סגור

המס על חד פעמיים עבר שינויים בכנסת: מה הוא כולל כעת?

חודש אחרי שהצו למיסוי על כלים חד-פעמיים אושר, וגרר תשלומים מוגדלים של בעלי עסקים - ועדת הכספים אישרה צו מתוקן. ברגע האחרון הוחלט להקטין את המס על קרטון בכוסות חד-פעמיות ולאפשר ליצרנים לגשת למסלול שבו יצהירו כי כלי מסוים הוא למעשה רב-פעמי. מה יקרה למס ששולם?

ועדת הכספים אישרה היום (ג') בכנסת את הצו המתוקן למיסוי כלים חד פעמיים. הצו המקורי נכנס לתוקף כבר ב-1 בנובמבר.
הוועדה הציעה מספר תיקונים לצו הנוכחי - שהעיקריים שבהם הם מיסוי מופחת לכוסות קרטון, ואפשרות מרחיבה יותר להגדרת כלים כ"רב פעמיים" - בעקבות התיקונים הצו נוסח מחדש והועבר לחתימת שר האוצר. לאחר חתימת השר, הצביעו על הצו מחדש, כאשר התיקונים יחולו רק מכאן ולהבא. השינויים נחשפו כבר בכלכליסט, אך היום הציגו נציגי הממשלה את השינויים באופן מדוייק.


כלכליסט מציג את עיקרי השינויים:
סוגיית כוסות הקרטון
אתגר עיקרי שעלה סביב מס החד פעמי, הוא שאלת המיסוי סביב כוסות הקרטון המצופות בפלסטיק, אלו המשמשות ל-Take-Away. בצו המקורי הוחלט למסות את כוסות הקרטון ככלים חד פעמיים, והדבר הביא לכך שכוסות הקרטון מוסו פי 3.3 מכוסות הפלסטיק (כוס קרטון שוקלת 5 גרם ליחידה, וכוס פלסטיק שוקלת 1.5 גרם ליחידה), בשל העובדה שקרטון שוקל יותר מפלסטיק. המסעדנים דרשו שימוסה רק חלק הפלסטיק שבתוך הכוס, כלומר, רק 5%.

3 צפייה בגלריה
כלים חד פעמי כלים חד פעמיים צלחות חד פעמי
כלים חד פעמי כלים חד פעמיים צלחות חד פעמי
כלים חד פעמיים
(צילום: shutterstock)

בסופו של דבר, הוחלט שלא לקבל את דרישת המסעדנים לפיה ימוסה רק חלק הפלסטיק, שכן בעיני המשרד להגנת הסביבה, הנזק הסביבתי שנגרם על ידי הכוסות מצופות הפלסטיק אינו שונה מהותית מכוס שכולה פלסטיק. עם זאת, הסכימו במשרד להגנת הסביבה לתקנן את משקל כוסות הקרטון כאילו היו כוסות פלסטיק. המשמעות היא כי המס על כוסות הקרטון יחולק ב-3.3, כך שהמס על הקרטון יעמוד על 3.3 שקלים לק"ג במקום 11 שקל לק"ג.
סוגיית הכלים הרב הפעמיים
מבחינה עקרונית, הממשלה רוצה למסות רק את הכלים החד-פעמיים. אך מיסוי לא מדויק עשוי לגרום לכך שימוסו גם כלי פלסטיק שמשמשים בפועל ככלים רב-פעמיים, לכן הצו הממשלתי קובע כי המיסוי לא יחול על כלים שעוביים מעל 2 מ"מ. אלא שגורמים בתעשייה הציגו בפני ועדת כספים כי קיימים כלי פלסטיק שעוביים נמוך מ-2 מ"מ, אשר בפועל משמשים ככלים רב פעמיים. ולכן הוחלט לאפשר ליצרנים לגשת למסלול מיוחד בו הם מצהירים כי כלי מסוים הוא למעשה רב-פעמי ולא חד-פעמי.
נציגת המשרד להגנת הסביבה הציגה כי הוחלט על מתווה שבו יהיו שיעורי עובי בו יהיה ניתן להגיש בקשה ולשכנע את רשות המסים כי אכן מדובר בכלי רב פעמי. כך תיראה חלוקת העובי לפי חלוקת המוצרים:

3 צפייה בגלריה
טבלה מיסוי כלים חד פעמיים
טבלה מיסוי כלים חד פעמיים
מיסוי כלים חד פעמיים

הקושי העיקרי בפתרון הזה היה כי לא קיים תקן מוגדר לכלי 'חד פעמי' מול כלי 'רב פעמי', ובמשרד להגנת הסביבה סירבו להסתמך רק על 'הצהרת היצרן'. אלא שהיום הכריזו נציגי המשרד להגנת הסביבה כי הם מוכנים להסתמך על תקן בטיחות במזון (תקן 5113), שכן מתברר שתעודת התקן שנועדה לבטיחות המזון, כוללת גם הגדרה של המוצר כ'רב פעמי' או כ'חד פעמי'. המשמעות היא כי יצרן המבקש לטעון כי כלי מסוים הוא רב פעמי, יצטרך להציג 'הצהרת יצרן', ובנוסף, יצטרך להציג כי המוצר מוגדר בתקן הבטיחות כ'כלי רב פעמי'.
ביקורת הממשלה
סוגיה נוספת שעלתה היא סוגיית בתי החולים, לדברי ח"כ ינון אזולאי "שוחחתי עם מנהלי בתי חולים ואמרו שזו תהיה בעיה גדולה אם לא תהיה אפשרות לממתינים ולמי שמלווה את החולים לשתות בקלות".
פרופ' חגי לוין מההסתדרות הרפואית דחה את הטענות ואמר "בתי חולים צריכים להוות דוגמה בעצמם, אין בעיה של זיהומים. עם זאת, אני מסכים כי יש לסבסד לבתי חולים מדיחי כלים". יו"ר הוועדה אלכס קושניר הדגיש "הבעיה הזו לא נוגעת לחולים עצמם, שכבר היום משתמשים בכלים רב פעמיים. המלווים והממתינים יכולים להשתמש בבקבוקים אישיים או להביא כוס מהבית".

3 צפייה בגלריה
ח"כ אלכס קושניר יו"ר ועדת כספים
ח"כ אלכס קושניר יו"ר ועדת כספים
ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת כספים
(צילום: אלכס קולומויסקי)

העובדה שהממשלה הגיעה לא מוכנה בשתי הסוגיות הללו, כוסות הקרטון, ושאלת התקן לחד פעמי, גררה ביקורת מקרב חברי ועדת הכספים. לדברי ח"כ ינון אזולאי: "אתם אמרתם שאין תקן לחד פעמי, וכעת מצאתם אותו רק בעזרת התעשייה". גם מכיוון הקואליציה, נמתחה ביקורת, לדברי ח"כ ולדימיר בליאק: "אנחנו מקיימים כאן את הדיון השלישי כבר במס, ואני ממליץ לממשלה בפעם הבאה לדבר עם היצרנים המקומיים וללמוד מהם לפני שמטילים מס".
הביקורת של חברי הכנסת התעצמה כשהתברר כי הצו המתוקן יחול רק מכאן ולהבא, וכי יבואנים ששילמו את המס הגבוה על כוסות הקרטון, לא יקבלו החזר בשל תיקון הצו. יו"ר הוועדה קושניר אמר 'זו דוגמה נוספת לכך שעל משרד האוצר להביא את הצו לוועדת הכספים לפני שהוא נכנס לתוקף'. גפני אמר "זה לא הגון שאנשים שילמו יותר ולא יקבלו החזר, הם יגישו בג"ץ והם יזכו". נציגי האוצר אמרו בדיון כי בתי החולים קיבלו תוספות תקציביות עצומות בשל הקורונה, ותוספות אלו אמורות לאפשר להם גם לרכוש חד פעמי אם יש צורך.
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, פתח את הדיון בכך שהוא בירך על המס ואמר: "המס על כלים חד פעמיים הולך לשמור על הטבע על הסביבה ועל הבריאות שלנו ושל ילדינו. ולכן הצו הזה נכון, ואני שמח שהגענו לשינויים והצלחנו לשמור על האיזונים בין כל הערכים".
קושניר ציין לאחרונה כי תשלום ההיטל על מלאי כלים חד פעמיים יפרס על פני 3-12 חודשים.
עכשיו גם ברשות הפלסטינית: יוטל מס על חד פעמי ועל משקאות ממותקים
"גם ברשות הפלסטינית אמרו לנו שהם מתכוונים לאמץ את החקיקה בנוגע למיסוי חד פעמי ולמיסוי משקאות ממותקים", כך אמר נציג רשות המסים, בדיון שהתקיים בוועדת הכספים. הדברים נאמרו בהקשר לחשש שהעלו חברי הכנסת כי המס על החד-פעמי יביא להברחות רבות מהרשות הפלסטינית, בה המס לא מוטל.
נציגי רשות המסים הסבירו כי לפי הסכם פריז ישראל ורשות הפלסטינית נמצאת במעטפת מכס אחת. ולכן אין גביית מכס במעבר בין הרשות הפלסטינית לבין ישראל. לכן כל עוד הפלסטינים לא מאמצים את החקיקה הישראלית, הפלסטינים לא יכולים לייבא כלים חד פעמיים. זו הסיבה שלרשות הפלסטינית אין למעשה ברירה, והיא תאמץ את המס על הכלים החד-פעמיים.
עם זאת, חברי הכנסת מהאופיזציה, משה גפני, וינון אזולאי אמרו כי הם מוטרדים בעיקר מההברחות, ולא מהמעבר הרשמי במעברים. על כך השיבו נציגי רשות המסים, כי הם מנסים בכל כוחם למנוע את ההברחות, והם נעזרים במשטרה ובמשרד הבטחון. וכי גם אחרי ההברחה הם מבצעים פשיטות בתוך השוק המקומי, ומחרימים סחורה מוברחת אם נמצאת כזו.
בתוך כך, נציגי משרד האוצר ומרד להגנת הסביבה הציגו כי לצד הטלת המס הם מקדמים קמפיין להעלאת המודעות למעבר לשימוש בכלים רב פעמיים. וסבסוד של מדיחי כלים למוסדות חינוך, מוסדות רווחה, בתי חולים, וגני ילדים.