סגור
אינסטגרם רילס  instegram Reels מתחרה החדש ב טיקטוק TikTok
אינסטגרם. יותר ביטוי ליוצרי התוכן (צילום: Instegram)

בגדים בייצור עצמי והתחזקות מעמדם של יוצרי התוכן: הטרנדים של אינסטגרם ל-2023

על פי דו"ח הטרנדים של הרשת החברתית, דור ה-z הוא הרבה יותר אקטיביסט ומעורב חברתית מקודמיו. מרבית העונים על הסקר העידו שהם מתכוונים לרכוש מוצרים שמאחוריהם תמיכה חברתית או רעיונית. כ-85% מהנשאלים מתכוונים ללמוד מיומנות חדשה וכרבע מהם סבורים שכישורים פיננסיים זו המיומנות המועדפת עליהם

לפני כשבוע פרסמה אינסטגרם את דו"ח הטרנדים שצפויים לתת את הטון ב-2023. נדמה שהרשת החברתית מאמינה שדור ה-Z צפוי להמשיך להכתיב את הטון ולהיות הרבה יותר דומיננטי. אינסטגרם ערכה סקר עם WGSN בקרב בני "דור המסכים" בארה"ב, גדי הבין לאן צועד עולם הרשתות החברתיות בשנה הבאה.
אחת המסקנות הראשונות של הדו"ח, היא שדור ה-Z הוא הרבה יותר אקטיביסטי ומעורב חברתית מקודמיו, ומגמה זו צפויה להתחזק ולהתבטא בכל תחומי העניין שסובבים אותו.
אינסטגרם רואה את המשתמשים שלה כמי שהרבה יותר פעילים ואכפת להם מהסביבה. וזהו גם אחד הסממנים המובהקים ביותר, שמבטא את בני ה-30-20 ואף למעלה מזה, שהם המשתמשים הדומיננטיים כיום ברשת. הטרנד הסביבתי והאכפתיות נמצאים בעלייה משמעותית. בזמן שמשבר האקלים ומפגעי זיהום אוויר הולכים ומחמירים, הם מבינים את גודל האחריות המוטלת על כתפיהם בשמירה על החיים על פני כדור הארץ.
יותר מ-50% מבני דור Z ילבשו בגדים שיצרו בעצמם ב-2023
לפי הדו"ח, המגמה שהולכת וצוברת תאוצה בקרב ה-Z, היא לעצב את הבגדים בעצמם, למחזר ולהרכיב פרטי לבוש מבגדים משומשים. הנוער רוצה לתכנן ולייצר לעצמו בגדים, כדי למנוע את הפגיעה באיכות הסביבה, שנגרמת במהלך תהליכי הייצור של מותגי האופנה השונים. על פי הסקר יותר מ-50% מהמשיבים ילבשו פריט לבוש אחד לפחות שיצרו בעצמם. הקיימות והתחממות כדור הארץ, הן שתי סוגיות, שנמצאות בראש סדר העדיפויות, והדור הזה לא מתכוון רק לדבר, אלא גם לבצע. הרשת והכוח שלה, נותנים רוח גבית ותחושה שהשינוי מתחיל מהם.
אם הדורות הקודמים שאלו את עצמם מה יעזור אם רק הם יוציאו לפועל שינוי חברתי מסוים, אבל כל השאר ממשיכים בשלהם. הדור הצעיר הוא הרבה יותר מגובש, חזק ויש לו כוח. הרשת מחברת בין כל המשתמשים ויוצרת כוח צרכני וחברתי, שאם הם יידעו לנתב אותו למקומות הנכונים ולעשות בו שימוש חכם, התוצאות צפויות להיות חסרות תקדים.
עוד מסקנה מפתיעה שעולה מהדו"ח, היא שיותר מרבע מדור המסכים, מתכוון לחסוך ולא לרכוש בגדים שהם אינם יכולים להרשות לעצמם. דור ה-Z הוא הרבה יותר מודע ומעורב חברתית, ורובו העיד שהוא מתכוון לרכוש מוצרים, על מנת לתמוך במטרות ובקהילות שיקרות לליבו. זו הדרך שלו להשמיע את קולו: דרך הארנק. גם בני הדור הצעירים יותר, שאינם יכולים עדיין להצביע בבחירות, מרגישים שיש להם דרך להשפיע ולהניע תהליכים בחברה, דרך קידום חברות, עסקים וארגונים שעושים טוב.
דור ה-Z הוא גם הרבה יותר מעורב פוליטית ודעתן, וכמובן שהוא מאמין שהפוליטיקה צריכה הרבה יותר נציגים ממנו. בארה"ב, ב-2022 כבר נעשתה היסטוריה, ומקסוול פורסט הפך לפוליטיקאי הראשון בן הדור, שנבחר לקונגרס.
גם זכויות הנכים זה נושא שחשוב מאוד לדור המסכים, כ-75% מהנשאלים, העידו שהם מעוניינים לעקוב אחר משפיען עם נכות.
דור Z רוצה לרכוש כדי לתמוך באג'נדות חברתיות
רכישה של מותגים שמאחוריהם תמיכה חברתית או רעיונית, הופך לחשוב מאי פעם. אם עד כה רק שם המותג היה הסיבה היחידה להוצאה הכספית, כעת מותגים שדואגים להעסקת בעלי מוגבלויות ומותגים שדואגים לשמור על הסביבה, יזכו ליותר תשומת לב מהדור הזה.
בתוך הנושא החברתי, המגמה המעניינת ביותר היא מעבר למעקב אחר משפיענים בעלי מוגבלויות. הנתונים הם ממש חריגים ומשמעותיים. 3 מתוך 4 מבני דור ה-Z הצהירו כי הם מעוניינים לעקוב אחר משפיענים שיש להם מוגבלות. המצב הזה הוא קרקע עבור אותם בעלי מוגבלויות להפוך למשפיענים.
1 צפייה בגלריה
דנה גלבוע
דנה גלבוע
דנה גלבוע
(צילום: נועה גל בשארי)
שינוי מודל היופי
אחת המגמות המעניינות שצפויות להתגבר בשנה הבאה, היא שימוש במוצרי יופי וטיפוח, כסוג של ביטוי עצמי. מאז ומעולם, צעירים רבים לבשו מותגי אופנה וטיפוח במטרה להידמות למפורסמות ולמפורסמים. יכול להיות, שאנחנו עדים לשינוי מסוים בנראות ובמודל היופי שמוביל הדור הנוכחי. הדור הזה תופס את המראה ואופנה, יותר מבעבר, כביטוי לאופי הפנימי, והוא מתכוון להחצין אותו הרבה יותר, ולהביע את זה בעזרת איפור וביגוד יותר נועזים ולא שגרתיים. גם כאן, נכנס לתמונה החשש ממשבר האקלים וההתחממות הגלובלית. כאשר שני שליש מהדור הצעיר, שחוששים מהסכנות שגורמת קרינת השמש החזקה וזיהום האוויר המתגבר, מתכוונים לרכוש הרבה יותר מוצרים, שישמרו על העור והמראה שלהם.
ייצוג שוויני יותר לכולם במרחב החברתי והדיגיטלי - דור ה-Z מרגיש שעולם הרשתות לא מבטא את כל הגוונים בחברה שלנו. כאן מגיעה טכנולוגיית המטאוורס, שמאפשרת לבנות עולמות חדשים. באמצעותה הדור הצעיר, מתכוון לבנות אווטרים, שיאפשרו לתת ביטוי להרבה יותר אנשים ודמויות, שחלקם מודרים היום מהמרחב החברתי. 67% מהנשאלים בסקר ציינו שהם מאמינים שצריך לעשות שימוש באווטרים ברשתות, כדי לתת ביטוי למבני גוף, גווני עור, ואנשים עם צורת לבוש ייחודית, שלא מקבלים היום מספיק במה.
יצירת תוכן תהפוך למקור פרנסה העיקרי, הדרך לשם עוברת דרך כישורים פיננסים
הדור הצעיר הרבה יותר יוזם ומוציא לפועל יוזמות עסקיות. 64% מהנשאלים במחקר בשם: Creators in the Creator Economy, שפורסם באוגוסט האחרון, ענו שהם בונים על רווחים שיגיעו אליהם מיצירת פרויקט משלהם. דור המסכים הוא גם דור היזמים, שמבין שהדרך להצלחה עסקית עוברת דרך רכישת מיומנות מתאימה. לכן כ-85% מדור ה-Z ענו כי הם מתכננים ללמוד מיומנות חדשה השנה, כשרבע מתוכם ענו שכישורים פיננסיים זו המיומנות המועדפות עליהם. מחצית מהיוצרים אמרו שיצירת התוכן נועדה לביטוי עצמי והנאה.
בכל הנוגע למציאת אהבה, הרשת החברתית טוענת שיותר ויותר משתמשים מוצאים אותה כפלטפורמה נוחה, שקופה וכנה יותר מאשר החלופות הקיימות. פרט פיקנטי נוסף, שעולה מהשאלון הוא שחצי מהנשאלים אמרו שלא היו יוצאים לדייט עם אדם עם מפה אסטרולוגית שאינה תואמת לשלו.
התחזקות מעמדם של יוצרי התוכן
דור ה-Z מאמין, יותר מאי פעם, שאפשר לשנות את החברה שלנו דרך הרשתות החברתיות. הוא מגלה אמפתיות ורגישות יוצאת דופן לסוגיות חברתיות מורכבות, כמו היחס הלא שוויוני לבעלי מוגבלויות, למשבר האקלים, ולמודל היופי הבלתי אפשרי, שכופות עלינו הרשתות. הדור הנוכחי, שנולד כבר לתוך הרשתות החברתיות, מבין כמה כוח יש לו והוא מתכנן לנצל אותו לטובתו.
הרשתות החברתיות הפכו למקור פרנסה של יותר ויותר יוצרים, שמצליחים להביע ולהגשים את עצמם דרכן, ולהפוך אותן למקור פרנסה. בשנה הקרובה, אנחנו צפויים להמשיך לראות את המגמה של התחזקות מעמדם של יוצרי התוכן בעולם הרשתות, כשסוגיות חברתיות יקבלו הרבה יותר מקום אצל מותגים, במטרה למשוך אליהם את הדור הצעיר.
כולנו תקווה, שדור המסכים, יצליח להוביל שינוי חברתי, אפילו רק בחלק מהסוגיות שנמצאות באג'נדה שלו, כי כולנו נרוויח מזה.
דנה גלבוע היא מרצה ומלווה מנהלי שיווק ובעלי חברות ועסקים בעולמות הסושיאל בדגש על אינסטגרם