סגור

הלחצים נכשלו: מס קנייה יוטל על כלל המשקאות הממותקים - מלבד תירוש

משקאות הדיאט והמיצים הטבעיים ייכללו בצו המשקאות הממותקים ויוטל עליהם מס בגובה של 70 אגורות לליטר - למרות הלחצים הכבדים שהפעילו בנושא חברות המשקאות הגדולות; על משקאות ממותקים "רגילים" יוטל מס של שקל לליטר. המס ייכנס לתוקף החל מה-1 בינואר; מיץ הענבים הטבעי, המוכר כתירוש, הוחרג מהצו - מתוך הבנה שצריכתו לא תושפע גם אם ייכלל בו

הלחצים הכבדים של חברות המשקאות הגדולות כשלו: מס קנייה יוטל על משקאות מתוקים, כולל משקאות הדיאט והמיצים הטבעיים; רק מיץ ענבים טבעי (תואם תירוש) יוחרג מצו המשקאות הממותקים. המס, בגובה של שקל לליטר ו-70 אגורות לליטר משקה טבעי או דיאט, יוטל החל מתחילת ינואר, לאחר שאושר בוועדת הכספים ברוב של 8 תומכים לעומת 6 מתנגדים.
"אחרי בחינה של כל העמדות שהוצגו כאן, אפשר להתעלם מהמצב ומהתחלואה האדירה בסכרת וההשמנה גם בקרב מבוגרים וגם בקרב ילדים, אבל אנחנו לא שם. אנחנו במגמה לשפר את המצב ושהילדים שלנו יחלו פחות במחלה. לכן המיסוי על משקאות מתוקים יישאר על שקל לליטר, ועל משקאות דיאט ומיצים טבעיים ישאר על 70 אגורות לליטר", חתם יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר את הדיון האחרון בנושא. הוועדה החליטה להחריג בצו את מיץ הענבים הטבעי, המוכר כתירוש ומשמש לטקסי דת, מתוך הבנה שצריכת המוצר לא תושפע במידה ויוטל עליו צו.
בדיון עלתה התייחסות לתרכיזי מיץ לימון, המשמש לתיבול, שהמס אמור לחול עליו כיוון שהוא מכיל סוכר. בוועדה הוחלט להחריג גם את המוצר הזה, שאינו מיועד לשתייה. עוד הוחלט, כי במידה וימצאו מיצים נוספים עם כמות כזו של סוכר, גם הם יוחרגו ויעשו תיקונים בצו.
1 צפייה בגלריה
שתייה קלה משקאות קלים משקאות ממותקים
שתייה קלה משקאות קלים משקאות ממותקים
משקאות ממותקים
(צילום:מיקי נעם אלון)
סוגיית כפל המס על תרכיזי מיצים, אותם מוהלים להכנת המשקאות, תעלה לדיון נוסף. זאת בעקבות בקשת נציג אסם ונציג גן שמואל, יצרנית פרימור. בוועדה הוחלט, אחרי שיחה עם רשות המיסים ונציגי משרד האוצר, להטיל רביזיה על הצו עד מחר בבוקר, אז ישמעו את הפתרון של הגורמים המקצועיים לנושא, כיוון שלא היתה כוונה ליצור מצב של כפל המס.
בעקבות דרישת גורמים רבים כי הכסף מהמיסוי יועבר לטיפול בהשפעות השליליות של מגיפת ההשמנה, נקבע כי התוכנית הממשלתית להורדת צריכת הסוכר תקבל כ-80 מיליון שקל. הוועדה ביקשה להוסיף עוד 40 מיליון שקל שיועברו לקופות החולים, כדי שיוכלו להתמודד טוב יותר עם המניעה והטיפול במחלת הסוכרת, ובהשמנת יתר.