סגור
פנאי המאמן אחמד זידאן עם קבוצת רוכבי אופניים
המאמן אחמד זידאן (במרכז) עם קבוצת הרוכבים. הקימו בשפרעם מסלול מהטובים בארץ שעומד בתקנים בינלאומיים (צילום: בן מילקי)

אדוני היער: קבוצת הרוכבים שמסירה מחסומים וחומות תרבותיות

קבוצת "רוכבי שפרעם" כוללת 180 רוכבים צעירים ומצטיינים, בהם אלופת ישראל לנוער ברכיבת שטח. הם מהווים את חוד החנית במהפכה שעובר המגזר הערבי ביחסו לספורט ולאורח חיים בריא

הם התחילו לחדור מן הרחוב הסמוך אל שבילי היער המוצל טיפין טיפין. נערים ונערות צעירים בגיל העשרה, רכובים על אופני הרים צבעוניים ומשוכללים, על ראשיהם קסדות ומשקפי רכיבה של מותג אמריקאי מוביל. בתוך דקות ספורות החבורה הצעירה כבר דהרה לה במורד היער, מקפצת בקלילות ובמיומנות על שביל צר ומהודק, בין זיזי סלעים בולטים למשטחי עץ רחבים שהוצבו בתוך החורש על מנת ליצור אתגר. השליטה שלהם במסלול הביתי, זה שאירח בשנים האחרונות את אליפות ישראל באופני הרים ואף תחרות בינלאומית נחשבת, מוחלטת. ברגעים אלו הם אדוני היער.
אף על פי שמפתה לחשוב כי אנו אולי נמצאים על גבי מסלול רכיבה מפורסם במרכז הארץ, האמת רחוקה מכך. אנחנו הרחק בצפון, בין מקבץ של כפרים ערביים גדולים וקטנים, עמוק בתוך יער שפרעם. את ההוראות לחניכיו, המאמן אחמד זידאן מחלק בערבית במיומנות ובשלווה. החבורה הממושמעת שמקיפה אותו מכילה מוסלמים ונוצרים, בדואים ודרוזים. כור היתוך דובר ערבית של תושבי הסביבה, מרביתם נערים ונערות מקומיים מהעיר שפרעם. אהבתם לאופניים ולענף רכיבת השטח מאחדת את כולם, מסירה מחסומים וחומות תרבותיות שהתקיימו במשך מאות שנים.
"הוא מקום ראשון בארץ לגילו", מצביע מוחמד סובח, בעליה של קבוצת "רוכבי שפרעם", על אחד הנערים, "יש לנו כאן לא מעט חבר'ה מוכשרים שמדורגים במקומות גבוהים מאוד בתחום". בראש הפירמידה נמצאת מונירה יאסין בת ה־16, תושבת שפרעם ואלופת ישראל לנוער ברכיבת שטח. רק לאחרונה התברגה במקום ה־14 באליפות אירופה, במרחק נגיעה מהטובות ביותר בתחום לגילה. "היא רק שנתיים בענף", מסביר סובח, "יש למונירה עוד המון מה להראות אחרי שתצבור ניסיון בתחרויות בינלאומיות". העיניים של רבים בשפרעם נשואות אל עבר הפנומנית הצעירה והנחושה, שאט אט הופכת למודל חיקוי בעירה.
בשנים האחרונות במגזר הערבי מתרחשים שינויים מרחיקי לכת בכל הקשור לאורח חיים בריא ולפעילות ספורטיבית. אם עד השנים האחרונות כל תשומת הלב הופנתה אך ורק לענף הכדורגל, הרי שכיום נכנסים ענפי ספורט נוספים למגזר. סובח, מורה לחינוך גופני, הוא אחד האחראים לקידומו המסיבי של ענף הרכיבה על אופניים במגזר הערבי. "כיום יש כבר קבוצות בלא מעט יישובים ערביים", הוא מודה, "בהחלט אפשר לומר שמתרחש אצלנו שינוי תרבותי גדול בנושא".
מפוסט שפרסם איגוד האופניים הישראלי בעמוד הפייסבוק שלו לפני כשבועיים, במהלך מחנה אימון הישגי שהתקיים לילדות ולנערות בקיבוץ משמר העמק, היה ניתן ללמוד עד כמה עמוק השינוי. "במחנה השתתפו 33 רוכבות", נכתב בפוסט, "כאשר לראשונה יותר משליש מהן היו מהמגזר הערבי". כפר קרע, פוריידיס, כפר מנדא, דבורייה ושפרעם נמצאות בחוד החנית של המהפכה, אך לדבריו של סובח, קבוצות רבות עוד בדרך לקום. "נדרש משוגע לדבר שיוביל את העניין, מסלול טוב צמוד למקום האימון וחנות אופניים אמינה שתוכל לתת שירות לרוכבים".
ואם במסלול עסקינן, הרי ששמו של זה שהקימו רוכבי שפרעם בתוך עירם יצא למרחקים. "פעם החורשה הזו היתה מחששה ואתר שזורקים בו פסולת", מספר סובח, "היום אנשים מגיעים לעשות כאן פעילות גופנית, ללכת ולטייל". ההקפה המופלאה שהקימה הקבוצה ביער, ואורכה 5 ק"מ, עומדת בתקנים הבינלאומיים של איגוד האופניים העולמי "והיא בהחלט אחד המסלולים הכי טובים שרכבתי עליהם", אומר גדי ענבי, אלוף ישראל לשעבר ברכיבה על אופניים, "הם עשו פה עבודה מדהימה". התחזוקה של מסלול תחרותי בקנה מידה שכזה מצריכה השקעה רבה, כלכלית ופיזית, מודים במועדון הרכיבה המקומי. "יצרנו כאן תרבות אופניים שלמה בשפרעם", טוען סובח, "פעם זה היה אתגר לגייס רוכבים למועדון והיום כבר אנשים מגיעים לבד. הורים פונים אלינו כל הזמן. אנשים מתחילים להבין שזה תחום שניתן להגיע בו רחוק, שיש הצלחות. גם העובדה שהוא מתקיים בטבע מוסיפה לו הרבה נקודות". כיום המועדון יכול להתהדר בלא פחות מ־180 רוכבים שגילם נע בין 5 ל־18. חלקם רואים את מונירה יאסין עושה חיל ורוצים בעצמם לנסות ולגעת בתהילה. "המטרה שלנו היא למצוא את הילד מכאן שיגיע למשחקים האולימפיים ואולי יביא מדליה", אומרים במועדון, "מישהו שיהווה מודל משמעותי לחיקוי. שהילדים יפסיקו להעריץ את הערס, זה שיש לו רכב מפואר וכסף, ובמקום זאת יעריכו את זה שעובד קשה כדי לנצח. אין ספק שמודל כזה גם ירחיק את הילדים מהרחובות ומהאלימות".