לביטול הסוג הזה של תכנוני מס ומשחקים שעשויים להתרחש בקרב חברי השכבה העליונה הזו", אמר הפקיד.

3 צפייה בגלריה
אינפו פייננשל טיימס 2021 FT
אינפו פייננשל טיימס 2021 FT
אינפו פייננשל טיימס 2021 FT