סגור
שר התרבות והספורט מיקי זוהר פנאי
שר התרבות והספורט מיקי זוהר (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

שר התרבות תוקף את פרסי אופיר בגלל מועמדות של סרט על ילד פלסטיני ומאיים לא לתמוך יותר בטקס

לאחר פרסום המועמדויות לפרסי אופיר השנה תקף שר התרבות מיקי זוהר את האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה המחלקת את הפרס בטענה שהיא "בוחרת לקדם מסרים הפוגעים בלב הקונצנזוס הלאומי", בגלל הסרט "הים" על ילד פלסטיני שרוצה לראות את הים. מהאקדמיה לקולנוע ולטלוויזיה נמסר כי "בניגוד לדבריו של השר, עיון במועמדי השנים האחרונות רק מחזק את העובדה שהטקס רלוונטי יותר מתמיד ומהווה מראה למורכבות, ליופי ולכאב בחברה הישראלית" 

לאחר פרסום רשימת המועמדויות לפרס אופיר השנה, שבה מוביל הסרט "הים" את המועמדויות, תקף שר התרבות מיקי זוהר את האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, האחראית לטקס, וטען כי לא יממן אותה ואת הטקס יותר.
"הים", בבימויו של שי כרמלי פולק, שגם מועמד לפרס הבימוי, מספר את סיפורו של ילד פלסטיני בן 12 שחולם לראות את הים. בהצהרה רשמית מטעמו אמר זוהר: "האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה שאמורה לייצג את התרבות הישראלית, בוחרת שוב להתנתק מהמציאות ומהציבור, ולקדם מסרים הפוגעים בלב הקונצנזוס הלאומי. טקס פרסי אופיר, שמתיימר להיות 'האוסקר הישראלי', הפך למופע שמקדש את הנרטיב הפלסטיני במקום את רוח העם, את גבורת לוחמינו ואת כאבם של החטופים ובני משפחותיהם".
עוד הוסיף כי הרפורמה, לדבריו, שהוא מוביל בתחום הקולנוע "באה לשים סוף לחגיגה הסגורה של הקליקה המנותקת. הכסף הציבורי יופנה לתרבות שמכבדת את המדינה והציבור שצורך אותה". וסיים בכך שאין בכוונת משרדו לממן ולתמוך עוד בטקס: "הפרסים יכולים להישאר, אבל הציבור לא יממן את הבמה הזאת יותר".
סרטו של כרמלי פולק, "הים", המוביל את רשימת הפרסים עם 13 מועמדויות, ובהן הסרט העלילתי הארוך הטוב ביותר, פרס הבימוי והשחקן הראשי, מספר את סיפורו של חאלד, ילד פלסטיני בן 12 מכפר סמוך לרמאללה, שחולם לראות את הים. כשמתברר כי אישור הכניסה שלו למחסום אינו תקף, הוא מחליט לצאת למסע לבדו, ללא ידיעת הדרך או שליטה בעברית. אביו, פועל פלסטיני העובד בישראל ללא אישור, יוצא לחפש אותו תוך סיכון פרנסתו.
מהאקדמיה לקולנוע ולטלוויזיה נמסר: "האקדמיה דוגלת בחופש הביטוי ואנו מזמינים את השר להגיע לטקס פרסי אופיר, שיתקיים בתל אביב ב-16 בספטמבר, לומר את דבריו. לעצם העניין, בכל הטקסים שהתקיימו במקביל למלחמה הנוראה, עניין החטופים עמד במרכז וזכה להתייחסות פומבית של כלל הדוברים והמשתתפים. כמו כן, בניגוד לדבריו של השר, עיון במועמדי השנים האחרונות רק מחזקים את העובדה שהטקס רלוונטי יותר מתמיד ומהווה מראה למורכבות, ליופי ולכאב בחברה הישראלית".
הבמאי שי כרמלי פולק מעדיף לא להתייחס לדברים.