סגור
פנאי מסעדת בון צה בחיפה
מנת בון. קדירה ענקית באינסוף קומבינציות ותוספות (צילום: אלעד גרשגורן)

בוקר טוב וייטנאם: מזללת בון צ'ה בחיפה זולה, נטולת יומרות ומספקת את הסחורה

למרות ריבוי המסעדות האסייתיות, המטבח הווייטנאמי רק מתעורר עכשיו. בון צ'ה היא תוספת נהדרת לנבחרת עם אגרולז רעננים וקדירה שיש בה הכל 

לפני הרבה שנים, כל מה שהיה כאן הוא קלופס. טוב, היו גם חריימה וכבד קצוץ, מפרום וגפילטע פיש. אבל אגרול היה מדע בדיוני. ואז הגיעו המסעדות הסיניות. ולזמן ארוך, לא היה ישראלי שלא ידע מה זה אגרול ומרק וון טון. אחר כך באו היפניות וכולנו למדנו לאכול סושי, ואז התאילנדיות שהן כנראה הלהיט הכי גדול של הרגע. זה לא נעצר שם: האוכל הקוריאני ניסה וטרם הצליח, ובין לבין קמו אינספור מסעדות פאן־אסייתיות, כאלה שיודעות הכל, גם סושי וגם אגרול, גם פאד תאי וגם לפעמים פיצה. שיהיה.
איכשהו, המטבח הווייטנאמי פחות תפס בינתיים (למרות האנוי המצוינת שפעלה בתל אביב). זה קצת מוזר בהתחשב בעובדה שהמהגרים האסייתים הראשונים לכאן היו כידוע אנשי ספינת הפליטים הווייטנאמים עוד בימי בגין וחלק מהם תפס מקום מאחורי הכיריים. בשנים האחרונות מנסים כמה מסעדנים לתקן את הטעות. למשל אנשי באן מי נונג, אשפי הסנדביץ' הווייטנאמי שכבר עברו דירה והתפצלו, או מסעדת מרקי הפו – פו 26 בשוק תלפיות החיפאי.
באותו שוק קמה עוד מסעדה וייטנאמית (האמת היא שדי מדהים לגלות שבטווח של כמה עשרות מטרים בשוק תלפיות יש לא פחות משתי וייטנאמיות, תאילנדית אחת והודית מצוינת). מסעדת בון צ'ה הצעירה, אם כן, רוכבת על הגל החדש ועושה זאת בצניעות ובהצלחה. זו ספק מסעדונת ספק מזללה ובכל מקרה מקום פשוט מאוד, זול ונטול יומרות, שמספק את הסחורה ומצליח למשוך קהל רב חרף העובדה שהיא יושבת בחלק הפחות סימפטי של השוק. אבל אל תיתנו לזה להרתיע אתכם בבקשה. שוק זה שוק.
התחלנו, אפוא, באגרול, אבל וייטנאמי - עם עוף קצוץ נהדר ברוטב חמוץ־חריף מעולה. כיף גדול. את האגרול אתה עוטף בעלה חסה, יעני עטיפה עטופה בעטיפה, שם קצת עלי נענע בפנים, וקצת גזיזי מלפפון, מגלגל, טובל ואוכל. נהדר. גם הספרינג רול הממולא באותם ירקות בתוספת שרימפס היה מצוין. אני לא ממש מתחבר לחמאת הבוטנים שמוגשת ליד אז ויתרתי אבל מי שאוהב, ייהנה גם ממנה.
עכשיו עברנו למנה שעל שמה נקרא המקום: הבון (boon) היא קדירה ענקית של אטריות אורז עם חסה, מלפפון, חמוצים וייטנאמיים, בצל סגול כבוש, כוסברה, שאלוט מטוגן, נבטים ובוטנים. אפשר להוסיף לה אגרול מטוגן, פילה דג מטוגן, שרימפס צלוי, חזה עוף קריפסי או חצילים וטופו ברוטב ג'ינג'ר. אנחנו הלכנו דווקא על קציצות עוף צנועות לכאורה ולא הצטערנו. אתה שופך על כל זה את אותו רוטב חמוץ־חריף וייטנאמי וזולל בהנאה.
בון צ'ה היא תוספת מקסימה ולא מחייבת לשוק ההולך ומתמלא מקומות אינספור. לא הייתי נוסע לכאן במיוחד מעיר אחרת אבל אם אתם חיפאים או תיירי אוכל שמתכננים ביקור בשוק תלפיות, זו בהחלט כתובת ראויה חדשה לרשימה שלכם.
בון צ'ה, לונץ 7, חיפה.

לפני הטיפ

3 יחידות אגרול – 35 שקל
2 יחידות ספירנג רול – 35
בון עוף – 69
בירה ליאו – 23