סגור

בלעדי
הלחצים נכשלו: מסתמן שהמס על משקאות ממותקים יכלול גם דיאט

ועדת הכספים צפויה לאשר מחר את הצו להטלת מס על משקאות ממותקים שהגיש שר האוצר, למעט השינויים שהוכנסו בהסכמה לגבי יין תירוש

ועדת הכספים תתבקש להצביע מחר (ג') על הצו להטלת מס על משקאות ממותקים. לפי המסתמן, אם לא יחולו שינויים של הרגע האחרון, המס יאושר, ויכלול גם את משקאות הדיאט כפי שהוצע על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן.
יו"ר הועדה, ח"כ אלכס קושניר, הודיע בשבוע שעבר על התנגדותו לשינוי המס על משקאות הדיאט. בקואליציה לוחצים על חברי הכנסת לאשר את הצו שהוגש ע"י ליברמן, למעט השינויים שהוכנסו בהסכמה לגבי יין תירוש.
בחודשים האחרונים הפעילו חברות המשקאות, ובראשן החברה המרכזית למשקאות (יצרנית קוקה-קולה) לחצים כבדים על חברי ועדת הכספים, להתנגד לצו ולהקטין את שיעור המס על המשקאות הממותקים, ובהן משקאות הדיאט. כפי שנחשף בלעדית בכלכליסט, מנכ"ל החברה המרכזית, ניר לוינגר, נפגש עם חברי כנסת בועדה וניסה לשכנע אותם להקל את המסוי על המשקאות הממותקים.
2 צפייה בגלריה
דיאט קולה חדש
דיאט קולה חדש
דיאט קולה
החברה המרכזית למשקאות שוכרת בדרך קבע את משרד הלובינג ריפבליק. הח"כים נפגשו גם עם נציגי יפאורה, ויקבים. למרות הלחצים הוסכם בקואליציה להותיר את המס על המשקאות הממותקים כפי שהוצע על ידי ליברמן בצו שעליו חתם בסוף אוקטובר 2021 (למעט כאמור החרגת יין תירוש).
2 צפייה בגלריה
מימין אביגדור ליברמן אלכס קושניר
מימין אביגדור ליברמן אלכס קושניר
מימין: שר האוצר אביגדור ליברמן ויו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר
(עמית שעל אלכס קולומויסקי מישל טניסון)
ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, אמר לכלכליסט: "אני לא מרגיש שהופעלו עלי לחצים חריגים. אני כן חושב שצריך להוריד את המס על הדיאט ל-0.5 שקל לליטר כי זה גם שומר על היחס הראשוני ( 1.3 שקלים לליטר שהוצע בתחילה על קולה-קולה רגיל הגיל והופחת ל-1 שקלים לליטר) וגם ההשפעה השלילית של דיאט היא חצי מקולה (לפי המחקרים). מאידך, אני סבור שאין להחריג את המיצים הטבעיים כי כמות הסוכר בהם היא פי 5 מהפרי".
בשבוע שעבר אישרה הועדה את הצו להטלת מס על שימוש בכלי פלסטיק. כפי שנחשף בכלכליסט הוחרגו כוסות קרטון בלחצם של המסעדנים, למרות שיש בהן קלקר ופלסטיק. כמו כן, הוחרגו כלי פלסטיק דקים בשימוש ברב פעמי. קבוצת פעמית שוכרת את משרד הלובינג ריפבליק.
במשרד האוצר מעריכים כי היקף ההכנסות כתוצאה מהטלת שני המסים הללו תגיע לכמיליארד שקל בשנה.