סגור

פרשנות
התייקרות הבמבה והאיתות לשוק המזון: אסם פתחה את התיאבון למתחרות

החברה הודיעה היום על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 5% על עשרות מוצרים, שתוביל לצעדים דומים של חברות רבות. על הקמעונאים, ובראשם איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, לדרוש מאסם נימוק הגיוני להתייקרויות בכל תחום, משום שהם יהיו הראשונים להיפגע כשהצרכנים יצמצמו צריכה

חברת המזון השלישית בגודלה בישראל, בניהולו של אבי בן אסאייג, פתחה הבוקר את הדלת וסימנה את המסלול לכל חברות המזון כשהודיעה על העלאת מחירים בשיעור של 5% של עשרות מוצרים, לדבריה בגלל "שמחירי חומרי הגלם, האריזה ועלויות השינוע זינקו בעשרות עד מאות אחוזים באופן שלא נראה בעבר".
משמעות הדבר היא שישנן קטגוריות מוצרים בהן תירשם עלייה בשיעור חד יותר, של כ-10%. אסם פועלת בקטגוריות מזון רבות, עם מותגים מובילים של קטשופ, פסטה, פתיתים, חטיפים, סלטים ועוד.
כעת העלאת מחירים רוחבית בשוק היא כבר אינה אזהרה מפני הבאות, שניסו לשגר קמעונאים שונים בחודש שעבר. מדובר בעובדה בשטח, שלא תעצר באסם, חברה הפועלת במגוון רחב כל כך של קטגוריות, שהעלאת מחיריה תוביל באופן מיידי לצעדים דומים של חברות רבות, שפועלות בקטגוריות מקבילות.
ראשונה, צפויה להיות חברת יוניליוור, שכבר במאי ציינה כי היא בוחנת את האפשרות להעלות מחירים. יוניליוור פועלת בקטגוריות מקבילות רבות כמו דגני בוקר, מרקים ותבשילים, והעלאה של מחירי מוצרי אסם, מאפשרת לה לבצע התאמות דומות במחירים.
3 צפייה בגלריה
במבה אסם אוסם
במבה אסם אוסם
אסם פותחת את הדלת לגל התייקרויות בשוק המזון
(צילום: שאטרסטוק)
3 צפייה בגלריה
אבי בן אסאייג מנכ"ל קבוצת אסם
אבי בן אסאייג מנכ"ל קבוצת אסם
אבי בן אסאייג מנכ"ל קבוצת אסם
(צילום: איציק שוקל)
הדבר היחיד שעשוי לגרום ליוניליוור להמתין הוא חקירת רשות התחרות, שזימנה לפחות בכיר אחד בחברה למשרדיה, לחקירה תחת אזהרה בחשד לעבירות על חוק התחרות הכלכלית. בתחומים בהם פועלות אסם ויוניליוור, יש שלל חברות בינוניות בגודלן שצמאות להתייקרות והמהלך של אסם נותן להם לגיטימציה לדרוש אותה.
אותן חברות, פעילות גם בקטגוריות נוספות וכשהן תבצענה העלאת מחירים, היא תזלוג גם אליהן ותייצר את אותה התפשטות והתרחבות של הגל.
כל זה קורה במקביל לשינויים הרגולטוריים שיזניקו בשבוע הבא את מחירי המשקאות בעקבות הטלת מס קנייה. זאת בדומה למה שקרה בחודש שעבר למחירי הכלים החד פעמיים. עליית מחיר החלב הגולמי, כבר הביאה להמלצת ועדת המחירים להעלות בכ-3.5% את מחירי מוצרי החלב בפיקוח, מה שיגרור התייקרות כל מקרר החלב, בשיעור דומה.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן
(צילומים: ערן גרנות, אביגיל עוזי)

מה שנדרש כעת מהקמעונאים ובראשם, מאיציק אברכהן מנכ״ל שופרסל השולטת בענף, הוא הפעלת יד ברזל. עליו לדרוש מאסם להציג לו מדוע נדרשת ההתייקרות בשיעור שדרשה בכל אחת מהקטגוריות. אישור של העלאת מחירים גורפת, בכל הקטגוריות תהפוך אותו לשותף מלא למהלך והוא יהיה הראשון להפגע מכך שהצרכנים יצמצמו צריכה.
צמצום הצריכה בשנה הבאה, כמעט ואינו מוטל בספק. הצרכן לא יוכל להמשיך לקנות את אותן כמויות, כשהמחירים יזנקו בשיעור חד.