סגור

ארה"ב כיווצה את רשות המסים, האחוזון העליון חוגג עם העלמות

בעוד ממשל ביידן מתחבט כיצד לכווץ את החוב הציבורי, מחקר חדש חושף כי ההתחמקויות ממס באחוזון העליון גבוהות בעשרות אחוזים מההנחה הרווחת בגלל מחסור בכוח אכיפה. ההכנסה הנוספת הפוטנציאלית לאוצר: 175 מיליארד דולר בשנה


בזמן שהגירעון בארה"ב נמצא ברמתו הגבוהה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, המערכת הפוליטית והכלכלית במדינה חוככת בדעתה כיצד לצמצם חלק מהחוב העצום שצברה בגובה 3.7 טריליון דולר. מחקר חדש שהתפרסם בשבוע שעבר מצביע על מקור מזומנים פוטנציאלי עצום — התחמקויות ממסים של האחוזון העליון שלא מתגלות גם בביקורות של רשות המס (IRS).


לפי הדו"ח, שאותו כתבו שני חוקרי מס מה־IRS ושלושה אקדמאים, בהם גבריאל זוקמן שהתפרסם בעקבות עבודתו על מקלטי מס וספרו "עושר העמים הנסתר" — האחוזון העליון בארה"ב לא מדווח על 21% מההכנסות שלו באמצעות יצירתיות חשבונאית ומשפטית. מבין המעלימים, 6% עושים זאת באמצעות מה שהחוקרים מגדירים "התחמקות מס מתוחכמת" שלא מזוהה בביקורות אקראיות. זאת לעומת רק 7% מהכנסותיהם של העשירונים התחתונים.
עוד הם קובעים, כי גביית המסים שמהם העשירים מצליחים להתחמק יכולה להעשיר את קופת המדינה בלא פחות מ־175 מיליארד דולר בשנה. אלה מספרים גבוהים פי שניים ממה שמתודולוגיות מקובלות מציעות.
אי־ציות מתוחכם
המחקר מעריך כי ההכנסה הלא מדווחת של 1% ממשקי בית עם הכנסה שנתית של יותר מ־420 אלף דולר בשנה, גבוהה בכ־30% מערכה בעבר. בעוד שעבור ה־0.1% העליונים של משקי בית עם הכנסות שנתיות של לפחות 7.5 מיליון דולר בשנה, ההכנסה הלא מדווחת גבוהה ב־80% מכפי שהוערך עד כה.


שתי השיטות "המתוחכמות" העיקריות של התחמקות ממס כוללות הסתרת נכסים באמצעות מקלטי מס ושימוש במבנים עסקיים כמו שותפויות או חברות Pass-through שידועות גם כ־S-companies. אלו הן ישויות שאינן חייבות במס ומשמשות צינור שדרכו כל ההכנסות מפעילויות שונות זורמות לדו"חות המס הפרטניים של בעליהן. שם בקצה מתרחש אותו אי־ציות מתוחכם (ניכויים וזיכויים שונים) שסופו בהקצאת מעט מאוד מההכנסה שזרמה מעלה לבעליהם.
החוקרים מעריכים שב־90% מכלל הביקורות האקראיות שמבצעת ה־IRS, חוקרי המס לא מגלים את התחמקויות המס. זאת בשל רמת התחכום של הלהטוטים החשבונאיים והמשפטיים לעומת היעדר הכלים הטכנולוגיים והמקצועיים של הרשויות לאתרם.
לפי דו"ח של ועדת התקציב של הקונגרס מהקיץ האחרון, בעשור האחרון נחלשה ה־IRS משמעותית, מה שפגע ביכולתה לבצע ביקורות מס יעילות. בשנים 2019-1990 התכווץ כוח האדם ברשות הוותיקה ב־34% בעוד אוכלוסיית ארה"ב צמחה ב־31%. בעשור האחרון נחתך תקציב המשרד ב־20% אחרי פעולות מכוונות של הקונגרס לצמצם את תקציבי האכיפה.
"צריך סוכני מס לעשירים"
"מאז 2010 איבדנו 15 אלף אנשי אכיפה", אמר נציב מס הכנסה צ'רלס פ. רטיג בפני בית הנבחרים בשימוע בנושא בשבוע שעבר והסביר שלא מדובר רק במספר אנשי אכיפה, אלא גם ברמת ההכשרה שלהם. "עבור משלמי המסים בעלי ההכנסה הגבוהה יותר אנחנו צריכים סוכנים מיוחדים", אמר ומסר שמספר הביקורות שנעשו על יחידים בשנים אלה נפל ב־45% ומספר הביקורות על חברות עם הכנסות של מעל 10 מיליון דולר צנח ב־72%.
עוד עולה מהמחקר, כי 99% מהדרגים התחתונים של משלמי המסים עוברים ביקורות מס מקיפות ולא מצליחים להתחמק ממס, בין היתר משום שכמעט כל הכנסותיהם מבוססות על תלושי שכר ולכן מדווחות במלואן. מאידך, 35% מההכנסות שנצברות באחוזון העליון לא עוברות שום ביקורת. לפי נתונים אלו, אי־השיוויון בארה"ב הוא אף גדול יותר מכפי שמעריכים, זאת משום שנתח ההכנסה של האחוזון העליון גבוה ב־1.5% מכפי שהעריכו עד כה ומסתכם ב־21.8% מכלל העושר.
"אנחנו מוצאים כי ברוב המכריע של המקרים ביקורות אקראיות לא הצליחו לחשוף התחמקות ממס בחוף מבטחים", כתבו במחקר. "ההערכות שלנו עשויות להיות שמרניות בכל הנוגע להיקף ההתחמקות הכולל באחוזונים העליונים", הדגישו החוקרים.
המחקר מתפרסם בעיתוי מצוין עבור ממשל ביידן, המחפש אחר הפתרון היעיל והשקול ביותר מבחינה פוליטית כדי להתמודד עם הגירעון העמוק והחששות מאינפלציה שמתחילים להדהד ברחבי הממשל. נכון להיום, נראה כי ביידן מתכנן לבצע העלאת מס, הראשונה במדינה מאז 1993, אך זו לא צפויה להיות אוניברסלית. לפי הערכות, ביידן ושרת האוצר ג'נט ילן תמימי דעים כי ההעלאה צריכה להיות דיפרנציאלית, כאשר שני מקורות עיקריים נבחנים: העלאת מס החברות מ־21% ל־28% כפי שהצהיר ביידן עוד בקמפיין הבחירות, והעלאת מסים לבעלי הכנסה הגבוהה מ־400 אלף דולר בשנה.

2 צפייה בגלריה
שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ינואר 2021
שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ינואר 2021
שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן
(צילום: רויטרס)


מוקדם יותר החודש מסרה ילן כי הרעיון של מס עושר עדיין לא ירד מהשולחן. "זה משהו שעוד לא החלטנו לגביו", אמרה בראיון לרשת ABC.
עם זאת, לא ברור עד כמה מהלכים אלו ישימים מבחינה פוליטית. ממשל ביידן יזדקק לתמיכתם של עשרה רפובליקנים בסנאט לפחות, בשילוב משמעת סיעתית מוחלטת, כדי להצליח להביא לשינוי בקוד המס. וכפי שזה נראה כעת, הפילוג הפוליטי יקשה עליו להעביר חקיקה מסוג זה. "נקיים דיון נרחב לגבי נאותות העלאת מס גדולה", אמר מנהיג המיעוט בסנאט, הרפובליקני מיטש מקונל.
אל הדיון נכנסה גם הסנאטורית אליזבת' וורן, שפרסמה בתחילת החודש, יחד עם שני סנאטורים נוספים, גרסה חדשה של תוכנית מיסוי העשירים שלה.
לפי ההצעה המתוקנת שהציגה וורן, ועל פי הערכות שנעשו עבורה על ידי הכלכלנים עמנואל סאז וגבריאל זוקמן מאוניברסיטת ברקלי, יושת מס של 2% על הון הגדול מ־50 מיליון דולר ו־1% נוספים להון הגדול ממיליארד דולר.
לפי הערכות, מס זה יוטל על כ־100 אלף משפחות ויכניס לקופת המדינה 252 מיליארד דולר בשנתו הראשונה וכ־3 טריליון דולר בעשור הראשון. הצעה זו כוללת גם קנס של "מס יציאה" בגובה 40% על כל חייב במס שיוותר על האזרחות האמריקאית שלו כדי להימנע מתשלום המס.
אך גם עם כל הכלים הללו, ובהנחה שה־IRS תזכה לתגבור כוחות, זוקמן מעריך כי האולטרה־עשירים יצליחו להפחית את תשלומי המס שלהם ב־15% בשיטות של הימנעות והתחמקות.
הון נזיל לעומת מדיחי כלים
שלא במתכוון, ביידן קיבל גם רוח גבית מהפדרל רזרב, או יותר נכון מנתונים שפרסם הבנק המרכזי ב־19 במרץ. לפי דו"ח משקי הבית, קיימים פערים עמוקים בחלוקת העושר במדינה. כך, למשל, הנתונים מראים כי בסיכומה של 2020 נהנה האחוזון העליון (כ־3.23 מיליון איש) מ־35% מסך כל העושר החדש.
מדובר על 4.028 טריליון דולר שהם תוספת ממוצעת של 1.23 מיליון דולר להון האישי של האחוזון העליון. זאת לעומת חמשת העשירונים התחתונים (כ־164 מיליון איש) שאליהם זרמו רק 4.1% מכל העושר החדש ב־2020. אלו מסתכמים ב־470.6 מיליארד דולר או 2,869 דולר בממוצע לאדם.
חשוב לציין, כי מדד העושר שמפרסם הפד מבחין בין סוגיו. כך, למשל, מרבית "העושר" שצבר העשירון העליון היא הון נזיל, בעוד אצל חמשת העשירונים התחתונים מדובר במוצרים כמו מכוניות, מדיחי כלים, רהיטים ומוצרי צריכה אחרים. אין מדובר בנכסים מניבים, צומחים או צוברי תשואה.
לא פלא, אם כך, שכאשר יו"ר הפד ג'רום פאוול כתב במאמר דעה ב"וול סטריט ג'ורנל" ביום שבו פורסמו הנתונים הללו, כי "אני באמת מאמין שנצא מהמשבר הזה חזקים וטובים יותר, כפי שעשינו כל כך הרבה פעמים בעבר", דבריו התקבלו בנימה של ציניות. אנחנו, ציינו רבים גם בתקשורת האמריקאית, הם לא כולם, אלא רק העשירונים העליונים.



שרת האוצר ג'נט ילן. מס עושר לא ירד מהשולחן