סגור
סופר מדפי גבינות סניף רמי לוי בשכונה
סופר (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
הציבור מהדק חגורה לפני גל התייקרויות נוסף

נתוני מחצית השנה של סטורנקסט ממחישים כי הציבור מצמצם קניות בסופר: הירידה בצריכה עמדה על 3.7%, למרות עלייה במכירות הכספיות, בשל ההתייקרויות

עליות המחירים בשוק המזון ומוצרי הצריכה מובילות את הצרכנים לצמצם את סל הקנייה. מנתוני סטורנקסט לסיכום המחצית הראשונה של השנה עולה כי המכירות הכספיות הציגו קיפאון, עם עלייה של 0.7% ביחס למחצית הראשונה אשתקד, והסתכמו ב־25.9 מיליארד שקל. מדד המחירים של סטורנקסט רשם ב־5 החודשים הראשונים עלייה של 4.4%, בעקבות עליות המחירים שנרשמו בשוק על ידי ספקים וכן בעקבות שינויים רגולטוריים שייקרו את המשקאות הקלים והכלים החד־פעמיים. בנטרול עליית המחירים, רשם השוק במחצית ירידה ריאלית של 3.7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. משמעות הנתון היא צמצום כמותי של הצריכה.
הירידה הריאלית החדה ביותר בשיעור של לפחות 4.4% נרשמה בתחום המזון, שהמכר הכספי בו ירד ב־0.1%. בקטגוריות המשקאות והמוצרים לבית נרשמה עלייה במכירות כספיות של 5.2% ו־2.1% בהתאמה בעקבות עליית המחירים שנבעה מתוספת מס הקנייה שהוטל בתחילת השנה ובקטגוריית טיפוח הפרט שבה העלו מחירים שסטוביץ, דיפלומט, סנו ועוד.
המחצית הראשונה החלה במגמה שלילית שהוסברה בחזרה לשגרה, לעומת הסגר שנרשם בתקופה המקבילה. בעקבות כך ירדו המכירות בשוק ברבעון הראשון ב־4.5%, אשר בשילוב עם עליות המחירים שבאו לידי ביטוי בעלייה של 4.6% במדד המחירים של סטורנקסט, הציגו ירידה ריאלית חדה של 9.1%. ברבעון השני נרשמו השפעות חיוביות של חג הפסח, יום העצמאות ושבועות, אשר בלמו את הירידה במחצית כולה לקיפאון.
אפשר להעריך שהמגמה השלילית בשוק מוצרי הצריכה תימשך גם במחצית השנייה של 2022. זאת בעקבות העלאות מחירים שנרשמו החודש על ידי ספקים שונים, כמו מוצרי קמח נפלאות ועוגיות עבאדי שמפיצה ויסוצקי ומחירם עלה בכ־7%, מוצרי שמרית הכוללים תחליפי חמאה שמפיצה שטראוס ומחירם זינק בכ־30% ובצקים מצוננים שמחירם עלה ב־4%. גם יכין העלתה מחירים בפעם השנייה השנה ואילו המאפיות הגדילו את כיכרות הלחם בפיקוח ואת המחיר בהתאם.
בנוסף לכל אלה, צפויים מחירי מוצרי החלב שבפיקוח לעלות ב־4.9% ומחירי הביצים ב־6%. ההסכמים שנחתמו בתקופת בחירות כפופים לאישור היועצת המשפטית לממשלה, שבשלב זה לא נוטה לאשרם. אלא שאם לא יאושר ההסכם, צפויות המחלבות להעלות את מחירי כלל מוצרי החלב. צעד כזה עלול להוביל לגל התייקרויות מצד חברות המזון הגדולות ובראשן אסם שכבר ניסתה פעמיים בארבע השנים האחרונות להעלות מחירים וחזרה בה מחשש לחרם צרכני. כך גם שטראוס ודיפלומט, שדיווחו לפני שנה וחצי על כך שהן בוחנות העלאות מחירים, בשל הזינוק בהוצאות השינוע וחומרי הגלם, אך הקפיאו צעדיהן בעקבות לחץ ציבורי ונוכח חקירת רשות התחרות בחשד להסדר כובל. החקירה שנפתחה בחודש נובמבר החולף עדיין מתנהלת, והשבוע נחקרו בשנית ראשי שטראוס ובהם גיורא בר דעה, מנכ"ל הקבוצה.
גורם נוסף שעלול להאיץ גל התייקרויות הוא רשת שופרסל, אשר הודיעה השבוע לספקיה כי החל מעוד שבועיים תעלה את העמלה שהם משלמים לה עבור הפצת מוצריהם וסידורם על המדפים ב־30%-20%.