סגור

אימון מתקדם
ספרינטר נולד: היכרות עם מנפץ השיאים של יוסיין בולט

אריון נייטון, נער אלמוני מפלורידה, ניפץ את שיא העולם לנוער ב־200 מטר שקבע בולט. מאמניו סבורים כי זוהי תחילתה של קריירה מזהירה. “מה שמניע אותי מדי יום זה אנשים שטובים יותר ממני”, הוא אמר

כששחקן הפוטבול האמריקאי המפורסם די קיי מטקלף החליט בחודש מאי להתייצב לתחרות ריצת ספרינט של 100 מ’, ענף האתלטיקה המקומי התעורר לחיים. ניסיונו חסר הסיכוי לקבוע תוצאה שתהיה מספיק מהירה להשתתפות במבחנים האמריקאיים למשחקים האולימפיים אמנם הסתיים במקום האחרון במקצה (10.37 ש’), אך כמות הצפיות ביוטיוב באתגר שלקח על עצמו הרקיעה שחקים. האובססיה האמריקאית לשאלה מי מהיר יותר? שחקני הפוטבול החסונים והמהוללים או שמא אצני המסלול זריזי הרגליים? שוב התעוררה לחיים וביתר שאת.
להגנתו של מטקלף, מהשחקנים המהירים בליגת ה-NFL, ניתן לומר כי לא התאמן באופן פרטני מספיק זמן על מנת להצליח במשימה השאפתנית מדי שלקח על עצמו. אולם לאחרונה גילו בארה”ב מה קורה כששחקן פוטבול כישרוני כן מחליט לקחת ברצינות את האתגר להיות האיש המהיר בעולם, כשילד פלא בן 17 מפלורידה, העונה לשם אריון נייטון, ניפץ את שיא העולם הוותיק לנוער (עד גיל 18) של ענק הספרינטים הגדול בכל הזמנים, יוסיין בולט, למרחק 200 מ’. זאת לאחר שלוש שנות אימון מקצועי בלבד, חלקן במקביל לעיסוקו בפוטבול, ומומחים מאמינים כי זוהי רק ההתחלה באשר למה שאנו עתידים לראות ממנו.
ניבויה של הצלחה לספורטאי נוער בגילאים הבוגרים הוא עסק מסוכן. כמעט כל מחקר שעסק בנושא העניק במסקנותיו יותר סיכויים לאלו שפרחו אט אט בגילאים מאוחרים לאחר התמדה רבת־שנים. יוסיין בולט והצלחתו המטאורית עוד בגילאי הנוער נחשבים לרוב לאנומליה, ליוצא מן הכלל, ברשימה ארוכה מדי של ספורטאים צעירים וכישרוניים להחריד שכוכבם דרך בילדותם ואז דעך בבגרותם. נייטון וסביבתו הקרובה מאמינים שהוא נמנה עם חבורת “היוצאים מן הכלל”, אלו שאין להם כוונה להיעלם בחזרה לתהומות האנונימיות, הבינוניות, הסטגנציה והפציעות בשנים הקרובות. ראיה לכך היא החלטתו האמיצה של נייטון לחתום לאחרונה על חוזה עם ענקית ההנעלה אדידס, ולקפוץ היישר למי המקצוענות העמוקים והמסוכנים, במקום לבחור בקריירת מכללות שתאפשר התפתחות הדרגתית יותר.
“יורשו של בולט”, כפי שיש המעזים לכנות את נייטון בענף, אינו מצניע את שאיפותיו. “אני רוצה להיות הטוב ביותר”, אמר בראיון, “מה שמניע אותי מדי יום זה אנשים שטובים יותר ממני”. לדבריו, בדרך להיות האדם המהיר ביותר הוא רוצה לעבוד “פי שניים יותר קשה ממה שכל אחד אחר עובד כרגע”.
ההוכחה לרצינותו של נייטון בתחום הריצה היתה כשוויתר על הצעות מפתות ביותר למלגות במיטב המכללות האמריקאיות על בסיס הרקע שלו בפוטבול. “זו היתה החלטה קשה”, סיפר, “אבל על המסלול ההצלחה שלי תלויה בי ואני יודע שאני מסוגל לעשות זאת”.
1 צפייה בגלריה
פנאי אריון נייטון
פנאי אריון נייטון
נייטון (מוביל משמאל). חתם על חוזה עם אדידס, וויתר על קריירת מכללות שתאפשר התפתחות הדרגתית
(צילום: אי פי )
מה שבוודאי יסייע להצלחתו העתידית הוא נתוניו הגופניים. קשה להתעלם מהעובדה שאלו מזכירים במידת מה את אלו של בולט. בדומה לרץ הג’מייקני המפורסם, גם נייטון מתנשא לגובה של מעל 1.90 מ’ כאשר רגליו הארוכות וצעדיו העצומים והעוצמתיים משמשים ככלי הנשק העיקרי שלו על המסלול. “יש לו פוטנציאל עצום”, טוען סוכנו ומי שבעצמו היה סגן אלוף העולם למרחק 200 מ’, ג’ון רגיס, “הוא רעב ויש לו כל מה שנדרש”. אפשר לומר שעל הרדאר העולמי הוא צץ רק בשנה האחרונה, לאחר שקבע באחת התחרויות שבהן השתתף זמן של 20.33 ש’ בריצה ל־200 מ’. תוצאה שהפכה אותו לנער המהיר ביותר למרחק בכל הזמנים בארה”ב. בווידיאו מהתחרות, שהפך ויראלי, ניתן לראות שאף אחד מבני גילו אינו באמת מהווה לו תחרות. בזמן שכולם עדיין תהו מהיכן צץ והרימו גבה חשדנית באשר לשיפורו הכה מהיר בשנה שבה בקושי התקיימו תחרויות, נייטון כבר הפך לשיאן העולם לנוער כשקבע 20.11 ש’ ב־200 מ’ ודחק את בולט למקום השני בספרי ההיסטוריה. הפעם האמריקאי הצעיר עשה זאת בתחרות קשה מול רצים בוגרים, מקצוענים ואלופים, שעליהם גבר בישורת לקו. כעת הנער בן ה־17 נמצא בליגה של הגדולים. “אני רוצה לנצח אותם”, הוא אומר, “אבל אני יודע שהם לא הולכים לעשות לי חיים קלים”. את ההזדמנות להתחרות מול הטובים ביותר ככל הנראה יקבל בקרוב במבחנים האולימפיים שיתקיימו באורגון. נייטון יהיה המשתתף הצעיר ביותר באירוע מאז שנת 1964 ויהיה עליו להתמודד על מקומו בנבחרת האולימפית מול שמות נוצצים כגון נוח ליילס, קני בדנארק וטרנס לאיירד, אשר מחזיקים בזמני הריצה המהירים ביותר בעולם בשנה וחצי האחרונות — כולם מתחת ל־20 שניות. סיכוייו להתקבל לנבחרת בשלב זה קלושים.
הוא עוד יגיע אליהם. “אני אהיה לבסוף אתלט ברמה עולמית”, הנער מפלורידה משוכנע. רק צריך לתת לו קצת אוויר לנשימה ולעכל להיכן טיפס כה מהר. “אני כרגע רק סופג הכל, את כל מה שעברתי”.