סגור

ניתוח
דור 5 לא מתרומם? נתמרן את חבילות הסיבים

פרטנר ובזק השיקו חבילות חדשות ויקרות יותר של אינטרנט מבוסס סיבים, כשהן מציעות קצב מהיר של העלאת נתונים שרוב המשתמשים הפרטיים אינם זקוקים לו. חברות נוספות צפויות להצטרף למהלך ולהשתמש בזירה החדשה של הסיבים האופטיים ככלי להעלאת מחירים

בשבועות האחרונים בזק ופרטנר השיקו חבילות גלישת אינטרנט חדשות, יקרות יותר, שמציעות מהירות העלאה גבוהה יותר על בסיס שירותי הסיבים האופטיים. ההערכות הן כי חברות נוספות צפויות להשיק חבילות דומות בקרוב. לצד העובדה כי חבילות דור 5, שנמכרות במחיר גבוה ביחס לחבילות סלולר ישנות יותר, מתקשות להתרומם, נראה כי הזירה החדשה שבה נלחמות חברות התקשורת לייקר את שירותיהן היא האינטרנט.

כך, לדוגמה, בזק השיקה חבילות גלישה במהירויות הורדה של 300, 600, 1,000 ו־2,500 מגה, שהיו נהוגות בשוק, אך לצד מהירויות העלאת נתונים משודרגות, הנעות בין 100 מגה ל־250 מגה. בעקבותיה, גם פרטנר השיקה חבילות עם מהירות העלאה משופרות - בין 100 ל־250 מגה. רוב האנשים משתמשים במהירויות העלאה הרבה יותר קטנות בפועל לשימושים פרטיים, אך מכיוון שמדובר בזירה יחסית חדשה שניתן לתמחר גבוה יותר, החברות עושות זאת.

2 צפייה בגלריה
בזק פריסת סיבים אופטיים במטולה
בזק פריסת סיבים אופטיים במטולה
פריסת סיבים אופטיים של בזק במטולה
(צילום: דוברות בזק)

למה נאבקות חברות האינטרנט כל כך להעלות את המחיר? היכולת של חברות התקשורת לגרום לישראלים לשלם יותר על אינטרנט משופר תעצב במידה רבה את מידת הצמיחה שלהן, ואת המהירות שבה יצליחו להחזיר את סכומי העתק שהשקיעו בתשתיות הסיבים. שוק הסיבים הוא בעל פונציאל צמיחה גדול במיוחד, מכיוון שמדובר בטכנולוגיה חדשה שכרגע אין לרוב הישראלים, ומייצרת מספרי ניוד וגיוס גבוהים.

התחרות האמיתית היא על פריסה מרבית

כיום ישנן שלוש חברות הפורסות סיבים אופטיים: בזק, אשר פרסה סיבים בכ־1.17 מיליון משקי בית, IBC אשר פרסה בכ־835 אלף משקי בית, ופרטנר אשר פרסה סיבים לפי הפרסום האחרון בכ־720 אלף משקי בית. למעשה, התחרות האמיתית בשוק לא קשורה כרגע לסוג הטכנולוגיה של כל סיב, פיצ'רים כמו סינון תכנים או אפילו מהירות ההורדה וההעלאה. מידת התחרות בשוק תיגזר בעיקר ממספר משקי הבית שייפרסו בהם סיבים השייכים ל־IBC ופרטנר. כעת כל חברה המספקת אינטרנט על גבי הסיבים של בזק עושה זאת מבלי להרוויח הרבה או בכלל (כתלות במחיר שלה לצרכן), מכיוון שבזק מתמחרת את השימוש בתשתית סיבים שלה בכ־80 שקל לחודש לפני מע"מ. תחרות אמיתית באינטרנט תקרה רק במשקי בית שיהיו מחוברים ליותר מרשת סיבים אחת, כי רק פריסה של כמה סיבים במקביל תוכל להוביל בטווח הרחוק להורדת מחירי השוק הסיטונאי. עד שמספיק בניינים יהיו מחוברים למספר רשתות סיבים, למחירים אין הרבה סיכוי לרדת משמעותית.
למעשה, הסיכוי שבזק תוריד את מחירי חבילות האינטרנט שלה קטן כי כל ירידה במחיר חבילות האינטרנט תוכל להוביל להורדת מחיר השימוש של שאר ספקיות התקשורת בתשתית הסיבים שלה דרך השוק הסיטונאי.
ולכן, המטרה של חברות התקשורת היא להחזיר את סכומי העתק שהשקיעו בפריסת הסיבים האופטיים. האמצעי הוא פרסום אגרסיבי לכל פיצ'ר שיכול לתת הצדקה להעלות את מחיר האינטרנט. בינתיים, אף על פי שחברות התקשורת מפרסמות שלל שדרוגים ופיצ'רים חדשים כמו מהירות של 2.5 ג'יגה (פרטנר אף השיקה בעבר חבילה של 3 גיג'ה שכעת אפילו לא מוצגת באתר שלה), סינון תכנים משודרג ושלל מכשירים שונים - עדיין חבילות האינטרנט סיבים הנמכרות ביותר הן הזולות ביותר שהחברות מציעות, והישראלים לא נוהרים לשלם הרבה בשביל אינטרנט מהיר במיוחד שהם לא בהכרח צריכים. אף על פי שחברות התקשורת עדיין לא פיצחו את הדרך לגרום לנו לשלם יותר, כנראה שהן ימשיכו להשיק שירותים חדשים עד שהיום הזה יגיע, ואבן הדרך הנוכחית במגמה זו היא השקת חבילות הגלישה עם מהירויות העלאה משופרות.


2 צפייה בגלריה
פריסת סיבים של בזק
פריסת סיבים של בזק
פריסת סיבים של בזק
(צילום: רונן טופלברג)
בזק קבעה את הרף, החברות גבו דמי התקנה
מלבד המחיר החודשי על שירות אינטרנט מבוסס סיבים אופטיים, חלק מחברות התקשורת דורשות מהלקוח לשלם תשלום גם עבור התקנת הסיב האופטי בביתו. תהליך ההתקנה כולל השחלת סיב מארון הדירה אל תוך הדירה עצמה. בתחילת הדרך בזק היתה החברה היחידה שגבתה מחיר משמעותי לשירות ההתקנה - 400 שקל עבור חיבור דירה בבניין, ו־900 שקל לחיבור בית פרטי. תחילה מהלך זה נראה תמוה, שכן ההתקנה עולה כסף לחברה אבל שאר החברות העניקו אותה בחינם, אך משפט אחד של מנכ"ל בזק הפורש, דודו מזרחי, הבהיר מה אולי עומד מאחורי אסטרטגיה זו. באירוע לעיתונאים שבה בזק השיקה חבילות אינטרנט סיבים חדשות, מזרחי הצהיר ש"לקוח יכול להצטרף למתחרים, לעזוב ולהרוויח את ההתקנה בחינם”.
כך למעשה, מזרחי עודד את הקהל הרחב להצטרף לשירות ספק אינטרנט על בסיס סיבי בזק של אחת המתחרות ולקבל את ההתקנה בחינם, בעוד בזק תקבל מהחברה את התשלום עבור הסיב. בין שזה קרה בעקבות אסטרטגיה זו, ובין שבזק פשוט העלתה את הרף שאליו התרגלנו ואפשרה לשאר החברות לנהוג כמוה, כמה חודשים לאחר כניסת בזק לשוק הסיבים האופטיים גם HOT וסלקום העלו את מחירי ההתקנה שלהם, אף על פי שהם עדיין נמוכים מהמחיר של בזק. כעת פרטנר נותרה החברה היחידה שאינה גובה מחיר התקנה.