סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

פרטנר: לקוחה ראשונה לרשת הסיבים החדשה - טמרס טלקום

במסגרת העסקה, שהיקפה 40 מיליון שקל, תשכור טמרס חלק מקיבולת הרשת העתידית, כמו גם שירותי תחזוקה ותפעול; פרטנר צפויה לפרוס כ-300 ק"מ של סיבים אופטיים בתוך שנתיים

פרטנר חתמה על עסקה ראשונה לרשת הסיבים העתידית שלה - עם טמרס טלקום, כך על פי הודעת החברה היום (ד'). היקף העסקה יעמוד על כ-40 מיליון שקל, והיא כוללת השכרה של חלק מקיבולת הרשת העתידית - מספר זוגות סיבים (זוג סיבים כולל קיבולת של עד 25 טרה-ביט תעבורה) - כמו גם שירותי תחזוקה ותפעול. הרשת של פרטנר צפויה להכיל לפחות 144 זוגות סיבים ופוטנציאלית תוכל להגיע אף ליותר מ-200 זוגות. מדובר בקיבולת גדולה מאוד ביחס למה שקיים כיום.

רשת זו מצטרפת לרשת הסיבים המהירה של גוגל שבזק מניחה בימים אלה. בניגוד לרשת של גוגל, זו של פרטנר תחובר בשתי נקודות: מעבר הגבול עם ירדן בגשר אלנבי ואילת. מקטעי היציאה יתחברו בחיפה לכיוון אירופה. מדובר במסלול עוקף תעלת סואץ הנחשב לאזור רגיש מבחינה גיאופוליטית ומבחינה תפעולית.
טמרס טלקום היא חברה בבעלות קרן אלומה ופויו זבלדוביץ, העוסקת במתן שירותי תקשורת בישראל ובעולם באמצעות כבל תת ימי מבוסס סיבים אופטיים בין ישראל לאירופה כמו גם שירותי דאטה סנטר. טמרס גם מספקת שירותי קישוריות בינלאומית לפרטנר.

1 צפייה בגלריה
פריסת סיבים אופטיים של פרטנר
פריסת סיבים אופטיים של פרטנר
פריסת סיבים אופטיים של פרטנר
(צילום: יח"צ)
פרטנר כבר מחזיקה תשתית עצמאית בין חיפה לבאר שבע ובין חיפה למעלה אדומים, ובמסגרת הפרויקט היא תקים תשתית חדשה מבאר שבע ועד אילת ובמקביל ממעלה אדומים ועד גשר אלנבי, כאשר כל אחד משני המקטעים יהווה גיבוי לאחר. בסך הכל פרטנר צפויה לפרוס כ-300 ק"מ של סיבים אופטיים בהשקעה כספית של עשרות מיליוני שקלים על פני שנתיים. המהלך של פרטנר מתבצע במקביל למהלך הפריסה של רשת התקשורת של גוגל עליה דווח בשנה שעברה.
בפרטנר רואים במהלך דרך להרחיב את עסקיה במקביל לשירותי התקשורת שלה כספקית סלולר ואינטרנט. קצב הקמת מרכזי הנתונים גדל מאוד בשנים האחרונות בישראל. מספר רב של שחקנים, בהם שחקנים בילאומיים כמיקרוסופט, אמזון וגוגל, כבר נמצאים בתנופת בנייה וכדי לאפשר חיבור יעיל של כל הדאטה סנטרים ספקיות התקשורת צריכות להרחיב מאוד את הקיבולת הזמינה כיום ולשדרג את היכולות של רשתות הסיבים שלהן.
השוק הולך למהלך של קונסולידציה כאשר הוט, סלקום ו-IBC מפעילות רשת סיבים המתחרה בזו של בזק. המהלך של פרטנר יהפוך אותה, לפחות תיאורטית, למתחרה שלישית.
אבי צבי, מנכ"ל פרטנר, אמר: "פרטנר יוצאת לדרך עם פרויקט שיהווה מנוע צמיחה משמעותי לפעילות החברה ויהפוך אותה לשחקנית תשתיות תקשורת בינלאומית. שוק התקשורת העולמי יזכה לחיזוק היציבות של התשתיות העוברות בין המזרח לאירופה, על ידי ניצול יתרונה הגיאוגרפי-אסטרטגי של מדינת ישראל. כחלק מהפרויקט פרטנר תחזק גם את פעילות הסיבים בדרום הארץ ותגיע ליישובים נוספים בפריפריה."
ציר החיבור בין אסיה לאירופה עבר עד היום בשלושה תוואים שכולם נחשבים לבעייתיים מבחינה פוליטית או גיאוגרפית. הציר שעובר דרך סין ורוסיה נחשב למפוקפק מבחינה אסטרטגית בגלל העימותים הגיאופוליטיים בין ארה"ב לשתי המעצמות המזרחיות; ציר נוסף שעובר דרך מרכז אסיה בעייתי בגלל סיבות דומות; והציר האחרון שעובר כאמור דרך תעלת סואץ רגיש מאוד גם בשל פעילות התעבורה הימית, שפוגעת לעתים בכבלים התת-ימיים. החיבור הפולטי החדש בין ישראל למדינות המפרץ מהוות לעומת זאת ציר תקשורת יציב יחסית עבור מדינות מזרח אסיה ואירופה.