סגור
מתוך העונה החמישית של הכתר פנאי
מתוך העונה החמישית של "הכתר". גם היוצרים, שיודעים שרוב הצופים סופגים את המידע ההיסטורי שלהם מהטלוויזיה, מיתממים (צילום: Keith Bernstein)

בין מציאות לבידיון: העונה החדשה של "הכתר" מעוררת סערה בבית המלוכה

עוד לפני שנראתה תמונה אחת מהעונה החדשה של "הכתר", ראש ממשלת בריטניה בעבר ג'ון מייג'ור כינה אותה "חבית מלאת שטויות", וג'ודי דנץ' טוענת שהיא "אכזרית ופוגעת במוסד שהיא מייצגת". בנטפליקס רומזים שמאחורי המתקפה עליהם מסתתר המלך צ'ארלס, ובכל זאת צירפו כתובית המבהירה כי זו סדרת דרמה

עם מותה של מלכת אנגליה לפני כחודשיים, הועבר הכתר לראשו של בנה צ'ארלס. המלכה מתה, יחי המלך החדש! יחד עם זה עניינים הקשורים לכתר השתנו, גם על המסך: העונה החמישית של "הכתר", שעולה ב־9 בנובמבר בנטפליקס, תיפתח עם כתובית המצהירה כי האירועים בה הם דרמטיים ולא בהכרח התרחשו במציאות. זאת לאחר שמקורבים לבית המלוכה — בהם השחקנית ג'ודי דנץ' — ביקשו להבהיר כי האירועים בדרמה הזאת לא בהכרח קרו באמת.
רבים התנגדו לדרישה ולכניעה של שירות הסטרימינג לבית המלוכה ולדבריהם הצופים יודעים להבחין מתי מדובר בחופש אמנותי ובחירות פואטית של סדרת דרמה ומתי בסרט תיעודי. השחקנים בסדרה שמגלמים את התפקידים החשובים במלוכה הבריטית, הביעו צער על הכניעה לדרישה.
ג'ונתן פרייס, המגלם את הנסיך פיליפ בעונה החמישית, אמר לאתר "דדליין", שהוא "מאוכזב קשות מחבריי האמנים" שדרשו את ההבהרה המדוברת. פרייס התייחס לדבריה של ג'ודי דנץ' — שבעצמה זכתה באוסקר כשגילמה את המלכה אליזבת הראשונה ב"שייקספיר מאוהב" וכיכבה בתור המלכה ויקטוריה בסדרה "גברת בראון" — שאמרה "ל"טיימס" הלונדוני שהסדרה "אכזרית בחוסר הצדק שלה כלפי אנשים מסוימים, ופוגעת במוסד שהם מייצגים".
פרייס טען ש"רוב הצופים יודעים כי מדובר בדרמה". לעמדה זו הצטרפו גם חברותיו לסדרה אימלדה סטונטון ולסלי מנוויל המגלמות בהתאמה את המלכה אליזבת השנייה והנסיכה מרגרט בעונה החמישית. סטונטון אמרה שיוצר הסדרה פיטר מורגן "מציג שני צדדים של דמות לטוב ולרע, ומשאיר לקהל לשפוט". מנוויל אמרה שמורגן מדמיין מה קרה מאחורי דלתיים סגורות. "הסדרה היא לא סרט תיעודי", הזכירה.
העונה החמישית — המרגשת במיוחד בגלל התפקיד המרשים שהשחקן הישראלי־פלסטיני סלים דאו מגלם בה — מציגה בהרחבה את התפוררות נישואיהם של צ'ארלס ודיאנה, וגירושים אחרים בבית המלוכה, וכן הכרסום במעמד המלכה, דבר שלפי הסדרה מעורר שאיפות אצל בנה צ'ארלס.
זו אולי הסיבה שהסדרה ספגה ביקורת גם מג'ון מייג'ור, מי שכיהן כראש ממשלת בריטניה בעת ההתרחשויות. לפי הסדרה, התקיימה שיחה בין הנסיך צ'ארלס, שמגולם העונה על ידי דומיניק וסט מ"הסמויה" , לבין בן דמותו של מייג'ור (ג'ון לי מילר מ"אלמנטרי"), ובו רמז הנסיך כי היה רוצה להחליף את המלכה. מייג'ור זעם וטען כי שיחה כזאת לא התרחשה מעולם. "זאת חבית מלאה שטויות", אמר.
בנטפליקס הופתעו מהדרישה ומהזעם, במיוחד כשאחד מבכיריה טען כי דנץ' ומייג'ור כלל לא ראו את פרקי העונה, וכי דרישותיהם תואמו עם חברים מבית המלוכה — שם קוד למלך צ'ארלס. כבר בעונה הרביעית הסדרה עוררה מהומות ושר התרבות הבריטי אוליבר דאודן דרש מנטפליקס להוסיף כתובית המצהירה כי "הכתר" היא יצירת בדיון. ל"דיילי מייל" אמר ב־2021 כי "דור שלם של צופים שלא חיו בזמן האירועים עלולים לטעות ולחשוב כי הבדיון הוא אמת". גם צ'ארלס ספנסר, אחיה של הנסיכה דיאנה, התקומם אז נגד הסדרה ואמר כי "אמריקאים אומרים לי כי צפו ב'כתר' כמו בשיעור היסטוריה, ובכן — היא לא".
ד"ר עלינא ברנשטיין, חוקרת ומרצה בבית הספר לתקשורת במכללה למינהל, המלמדת קורס בטלוויזיה בריטית באוניברסיטת תל אביב, מבינה את הרגש שמפעיל את המתנגדים, גם אם אינה מסכימה עם דרישותיהם. "כישראילים וכיהודים אנחנו מכירים ייצוגים היסטוריים של השואה ואת החשש שמציגים בסרט אירועים בדיוניים כאילו שהם היסטוריה. הדוגמאות המפורסמות הן 'החיים יפים' של רוברטו בניני ו'רשימת שינדלר' של סטיבן ספילברג. השאלה היא למה עכשיו פתאום דורשים את הכתובית על בדיון בסדרה?".
למעשה, כשהסדרה רק עלתה ב־2017 "הסנדיי אקספרס" דיווח כי המלכה צפתה בה יחד עם בנה הצעיר הנסיך אדוארד ואשתו סופי, ונכתב כי הנסיך ואשתו אוהבים את הסדרה וכי המלכה "ממש חיבבה, אף שהיו כמה אירועים שהוגזמו לצורכי בדיון". עם הזמן, נאמר ב"אקספרס", היא כבר לא היתה אחת המעריצות של הסדרה בעונתה השנייה, ובמיוחד לא אהבה את האופן שהציגו את בעלה הנסיך פיליפ. בכיר בשירותה מסר אז לעיתון כי. "היא הצטערה מהאופן שהציגו את הנסיך פיליפ כאב לא רגיש לבנו צ'ארלס".
בספטמבר 2019, לפני עליית העונה השלישית, המזכיר לענייני תקשורת של המלכה דונאל מקייב פרסם מסר נוקב ב"גרדיאן", שלפיו הצופים עלולים בטעות להאמין ש"'הכתר' נעשתה בתמיכת בית המלוכה או בהסכמה שלו לאירועים הלא מדויקים המתוארים בה… בית המלוכה אינו משתף פעולה עם הפרשנויות של הסדרה, מעולם לא הסכים לתוכן, לא ביקש לדעת אילו נושאים ייכללו בה, ולעולם לא יביע עמדה אשר למידת הדיוק שבה".
ובכן, הצהרה זו החזיקה מעמד בקושי שנה. ב־2020 הנסיך וויליאם אמר שהסדרה נצלנית באופן שהיא מציגה את חייו של אביו ואמו. "זאת דרמה מסחרית לצורכי בידור הנעשית ללא שום התחשבות באנשים אמיתיים שחייהם נחטפו ומנוצלים. כעת היא מעלה דברים שקרו בתקופה מאוד קשה ללא התחשבות ברגשות".
העובדה שככל שהסדרה מתקרבת לאירועי ההווה היא מעוררת יותר כעס מצד בני המלוכה היא אחת הסיבות לדרישה לכתובית ההבהרה, אומרת ברנשטיין. "מתקרבים להווה, אז יש יותר תיעוד ויותר מידע. חוץ מזה, המלכה מתה. יש רגישויות לאופן שמציגים אותה, וכעת צ'ארלס, שכבר בעבר כעס על האופן שבו הוא מוצג — הוא כבר מלך, ויש מי שנזהרים בכבודו".
ד"ר טל זלמנוביץ', היסטוריונית של מדיה בבריטניה המודרנית מאוניברסיטת חיפה, אומרת שיש משהו "מאוד משונה ומתנשא" בדרישה להזכיר כי האירועים נעשו בהשראת ההיסטוריה ולא כסרט דוקומנטרי. "הרי אי אפשר להציג אחד לאחד במדיום הטלוויזיוני את מה שאירע במציאות. תמיד יש פרשנות".
ומעבר לכך, "יש בסדרה הרבה איתותים לכך שהכל בדיוני: השחקנים כל עונה מתחלפים, ומוצגות שיחות אינטימיות בארבע עיניים בין הדמויות, שאיש לא יכול היה לדעת עליהן. זה חלק מהחוזה בין הצופים ליוצרים: משהים את חוסר האמון כדי לקבל פרשנות דרמטית. הצופים לא מצפים שכל מה שיקבלו מהסדרה יהיה אמת. עם זאת, גם היוצרים מיתממים, הם הרי יודעים שהדימויים האלה נתפסים על ידי צופים רבים כהיסטוריה נאמנה".
זלמנוביץ' גם חושבת שהסיבה שהמתנגדים לסדרה והדורשים לצרף הבהרה התעוררו דווקא עכשיו היא ההווה שבו מצויה בריטניה. "מה שמעורר עניין כזה גדול בסדרה זה מה שהיא אומרת על המציאות היום. רק מלצפות בטריילר של העונה החמישית, רואים ש־1992, השנה שבה היא נפתחת, היא קשה: המלכה בודדה, כולם במשפחה מתגרשים, והיא תוהה איך הגענו עד הלום? זו שאלה שכולם בבריטניה שואלים את עצמם בשנתיים האחרונות: עם תוצאות הברקזיט, עם השלכות הקורונה, עם שלטונו של בוריס ג'ונסון והמשבר השלטוני שנוצר שם, עם ההתמוטטות הכלכלית. האווירה בבריטניה היום היא של Doom and Gloom (אובדון ודיכאון)". ולכן אולי הדרישה להגיד שכל מה שקורה על המסך שייך לעבר — היא רק משאלת לב.